Alig egy héttel a Saab autógyár trollhattani üzemében a gyártás újraindulása után* a Ford Motor Co. és a kínai Geely Automobile Holdings Ltd. aláírta a szerződést a Volvo eladásáról – azzal az ígérettel, hogy a kínai tulajdonos megtartja a gyártást és a fejlesztést a Volvo márka szülővárosában, Göteborgban.

A Spykerhez került a Saab

A Spykerhez került a Saab


A detroiti kapcsolat lebontásával azonban nem szűntek meg sem a Saab, sem a Volvo gondjai. A Saab esetében még nyitott kérdés az új tulajdonos, a holland Spyker Cars NV fejlesztési terveinek megvalósíthatósága. A Saab az idén előreláthatólag mindössze 50-60 ezer autót lesz képes előállítani, ami édeskevés a nyereségességhez. A Spyker pedig a maga részéről soha nem volt nyereséges.

A Spyker a múlt pénteken számolt be 2009-es eredményéről, ami 22,9 millió eurós veszteséget mutatott, valamivel kevesebbet, mint az előző évben.

A Volvo új tulajdonosa ezzel szemben szilárd pénzügyi helyzetnek örvend – különösen, ha a kínai kormány támogatását is figyelembe vesszük. A Volvo problémái nem pénzügyi, hanem foglalkoztatási természetűek. Alkalmazottjai attól tartanak, hogy munkahelyeik fokozatosan átszivárognak majd Kínába.

A Volvo S60 komoly hasznot hozhat

A Volvo S60 komoly hasznot hozhat


Mikael Sallstrom, az IF Metall szakszervezet elnöke a Volvónál megelégedettségének adott hangot a cég finanszírozási és a foglalkoztatási problémáinak megnyugtató rendezése miatt, de rámutatott, hogy számos nyitott kérdés van még az ügyben.

A Geely már bejelentette szándékát egy üzem építésére Kínában, ami azonban állítása szerint nem jelent veszélyt a Volvo-alkalmazottakra sem a svédországi Göteborgban, sem a belgiumi Gentben. Jelenleg három-öt éves időtávban tűnik biztosnak az európai munkahelyek sorsa.

A Volvo az első igazán jelentős autóipari akvizíciója Kínának, ezért a piac szoros figyelemmel követi majd a fejleményeket. Kína presztízse komoly csorbát szenvedhet, amennyiben a dolgok nem mindkét fél teljes megelégedésére alakulnak.

Újraindult a gyártás a Saabnál

Újraindult a gyártás a Saabnál


Minden bizonytalansági és kockázati tényező eltörpül azonban amellett az óriási lehetőség mellett, amit a kínai piac megnyitása jelent a Volvo számára. A kínai autópiac volumene tavaly túlszárnyalta az Egyesült Államokét is.

A svéd autóipari beszállítók is nagy reményeket fűznek a kínai kapcsolathoz. Sven-Ake Berglie, a Fordonskomponentgruppen autóipari beszállítók képviseleti szervezetének elnöke szerint az ágazat a válság előtt 45-80 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, de alig két év alatt 24 ezer munkahelyet elveszített.

* A General Motors adta el a Saabot a Spykernek. 

Forrás: MTI