Részben az autógyártók hibája, hogy a hétköznapi autós mára teljesen sötét, ha a gépjármű technikai hátteréről, karbantartásáról van szó. Mindent a szerviz intéz, nekünk csak tankolni kell, és ha kivillan egy lámpa, hívni a segítséget.

Sokan így közlekednek, de rosszul teszik. Az abroncsok rendszeres ellenőrzése mellett az autóban keringő folyadékok is kiemelt figyelmet kell kapjanak, nem csak a szerelő, hanem a tulajdonos részéről is. Ezek közül legfontosabb a motort életben tartó kenőolaj.

Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motorolajszint-ellenőrző berendezéssel, javasolt az ellenőrzést 2000 kilométerenként elvégezni. A szokásostól eltérő üzemeltetési körülmények, esetleg az autós ?sajátos? vezetési stílusa indokolttá teszi, célszerű sűrűbben elvégezni az ellenőrzést.

Alacsony olajszint mellett megnő az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopásokat idéznek elő. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Ennél fogva a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés elengedhetetlenül fontos, ha az autós nem szeretne később több százezer forintot költeni a motor javítására.

Tanácsok a motorolajszint ellenőrzéséhez

1.    Sík, vízszintes területen parkoljunk le az autóval!

2.    A motor legalább 5 percet álljon a nívópálca kihúzása előtt, hogy a felületén megtapadt olajnak is legyen ideje visszatérni az olajteknőbe. Az éppen leállított motornál végzett olajszint-ellenőrzés téves ténymegállapítást, ezáltal hibás olajfeltöltési mennyiség megállapítását eredményezheti!

3.    Húzzuk ki a nívópálcát, töröljük meg és dugjuk vissza, majd húzzuk ki újból. Tartsuk lefelé és nézzük meg, meddig olajos a pálca.

4.    Minimumot és a maximumot jelölő két vonás között legyen az olajfilm széle.
5.    Ha a maximum felett van az olajszint, akkor mérjük meg még egyszer vagy forduljunk szervizbe!

6.    Ha a minimum alatt van az olajszint, akkor a legközelebbi benzinkúton töltsük fel.

7.    Ne töltsük túl a jelölt maximum szinten a motorolajat, mert az nagymértékű füstölést, gyújtási elégtelenséget és a tömítőanyagok károsodását is okozhatja.

8.    Ha a két vonás között van az olajszint, akkor mehetünk tovább. De 1 hónap múlva célszerű újból ellenőrizni.

9.    Két jelölés közötti szakasz, személygépjárművek esetében, kb. 1L olajnak megfelelő mennyiséget jelöl. Tehát ha minimumon van az olajszint, akkor 1L olaj betöltése után pont elérjük a maximumot.

10.    Utólagosan a motorolajhoz adagolható teljesítményfokozó vagy súrlódáscsökkentő adalék használata semmiképpen sem javasolt, mert felboríthatja a motorolaj kiegyensúlyozott szerkezetét, így rontja annak hatásfokát. Újabb jármű esetén pedig ebben az esetben a motor és a kenőanyag is elveszti garanciáját.

“Abban az esetben, ha felvillan a műszerfalon az alacsony motorolajszintet jelző lámpa, célszerű úgy eljárni, mint amikor az üzemanyagszint-jelző lámpa figyelmezteti az autóst, vagyis mielőbb intézkedni kell. Az utántöltést mindig csak a gyártó előírásainak megfelelő teljesítményszintű és viszkozitási fokozatú motorolajjal végezzük. A megfelelő motorolaj tehát nem márkanév kérdése, a motorolajnak az autógyár műszaki előírásait kell teljesítenie. A váratlan helyzetek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindig legyen az autó csomagtartójában biztosítékként egy plusz flakon motorolaj” – mondta Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szolgáltatás vezetője.

“Az autó egyes részeinek, többek között a motorjának karbantartása nem csak a személygépkocsik esetén fontos, hanem a versenyautóknál is. ?Egy olyan technikai sportban, mint a túraautó-verseny, kötelező a maximális teljesítmény elérésére való törekvés. Ehhez tökéletes karbantartásra, és csúcsminőségű anyagok használatára van szükség, ami természetesen a motorolajra is vonatkozik. Rendszeresen ellenőrizzük, és minden verseny után le is cseréljük az olajat, hiszen a verseny okozta extrém körülmények között csak így tudjuk megóvni a motort” – mondta el Michelisz Norbert a FIA Túraautó Világbajnokság kétszeres futamgyőztese, Európa- és magyar bajnok autóversenyző