A kínai China Business News még kedden jelentette a hírt, hogy belső informátorai szerint a Dongfeng Motor 30 %-os részesedésre kíván szert tenni a PSA Peugeot Citroën francia autógyártó csoportban. A lap értesülései szerint a részvénycsomag értéke elérné a 10 milliárd jüant, azaz 358,4 milliárd forintot.
Az Automotive News ezzel szemben úgy tudja, még semmi sem dőlt el. “Üzleti kapcsolatban állunk a Dongfenggel, és jelenleg azt vizsgáljuk, ezt milyen módon lehetne kibővíteni, ám semmilyen döntés nem született még” – nyilatkozta a lapnak a PSA csoport szóvivője, aki szerint a konszern ipari és kereskedelmi fejlesztési projekteket fontolgat különböző lehetséges partnerekkel, alaposan mérlegelve “az azokkal járó pénzügyi következményeket”.
Amennyiben a kínaiak valóban bevásárolnának a PSA-ba, azzal komoly terhet vennének le a cég válláról: egyszerre segítenének nem túl rózsás anyagi helyzetükön (egy pénzügyi elemző kétmilliárd euróra, azaz 600 milliárd forintra becsüli a cég jövő éves adósságtörlesztési kötelezettségeit), de ami ennél is fontosabb, kiutat jelentene a csoportnak a lassan döglődő európai piacról, és nyílt kapukat a dübörgő Kínába.
A PSA és a Dongfeng már most is három összeszerelő üzemet működtet az ázsiai országban.
A PSA 2013 első félévét félmilliárd eurós (150 mrd Ft) üzemi veszteséggel zárta, a hírek szerint csak Franciaországban több mint 11 ezer alkalmazottat kénytelenek elbocsátani.
A tranzakció ugyanakkor nem csak a szakszervezetek részéről ütközhetne ellenállásba. A francia törvények értelmében annak, aki 30 százalékos vagy nagyobb tulajdonrészt vásárol egy vállalatban, a fennmaradó részvényekre is ajánlatot kell tennie. Ráadásul a 30 százalékos részesedés kilökné a döntési pozícióból a Peugeot családot, amely jelenleg a vállalatcsoport 25,5 százalékát birtokolja.
A PSA részvényeinek értéke egyébként a nehézségek dacára idén több mint kétszeresére nőtt; a vállalatot jelenleg 4,4 milliárd euróra (1320 mrd Ft) taksálják a piacon.