Tizedik futamához érkezett a rali-világbajnokság. Bár most nem az évadzáró a Wales-rali, már bajnokot avathatnak a brit versenyen. November helyett szeptemberben rendezik az időmérővel holnap kezdő versenyt, így egész más időjárásra számíthatnak a résztvevők. Sár helyett kemény talaj lehet a jellemző, ami szorosabbá teheti a csatát és több esélyt adhat az ellenfeleknek Sebastien Loeb ellen.

“A legnagyobb döntések az abroncsokról születnek majd” – nyilatkozta Jari-Matti Latvala, a 2011-es Wales-rali győztese. “Száraz időben a Michelin kemény abroncsaival megyünk, hiszen az utak az erdőben különösen durvák. Az abroncskiosztás miatt viszont az egész rali alatt így nem mehetünk (nincs elég kemény), ezért trükkösnek kell lenni, amikor a lágy és a kemény abroncsok között választunk” – tette hozzá.


Citroën-siker vagy Ford-feltámadás? 2 Nem meglepetés, hogy ismét Sebastien Loeb győzelme várható a hétvégén, hiszen az elmúlt négy évben háromszor is győzött a Wales-ralin, ráadásul többször is ezen a ralin koronázták világbajnokká a francia pilótát. A sok-sok Wales-rali sorából is kiemelkedik a tavalyi, amikor is bár világbajnok lett Loeb, nem ő nyerte a versenyt, sőt célba sem ért. Loeb ugyanis egy elég groteszk közúti balesetet szenvedett, amikor is egy ralirajongók által vezetett bérautóval ütközött, miközben a vasárnapi második gyorsasági helyszínére igyekezett. A spanyol sofőr ugyanis nem figyelt a brit baloldali közlekedésre, így amikor az egy nyomvonalú úton szembetalálkozott a Citroën versenyzőjével, rutinszerűen vezetve rossz irányba tért ki és nekiütközött a szabályosan közlekedő versenyautónak.

Szerencsére senki sem sérült meg, de a Citroën DS3 WRC hűtője annyira megrongálódott, hogy nem tudta folytatni a versenyt. A 2011-es Wales-ralit Jari-Matti Latvala nyerte, és mivel a finn a brit bajnokságban edződött, esélyes rá, hogy az év eleji Svéd-ralit követően megszerezze a Ford második győzelmét idén. Csapattársa, Petter Solberg 2002-2005 között négyszer is megnyerte a versenyt, így róla sem szabad megfeledkezni.  A világbajnokság szempontjából is jobb lenne egy Ford-győzelem, mert egy kettős sikerrel már ezen a versenyen megszerezhetné újabb konstruktőri címét a Citroën.
Citroën-siker vagy Ford-feltámadás? 3 A Brit/Wales-rali helyszínén mindig is világbajnoki címek keltek el, s ez idén így lehet, amennyiben Sebastien Loeb hozzásegíti csapatát nyolcadik gyártói világbajnoki címéhez. “Ezt a ralit szeretem és nagyon jó emlékeink vannak az elmúlt néhány évből. Idén jó lenne győzni és megszerezni a nyolcadik világbajnoki címet a csapatnak. Egy győzelemmel nagy esélyem lenne megszerezni a kilencedik egyéni világbajnoki címet a Francia-ralin, de ez a gondolat azért nem foglalkoztat annyira, ugyanúgy megyek erre a ralira is, mint a többire” – szögezte le a címvédő.

Visszatér a mezőnybe Matthew Wilson, aki idén pénzhiány illetve sérülés miatt nem versenyzett. A brit fiatalember mellett az ismert arcok, Jevgenyij Novikov, Martin Prokop, Nasszer Al-Attijah, Ott Tanak, Chris Attkinson színesítik majd a WRC-s mezőnyt. Mads Ostberg, aki legjobb privátként jelenleg negyedik a bajnokságban, egy jó eredménnyel szeretné bizonyítani képességét, a fiatal norvég nem titkolt célja, hogy versenyzői állást kapjon egy gyári csapatban. Elsősorban a Ford, de a Volkswagen is szóba jöhet.

Ez történt 2011-ben

A raliról

Azzal, hogy két hónappal előrébb került a naptárban, a ködös, hideg és saras körülményeket a vénasszonyok nyarának kellemes, de akár esős klímája váltja fel a Wales-ralin. A szeptemberi kedvezőbb időjárás kifoghat a csapatokon, amennyiben száraz időjárás vár rájuk. Az abroncsválasztás kulcskérdés lesz, hiszen a megszokottól különböző, szárazabb talajviszonyok várhatják a mezőnyt, s ez nagyobb átlagsebességet eredményezhet.

A 2012-es Wales-rali három napon át tart (péntektől vasárnapig), s a 19 gyorsasági szakasz 324,92 km-t tesz majd ki. Az elmúlt évekhez hasonlóan a walesi főváros, Cardiff ad otthont a rali főhadiszállásának. Szerdán délután zajlik majd a közös teszt és időmérő, amely nyomán a versenyzők kiválaszthatják, hogy az első nap hányadikként rajtolnak.

2010-ben néhány aszfaltos részt is beraktak ebbe a dominánsan murvás raliba, miközben a Cardiff Bay-ben rendezett gyorsasági szakasz teljes egészében aszfaltos utakon zajlott. Az idei rali a 2011-ben először kipróbált utakon megy végig, így néhány olyan gyorsasági szakaszon is, amelyeket már több évtizede nem használtak (ralizás céljára).
Citroën-siker vagy Ford-feltámadás? 4 Az elmúlt évek Brit/Wales-rali győztesei:

2011        J-M. Latvala (Ford)
2010        S. Loeb (Citroën)
2009        S. Loeb (Citroën)
2008        S. Loeb (Citroën)
2007        M. Hirvonen (Ford)
2006        M. Grönholm (Ford)
2005        P. Solberg (Subaru)
2004        P. Solberg (Subaru)
2003        P. Solberg (Subaru)
2002        P. Solberg (Subaru)
2001        M. Grönholm (Peugeot)

A világbajnokság állása a Német-rali után (élmezőny):
Pilóták

1. Sebastien Loeb        Citroën WRT           199 pont
2. Mikko Hirvonen         Citroën WRT           145 pont
3. Petter Solberg         Ford WRT               104 pont
4. Mads Östberg          Adapta WRT           102 pont
5. Jarri-Matti Latvala    Ford WRT                87 pont
6. Jevgenyij Novikov     M-Sport Ford WRT    55 pont

Gyártók

1. Citroën WRT            323 pont
2. Ford WRT                198 pont
3. M-Sport Ford WRT    127 pont
4. Citroën Junior WRT     54 pont
5. Qatar WRT                51 pont

(Forrás: Amber PR)