2012 első kilenc hónapjában több mint 3%-kal csökkent a személysérüléses közúti balesetek száma, ugyanakkor 10 fővel többen haltak meg a közútjainkon. Az elmúlt öt évet vizsgálva idén történt a legkevesebb személyi sérüléssel járó közúti baleset, amennyiben az év első kilenc hónapját vesszük alapul. Egyes mutatók ugyanakkor már kedvezőtlenebbül alakultak – derül ki a rendőrség baleset-megelőzési honlapjáról.

2012. január 1. és szeptember 30. között összesen 11 419 személysérüléses közúti baleset történt, 3,12 %-kal kevesebb, mint 2011 azonos időszakában (akkor 11 787 balesetet regisztráltak), de a súlyos, és a könnyű sérüléses balesetekből is kevesebb történt.

A csökkenés mértéke a súlyos sérüléses baleseteknél 4,43 % (3434-ről 3282-re), míg a könnyű sérüléses közúti balesetek vonatkozásában 2,74 % (8020-ról 7982-re). A halálos kimenetelű baleseteknél ugyanakkor 0,52-%-kos növekedés mérhető, a tavalyi év kilenc hónapjában történt 385 ilyen balesettel szemben 387 esetben volt áldozat az ütközésnek.

A több halálos baleset pedig több áldozattal is járt, nem is kevéssel. Tavaly szeptember végig 426-an vesztették életüket az utakon, idén kilenc hónap alatt viszont már 436 főnél járt a statisztika. 10 fővel többen vesztették életüket hazánk közútjain, ez 2,36 %-os növekedésnek felel meg.

Sok az áldozat az utakon 2 Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában is enyhe növekedés tapasztalható, a tavalyi 1205-el szemben idén szeptember végéig 1209 ittas baleset történt. Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya 10,02 %-ról 10,06 %-ra nőtt.

A közúti balesetek legfőbb okai az elmúlt hónapokban nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 27 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (3040 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 2642 baleset (részaránya 23 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1 735 baleset (részaránya 15 %) történt.
Sok az áldozat az utakon 3 A közúti balesetek túlnyomó részét, mintegy 57 %-át a személygépkocsi-vezetők okozták, persze a közúti forgalmon belüli ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb az aránya. A tehergépkocsi-vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya az első kilenc hónapban 14 %-os (1594 balesetet okoztak kerékpárral), ami továbbra is kimagasló értéknek tekinthető. A segédmotorosok és a motorkerékpárosok összesen 1 261 balesetet okoztak, azaz kevesebbet, mint a kerékpárosok.

Forrás: ORFK-OBB