Húszezer példányban készül a bélyeg
Húszezer példányban készül a bélyeg

Bélyegen a Ford T magyar tervezője

Bélyegen a Ford T magyar tervezője

Húszezer példányban készül a bélyeg
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 20
Gyűjtők kedvence lehet
Henry Ford híres mondta, amellyel a sorozatgyártásban szereplő egy színt magyarázta: Bármelyik vevő kaphat bármilyen színű autót, amilyet akar, mindaddig, amíg az fekete"
Henry Ford és a T-modell
Galamb József megmaradt magyaranak
1921-ben egyetelen év alatt 1,5 millió T-modell készült
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 26
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 27
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 28
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 29
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 30
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 31
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 32
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 33
Bélyegen a Ford T magyar tervezője 34
Fotó megosztása:
Húszezer példányban készül a bélyeg

Húszezer példányban készül a bélyeg

Húszezer példányban készül a bélyeg


Száz évvel ezelőtt a makói születésű magyar Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg az első sorozatgyártású Ford, a T-modell összeszerelése. Február 5-én a Magyar Posta bélyegkibocsátással emlékezett az autóipar fejlődésének e jelentős állomására és annak magyar vonatkozására

A filatéliai különlegességnek számító, tíz bélyegképet tartalmazó bélyegkisívből húszezer példány készült. A bélyeg hivatalos forgalomba bocsátására és az első napi bélyegzésre a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. szentendrei regionális központjában került sor.

A Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművészek tervei alapján, húszezer példányban, a Pénzjegynyomdában készült bélyegen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József portréja látható.  

Bélyegen a Ford T magyar tervezője 36


A tíz bélyegképet tartalmazó bélyegkisív hivatalos forgalomba bocsátását a Ford Szentendrén található Közép-Kelet Európai regionális központjában tartották. A Galamb József utcában található épület aulájában kiállított 1919-es T-Modell mellé aznap kitelepült postafiók, ahol első napi bélyegzéssel megvásárolható volt az alkalmi bélyeg.

“Galamb József neve egybeforrt a magyar kreativitással, kimagasló szakmai tudással s az azt bárhol, bármilyen körülmények között kamatoztatni képes céltudatossággal, amelynek révén sikerült elérnie nem csupán Henry Ford elismerését, de megszereznie barátságát is. Galamb igazi titka, és életútjának talán legfontosabb üzenete számunkra ugyanakkor mindenképpen az, hogy sosem felejtette el, honnan érkezett, hazáját, és szülővárosát, Makót, és iskoláit élete végéig támogatta, ami követendő példaként állhat mindannyiunk előtt” – fogalmazott Molnár Viktor, a Ford Közép-Kelet Európai regionális központjának igazgatója.

Galamb József

A később T-Mobell atyjaként elhíresült Galamb József Makón született 1881. február 3-án. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával került külföldre;

Henry Ford és a T-modell

Henry Ford és a T-modell

Henry Ford és a T-modell


Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd Clevelandben, a Stearn’s Automobile Company alkalmazottja lett. Nem sokkal ezután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését.

Galamb József először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét.

A Henry Ford által megálmodott, egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak. Galamb József találmánya volt a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor is. Vezetésével az 1908 és 1927 között értékesített modell gyártásánál 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra, mely azután a világ autógyártását is forradalmasította. A Ford T-modell ezért lehetett korának első népaautója, és egyben első, a világon mindenütt változtatások nélkül értékesített globális modellje.

Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle, amelyből több, mint 100 000 darab ma is üzemképes.