Egyre több olyan vezetősegítő berendezés dolgozik az autókban,a melyek hosszabb-rövidebb ideig képesek a vezetés egy-egy részfeladatát teljesen átvenni a sofőrtől. Létezik már adaptív tempomat, amely tartja a követési távolságot, illetve az előttünk haladó tempóját. Akadnak olyan rendszerek is, amelyek rövid ideig képesek a felfestett útburkolati jelek között tartani az autót, de az igazi, nagy sebesség mellett, hosszabb távon is az úton maradó járműre egészen eddig kellett várni.

A Volkswagen nemrég mutatta be “Temporary Auto Pilot” névre hallgató projektjét. E rendszerrel a jármű – a vezető felügyelete mellett – autópályán részben automatikusan akár 130 kilométer/óra sebességgel is közlekedhet, fontos láncszemet képezve napjaink vezetői segédrendszerei és a teljesen automatikus autózás jövőbeni víziója között.

A vezető emellett megőrzi a technika feletti ellenőrzést, így mindvégig felelősségi helyzetben marad és bármikor beavatkozhat a rendszer működésébe, de ki is kapcsolhatja, illetve folyamatosan kontrollálja azt. A rendszer lényege még nem az önműködő autó kifejlesztése, hanem az, hogy így előzze meg a figyelmetlen, vagy esetleg éppen másra koncentráló vezető hibájából származó baleseteket.

A sávtartó rendszer már egyre több autóban segít az úton maradásban

A sávtartó rendszer már egyre több autóban segít az úton maradásban

A sávtartó rendszer már egyre több autóban segít az úton maradásban


A részben automatizált üzemmódban a rendszer a vezető által megadott sebességértéken biztonságos követési távolságot tart, a tempót kanyar előtt szükség esetén mérsékli, miközben pontosan a forgalmi sáv közepén vezeti az autót. Ennek során a sebességkorlátozásokra és a jobbról előzés tilalmára is ügyel, de a torlódásokban a megállások és az újbóli elindulások feladatát is átveszi.

A rendszer kifejlesztésének alapvető célja az autóvezetők tehermentesítése, a balesetek megelőzése, a környezetszennyezés mérséklése, illetve összességében a közlekedés biztonságának fokozása, áll a Volkswagen közleményében.