30 vak és gyengénlátó ember gyűlt össze múlt héten a Ford tesztpályáján, hogy olyasmit tapasztaljanak meg, ami idáig elérhetetlennek tűnt számukra – az autóvezetést. A szakképzett oktatók segítségével a csoport végighajtott a Kölnben található Ford Merkenich Fejlesztőközpont nagy sebességre tervezett egyenesein és kanyarjain.


A leggyorsabb sofőr elérte a 120 km/órás tempót. Ez a száguldás volt a rendezvény csúcspontja, ám a legfontosabb célkitűzés más volt: segíteni a vak és gyengénlátó embereknek, hogy értékes tapasztalatokat szerezzenek az autókról és a közlekedésről, hiszen ez fontos segítséget jelenthet számukra a mindennapi életben.

A múlt héten megrendezett esemény nemcsak azért volt hasznos a vak és gyengénlátó emberek számára, mert kipróbálhatták az autóvezetést, hanem azért is, mert a csoport tagjai igazán kézzelfogható tapasztalatokat szereztek, azáltal, hogy számos különféle autón végigfuttatták kezüket, benyomást szerezve így formájukról és méretükről. Az utcai forgalomban a gyengénlátó emberek a hangokra koncentrálnak, ezért könnyen tévedhetnek is egy autó méretének vagy sebességének megítélésében.

Vakokkal tesztelt a Ford 3


Az oktatókat meglepte, hogy a résztvevők milyen gyorsan megtanulták a kezelőszervek használatát – gyakran sokkal hamarabb, mint a látó tanuló vezetők.

A gyorsan fejlődő, új technológiák – például a kamera- és radar-alapú biztonsági rendszerek, a fejlett műholdas navigációs berendezések és a járművek közti kommunikáció – révén egyre növekszik annak az esélye, hogy idővel a vakok és gyengénlátók is vezethetnek majd autót.

“A technológia fejlődése nagy léptekkel halad előre, így elképzelhető, hogy 15-20 éven belül a vak és gyengénlátó emberek is megtapasztalhatják az autóvezetés nyújtotta szabadság élményét” – mondta hozzá bizakodóan Dr Wolfgang Schneider, a Ford Európa jogi, kormányzati és környezetvédelmi ügyeiért felelős alelnöke.

A németországi sikereken felbuzdulva a Ford magyarországi kollégái is mérlegelik egy hasonló esemény megszervezésének lehetőségét.