Magyarországon 2010-ben 11,35 év volt a hárommilliós magyar személyautópark átlagéletkora. Erről egyelőre nincs frissebb adatunk, de az Amerikai Egyesült Államok párhuzamos adatai épp most láttak napvilágot.

Atlantai csomópont az üzleti negyedben, csúcsidőn kívül

Atlantai csomópont az üzleti negyedben, csúcsidőn kívül

Atlantai csomópont az üzleti negyedben, csúcsidőn kívül


A 240 millió autós ottani gépkocsipark ezek szerint rekordöreg lett tavaly. Az átlagéletkor a michigani Polk gazdaságkutató adatai alapján 10,8 év; tovább romlott tehát a 2010-es előző rekord, a 10,6 éves adat. Állítólag azért öregszenek az autók, mert a lakosság túlzottan tart munkahelye elvesztésétől, költségei növekedésétől ahhoz, hogy új autó vásárlásán gondolkodjon.

A szűkebben vett személyautó-kategória még öregebb: 11,1 év az átlagéletkoruk, ezt az értéket javítja 10,8-ra a fiatalabb, 10,4 éves SUV és pickup-állomány. És, bár azt gondolnánk, ez azt jelenti, hogy Amerikában nem olyan arányban futnak egymás mellett az autó-generációk, mint nálunk a huszonéves KGST-autók és az új X5-ösök, hanem a sok veterán Mustang és BelAir húzza lefelé az átlagéletkort, nem így van. Az autópark csupán négy százaléka húsz év feletti egy autós blog felmérése szerint:

Az USA autóparkjának életkor-szerinti megoszlása az autoblog.com felmérése alapján
-1 év 8,6%
1-3 év 12,7%
3-5 év 12,6%
5-7 év 14,9%
7-10 év 15,9%
10-15 év 22,4%
15-20 év 7,4%
20- év 4,0%
Nincs autóm 1,5%
Újabb bontóreklám

Újabb bontóreklám

Újabb bontóreklám


Pedig tavaly már sokkal több autó kelt el az USA-ban, mint a válság legdurvább évében. A 2009-es esztendő harmincéves mélypont volt az újautó-értékesítés számára: 10,8 új kocsit adtak el akkor. Tavaly már 12,8 millió kocsi fogyott el, 2012-re 13,7 millió autó eladását prognosztizálják, 2015-re már 16 milliós piacot jeleznek előre a gazdaságkutatók.

Mindazonáltal az amerikai autóipari szaksajtó nem borúlátó a jövőt illetően. Úgy vélik, a gépkocsiállomány idén újabb félmillió autóval bővülhet.

Már látszanak a jelei annak, hogy az amerikai lakosság kezdi visszanyerni hitét a gazdasági prosperitás megindulásában, és a zottani zemberek már újra elkezdték fontolgatni az olyan, hosszú kifutású tartós fogyasztási cikkeik lecserélését, mint például az autó.

Az autópark öregedése a pozitív előjelek dacára még két-három évig tovább tarthat az USA-ban – még egy kicsit viszi a lendület a folyamatot.