A hétvégén rendezik a rali-világbajnokság 11. futamát, a Francia-ralit. A mezőny nagy részének ez is “csak” egy állomás a 13 futamos évadban, ám most a korábbinál is nagyobb érdeklődés övezi. Ez lesz ugyanis Sebastien Loeb utolsó versenye a sorozatban.

A Citroën kilencszeres világbajnoka jövőre már a Túraautó-világbajnokságon (WTCC) indul és az idei év az erre való felkészülés jegyében zajlott. Négy WRC-futamot azért vállalt, ez lesz az utolsó. Nem véletlenül.

Loeb a legjobb

2010-ben az addig Korzika-raliként (Tour de Corse) ismert versenyt áthelyezték Franciaország belsejébe, Alsace (Elzász) régióba és Francia-rali név alatt, Strasbourg központtal rendezték meg. A 2010-ben debütáló versenyt azonnal meg is nyerte a címvédő Loeb, ami nem volt nagy meglepetés, hiszen olyan volt ez a raliverseny, mintha külön a francia sztárpilóta szája íze szerint találták volna ki. A verseny útvonala ugyanis a 39 éves pilóta szülővárosán is átmegy.

Az aszfaltos futamon mindig is ő volt a favorit, 2012-ben ezen a versenyen biztosította be kilencedik bajnoki címét. 2013-ban is esélyes, hiszen idén a korábbi három futamból kettőt megnyert, a harmadikon második volt. Nem valószínű azonban, hogy sétagalopp lesz a verseny számára.

A dominanciában a helyét átvevő Sebastien Ogier megkapta az engedélyt a Volkswagentől a harcra. A fiatalabb franciának nem kell gondolkodnia a csapatbajnoki címen, hajthat a győzelemért, ahogy akar.

A három héttel ezelőtti Ausztrál-ralin Ogier balszerencséjének köszönhetően nem lett világbajnok, pedig a francia pilóta megérdemelte volna ezt. A 22 gyorsasági szakaszból 19-et megnyerő volkswagenes versenyző végig domináns teljesítményt nyújtott, de az utolsó gyorsasági szakaszon a mögötte haladó Mikko Hirvonen defektet kapott és a harmadik helyre került, ezzel Thierry Neuville, Ogier legnagyobb vetélytársa örökölte meg a második helyet és annyi plusz pontot, hogy matematikailag még nyitott maradt a bajnokság. Egy pont hiányzik Ogier-nek.

Loeb utoljára raliban 1
Loeb utoljára raliban 2

Loeb utoljára raliban

Loeb utoljára raliban

Loeb utoljára raliban 11
Loeb utoljára raliban 12
Loeb utoljára raliban 13
Loeb utoljára raliban 14
Loeb utoljára raliban 15
Loeb utoljára raliban 16
Loeb utoljára raliban 17
Loeb utoljára raliban 18
Fotó megosztása:
Loeb utoljára raliban 19
Ogier már csütörtökön bajnok lehet, hiszen a szokásokkal ellentétben nem a verseny utolsó, hanem első szakasza lesz a külön pontokért zajló Power Stage. Ha itt kiautózza a különbséget, utána nyugodtabban csatázhat Loeb ellen.

“Először is remélem, hogy eljutok az utolsó gyorsasági szakaszig, Haguenauban! Nagyszerű lenne a pályafutásomat pont ott, a szülővárosomban, befejezni, s persze nagyon megható pillanat lenne. Másrészről pedig úgy hiszem, egy kicsit könnyebb lesz, mivel új tervem van a jövőre. Valami teljesen mást fogok csinálni, a Túraautó-világbajnokságban versenyzek majd” –  nyilatkozta egy interjúban Loeb.

Loeb utoljára raliban 20

A raliról

A 2013-as Francia-rali négy napon át tart (csütörtöktől vasárnapig), s a 20 gyorsasági szakasz távja jelentősen lerövidült, amelyek így 312,14 km-t tesznek majd ki. A rali főhadiszállása ismét Strasbourgban lesz.

A Francia-rali aszfaltos útjai nagyban hasonlítanak a Német-raliéhoz. A keskeny és gyors utak a hűvös időjárással együtt nagy látványosságot ígérnek a ralin. Loeb a szép búcsúzás miatt, Ogier pedig a világbajnoki cím miatt hajt majd a győzelemre a hétvégén. A két Sebastien utoljára vívja meg harcát a világbajnokság porondján. A kilencszeres bajnok, aki 167 raliversenyből 78-on győzedelmeskedett, emelt fővel szeretne távozni.

A szervezők ebben az évben is változtattak egy nagyot. Az első gyorsasági szakasz továbbra is az Európai Parlament strasbourgi épülete mellett ér véget, viszont ez számít majd a Power Stage-nek, nem pedig a ralit lezáró szakasz (a tradíció szerint). A szombati nap ígérkezik a leghosszabbnak, hiszen összesen 134,93 km hosszú gyorsasági szakaszt kell a mezőnynek teljesítenie. A rali utolsó gyorsasági szakasza ezúttal is Loeb szülővárosán, Haguenaun megy végig, mielőtt a mezőny visszatérne Strasbourgba, a záróceremóniára.

A Francia-rali műszaki szempontból

A világbajnokság állása az Ausztrál Rali után:
Pilóták

1. Sebastien Ogier     Volkswagen Motorsport         212 pont
2. Thierry Neuville      Qatar WRT                         129 pont
3. Jari-Matti Latvala   Volkswagen Motorsport         110 pont
4. Mikko Hirvonen       Citroën WRT                       103 pont
5. Dani Sordo            Abu Dhabi Citroen WRT           96 pont
6. Mads Östberg        Qatar M-Sport WRT               77 pont
7. Sebastien Loeb      Citroën WRT                         68 pont
8. Martin Prokop        JIPOCAR Czech National Team  49 pont
9. Jevgenyij Novikov  Qatar M-Sport WRT                47 pont
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport 2        34 pont

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport        299 pont
2. Citroën WRT                       251 pont
3. Qatar WRT                         145 pont
4. Qatar M-Sport WRT             142 pont
5. Jipocar Czech National Team   51 pont
6. Abu Dhabi Citroen WRT           41 pont
7. Volkswagen Motorsport 2        34 pont
8. Lotos WRC Team                   20 pont

(Forrás: Amber PR)