2011 óta a Forma-1 hivatalos abroncsszállítója a Pirelli. Idénre összesen 45 000 Forma-1-es abroncs gyártását tervezik, ennek jelentős része a versenyhétvégékre utazik, a többi a tesztekre. Minden futamra 1800-2000 abroncsot szállít a Pirelli, de még ők sem tudják, hogy az egyes legyártott darabok kihez kerülnek. Az FIA osztja szét azokat véletlenszerűen.

Négy slick és két nedves pályára való gumit készít a Forma-1-nek a Pirelli

Négy slick és két nedves pályára való gumit készít a Forma-1-nek a Pirelli

Négy slick és két nedves pályára való gumit készít a Forma-1-nek a Pirelli


Négyféle száraz és kétféle esős pályára való gumit készít az olasz gyártó. A száraz pályára valóból kettőt – egy lágyabb és keményebb keveréket -, illetve a köztes és az abszolút esős gumit viszik egy-egy futamra. Mindegyik gumi egyedi színjelzést kap, hogy a tévében is jól megkülönböztethető legyen (piros, sárga, fehér, ezüst, illetve zöld és kék).

A száraz gumikat a jól ismert P-Zero felirattal látja el a Pirelli, míg az esős gumikat 2012-től Cinturato néven jegyzik. Ez egy igazi visszatérés! A Cinturato (kiejtve csinturátó) név még a Forma-1 kezdetén, 1951-ben Juan Manuel Fangio Alfa 159-esének abroncsain tűnt fel, hozzásegítve az argentint a bajnoki címhez. A Cinturato az 1950-es évek közepéig szerepelt a Forma-1-ben, majd a közúton is megjelent. Nevét az abroncson végigfutó radiális szalagról (olaszul cintura) kapta, amely eredetileg textilből majd fémből készült. Ennek a szalagnak köszönhetően lehettek szélesebbek a gumik és érhettek el nagyobb kanyarsebességet az autók.
 
Most pedig itt a legújabb Cinturato, a Cinturato P7 Blue, a Pirelli első abroncsa, amely AA minősítést szerzett az Európában kötelező új besorolási rendszer szerint. A gumit a magyar nagydíj hétvégéjén, a Hungaroringen mutatta be a Pirelli, az eseményen ott volt a Jaime Alguersuari is, a gyártó tesztpilótája, korábbi Forma-1-es versenyző

Mosógépcímke a gumikon is

Három fő kritériumot mutat az új, kötelező abroncscimke

Három fő kritériumot mutat az új, kötelező abroncscimke

Három fő kritériumot mutat az új, kötelező abroncscimke


Novembertől csak előírt címkével ellátott abroncs kerülhet forgalomba az Európai Unióban. Három kategória szerint osztályozzák az abroncsokat. A gördülési ellenállásról (üzemanyag-hatékonyságról), a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról szóló jelöléseket minden gyártónak kötelező feltüntetni. Az első két kategória a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályozáshoz hasonló jelölést kap, a külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak.

A gumi a 2009-ben bevezetett Cinturato P7 képességeit örökölte, de elődjéhez képest előrelépést mutat a nedves fékezés és a gördülési ellenállás terén. A közép- és felső kategóriájú autók számára ajánlott gumi fő jellemzői a biztonság és üzemanyag-takarékosság.

A Cinturato P7 Blue nedves fékezés terén és a gördülési ellenállásnál is jeleskedik

A Cinturato P7 Blue nedves fékezés terén és a gördülési ellenállásnál is jeleskedik

A Cinturato P7 Blue nedves fékezés terén és a gördülési ellenállásnál is jeleskedik


Kilenc százalékkal kisebb nedves fékezési távolság érhető el vele, mint a hasonló, de “B” kategóriás címkeminősítésű abroncsok esetében. A német TUV SUD által tanúsított összehasonlító tesztek szerint 2,6 méterrel rövidebb a féktávolság 80 km/óráról történő fékezéskor.

A Cinturato P7 Blue gördülési ellenállása 23 százalékkal alacsonyabb, mint egy “C” besorolású abroncsé, ami az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is kihat. Egy évi 15 000 kilométert futó autó például 5,1 százalékkal (52 liternek megfelelő) kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és 123,5 kilogrammal kevesebb széndioxidot bocsát ki.

A Cinturato P7 Blue jelenleg 11 méretben kapható Európában (három méret kapott AA-t) és további hármat mutatnak be az év végén. Első szerelésként, tehát az új autókon és a másodlagos piacon, a gumisoknál is elérhető lesz. A tavaly bemutatott P Zero Silver után ez a második gumi, amelynél már a Forma-1-ben is szerzett tapasztalatokat is felhasználták.

Anno a Toyota versenyautója volt, most ezen lehet kerékcserét játszani

Anno a Toyota versenyautója volt, most ezen lehet kerékcserét játszani

A Forma-1-ben is nagyon fontos a biztonság, a megbízhatóság a vezetési pontosság és még valami: a rövid hatótávolság! A show kedvéért ugyanis a Nemzetközi Automobil Szövetség olyan gumikat kért a Pirellitől, amelyek nem bírják túl sokáig. Átlagosan 120 kilométert tud egy slick gumi.

Így csapatoknak a kötelezően elírt két különböző száraz keverékű abroncs használata mellett is kell taktikázniuk. Ennek hatására pedig 2011-es idényben 1150 előzés történt a versenyeken, több, mint bármelyik korábbi idényben. Sőt a bokszba is gyakrabban látogattak a csapatok. A 2011-es Magyar Nagydíj bokszutcájában volt a legnagyobb forgalom, 88 kiállás történt, ami abszolút rekord a versenyek között. Látva a változékony időt, vasárnap akár ez csúcs is megdőlhet.