100 éve született Felix Wankel – A Mazda is ünnepel 1

100 éve született Felix Wankel - A Mazda is ünnepel

Július másodika és október hatodika között rendezvénysorozattal ünneplik Dr. Felix Wankel születésének 100-ik évfordulóját. Az 1988-ban elhunyt konstruktőr életművét bemutató kiállítás egyik támogatója a Mazda. A németországi Lindauban rendezett kiállításon a forgódugattyús motor feltalálásáig vezető ötletek, kísérletek és elképzelések láthatók. Ugyanitt mutatják be Felix Wankel életművének egy kevésbé ismert részét, amelyben hajóépítéssel foglakozott.

A Mazda az egyetlen autógyár, amely a kezdetektől fogva hű maradt a Wankel-elvhez és az 1960-as évek óta Wankel motoros autókat gyárt. Az első forgódugattyús motorral hajtott Mazda a híres Cosmo Sport 100 S volt. A Mazda nem csak a szériagyártásban őrizte a lángot, hanem 1991-ben a Mazda 787B-vel Wankel motoros autóval nyert Le Mansban, a 24 órás versenyen. Jövőre pedig megvásárolható lesz a Mazda RX-8, amelyet a hagyományokhoz híven forgódugattyús motor hajt. A Fordhoz tartozó japán autógyárban eddig 1,8 milliónál is több Wankel motoros autó készült 1967, a Cosmo Sport sorozatgyártásának beindítása óta.

A következő Mazda sportkupét a RENESIS fantázianevű motor hajtja. Az RX-8 motorjának neve a re (újra) és a genesis (teremtés) szavak összevonásából keletkezett. 250 lóerőt teljesít a szívó erőforrás, amely kompaktságának köszönhetően 60 milliméterrel hátrébb és 40 milliméterrel mélyebbre került, mint az előd RX-7 turbómotorja. A 8500 fölé húzatható motor feltöltéséről a súlytakarékosság miatt mondott le a Mazda, a RENESIS motor így 30 százalékkal könnyebb az RX-7 turbómotorjánál.

A Wankel erőforrásban egy fogaskerékrendszeren keresztül forog a dugattyú a trochoid formájú égéstérben. 1954 márciusában a Wankel-motor már úgy nézett ki, ahogy ma.