Motorerőalapú lesz a kötelező biztosítás 2 Két év múlva új szabályozás szerint kell kiszámolni a járművek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását – derül ki a Magyar Közlönyben megjelent miniszteri rendeletből. Míg 2010-ben a jelenlegivel azonos, tehát a motor hengerűrtartalma alapján határozzák meg a biztosítást, addig egy évvel később már az erőforrás teljesítménye lesz a döntő.

A kormány ezzel szeretné követni az autóiparban megjelent downsizing tendenciát, azaz, hogy mára kisebb motorokkal képesek ugyanakkora teljesítményt elérni, mint amit korábban nagyobbal. Az autógyártók azzal példálóznak, 1,4-es, 1,6-os turbómotorjaik a korábbi,1,8-2,0 literes motorok szintjén vannak. Ezért a hazai álláspont szerint a teljesítményhez kötik a biztosítást, mert a nagyobb teljesítmény nagyobb veszéllyel jár.

Személyautóknál jelenleg hat kategória létezik: 850 köbcenti alatti, a 851-1150 köbcenti között, 1151-1500 köbcentiig, 1501-2000-ig, 2001-3000-ig, illetve 3000 köbcenti feletti motoroké.

Ehhez képest a teljesítmény alapú besorolása a következőképp alakul majd a személygépjárműveknél: 37 kW alatt, 38-50 kW között, 51-70, 71-100, 101-180 kW, illetve 180 kW fölött. (1kW= 1,36 lóerő)

A teljesítménybesorolás az alapdíj megállapításához kell, a kedvezményre jogosító bonus-malus besorolás továbbra is marad. 10 bonus, azaz pozitív és 4 malus, vagyis negatív fokozatból áll. Ezentúl is kilenc hónapig kell biztosítottnak lenni, hogy eggyel magasabb bonust kapjunk, a malust az előző év eseményei határozzák meg. Ez azonban már nem mindenkinél január 1-től december 31-ig tart, hiszen a kötelező jövőre már magához a biztosítás megkötéséhez – elméletben az autóvásárláshoz – kapcsolódik.