Magyar-szlovák államközi megállapodást írtak alá a szlovákiai R4-es és a magyarországi M30-as gyorsforgalmi utak összekötéséről pénteken a kelet-szlovákiai Kenyhecen a két ország képviselői, Völner Pál magyar szakállamtitkár és Ján Figel szlovák szakminiszter.

“Megegyeztünk az úthálózat összekötésének helyében, de nem az időpontjában. A szlovák fél nevében mindenkit biztosíthatok arról, hogy az R4-es gyorsforgalmi út 2013-ra elkészül, úgy hogy használható legyen, hiszen abban az évben lesz Kassa Európa kulturális fővárosa” – jelentett ki Figel a dokumentum aláírásakor. Hozzátette: Szlovákia és Magyarország keleti régióinak egyaránt szükségük van a gazdasági fejlesztésre, de ehhez jó utak kellenek.

“Igyekszünk összehangolni beruházási terveinket a szlovák féllel. Szeretnénk például új hidat építeni Komárom és Révkomárom között. Kiemelt terveink közé tartozik az Ipoly-hidak építése is” – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára. Leszögezte: Magyarország és Szlovákia együttműködése a közlekedés terén nagyon jó és magas színvonalú.

Ennek bizonyítéka az is, hogy június 24-től kezdve Sátoraljaújhelyen a gépkocsiforgalom előtt is megnyílik a szlovák-magyar határ, amelyet Magyarország és Szlovákia schengeni övezethez történt 2007-es csatlakozása óta csak gyalogosok, kerékpárosok használhattak szabadon – hangzott el a sajtótájékoztatón.

Szakértők szerint Szlovákiának fontos az R4-es gyorsforgalmi út, mert összeköti Kelet-Szlovákiát Magyarországgal és Romániával is. Kassa és a magyar határ mellett fekvő Miglécnémeti (Milhost) közötti R4-es út feladata az lesz, hogy biztonságosan átvezesse Kassától a magyar határig a kamionforgalmat, gyors összeköttetést teremtsen Kassa és Miskolc, lényegében Kelet-Szlovákia és Magyarország között. A magyar oldalon a Tornyosnémeti-Miskolc M30-as útszakasz kapcsolódik hozzá.

Figel azt mondta, hogy Magyarország az M30-as befejezését két évvel a szlovák R4-es befejezése után tervezi átadni. Az R4-es építésére pályázaton a Skanska társaság szerzett jogot, amely már meg is kezdte a munkát. A szlovákiai szakasz mintegy 14 kilométer hosszú, a tervezett költségek meghaladják a 78 millió eurót. Ezt az összeget részben az európai alapokból teremtik elő.

Az R4-es gyorsforgalmi út része a TEN-T transzeurópai úthálózatnak és a Balti-tengert a Fekete-tengerrel összekötő Via Carpatia transzeurópai közlekedési korridornak is.

Forrás: MTI