5991 gépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon júliusban, 17,5 százalékkal meghaladva a tavalyi év azonos időszakára vonatkozó értéket. Személygépkocsiból összesen 4449 kelt el az előző hónapban, ami 730 darabbal, 19,5 százalékkal magasabb érték, mint tavaly. 
Jól szerepelnek a teherautók is, a kis haszonjárművek értékesítése 22,5, a nagy haszonjárműveké 11 százalékkal nagyobb, mint 2011 júliusában. Ugyanakkor buszból mindössze 3 darab kelt el, ami óriási esés, 88,5 százalékkal kevesebb, mint korábban. Motorkerékpárból 10,3 százalékkal kevesebb, 218 darab fogyott.
Feltámadt az autóeladás? 1

Ha a teljes 2012-es évet nézzük, akkor, a január-júliusi időszakban 42 379 járművet helyeztek forgalomba idehaza, ami 16,9 százalékkal több, mint tavaly az első hét hónapban. A személygépkocsi-piac még ennél is jobban szerepelt, hiszen 19,9 százalékos növekedést produkált a szegmens. Míg 2011-ben hét hónap alatt közel 27 ezer személygépkocsi fogyott, addig idén ennyi idő alatt 32 ezer. 

A teherjárművek ebben a kimutatásban is pozitív értékkel szerepelnek, az eladások a kis haszonjárműveknél 13,4 %-kal, nagy haszonjárműveknél 10,2 %-kal. A buszok, 70,6 százalékos a motorkerékpárok 9,2 százalékos csökkenést mutatnak.

Feltámadt az autóeladás? 2

Bár a mostani növekvő trend bizakodásra ad okot, ne feledjük, hogy ezek a számok messze elmaradnak a válság előtti forgalomba helyezési mennyiségektől, valamint az üzletág sikeres működéséhez szükséges optimális darabszámoktól.

Összehasonlításképpen a válság előtti 2008-as év júliusi eredménye a 2012 azonos időszakának 290%-a volt, tehát 15 884 db személyautó és haszongépjármű talált gazdára. A 2004-es csúcstartó évben pedig a július 19 709 db gépjárművel büszkélkedhetett, az első hét hónapban pedig 134 133 darab kelt el, ezen időszakhoz képest a csökkenés több mint 70%.  

Ezen túlmenően a mostani adatokat nem szabad készpénznek venni, ugyanis Magyarországon növekedett a re-export aránya, azaz, hogy az itthon forgalomba helyezett autót kivonják a forgalomból és külföldön eladják. Az autók hazai nettó árának alacsony szintje és magas áfatartalom miatt megérheti az üzlet. Ám ha ez nagy arányt ér el a hazai vevők járhatnak rosszul, hiszen az autógyár, hogy védje a külföldi kereskedőit, megemelheti a Magyarországra szállított autók nettó árát.
Forrás: Datahouse, Jato