Nyaralás autóval 1

Nyaralás autóval

Hosszú útra indulva még a motor beindítása előtt, sík terepen álló autón ellenőrizzük az olajszintet, a fékfolyadék és a hűtőfolyadék szintjét, töltsük fel az ablakmosótartályt rovartetemek feloldására képes nyári ablakmosóval és a nagyobb terhelésnek megfelelően legelső benzinkútnál állítsuk magasabbra a légnyomást kerekekben. A pontos értékek a kocsi használati útmutatójában találhatók. Ne hagyjuk ki a ritkán használt pótkereket sem.

A csomagok közül a nehéz bőröndöket-ládákat a helyezzük közvetlenül a hátsó üléstámla mögé, hogy vészfékezéskor vagy ütközésnél ne gyorsulhassanak föl hosszú úton. Ha van erre szolgáló kampó vagy fül, rögzítsük ezekhez a csomagokat. Ez nem túlhajszolt pedantéria, ütközésnél a rögzítetlen csomagok áttörhetnek a hátsó üléstámlán.

Néhány kiegészítés kapcsolódik az egyes országokban érvényes sebességkorlátozásokat közlő táblázathoz. Ausztriában a 3,5 tonna feletti járműszerelvények autópályán 100 km/óra helyett csak 70-nel haladhatnak. Ugyanitt néhány autópályaszakaszon éjszaka alacsonyabb a legnagyobb megengedett sebesség. Németországban nincs általános korlátozás, a megadott 130 km/óra csak javasolt tempó.

Franciaországban utánfutóval vagy lakókocsival is 130 a megengedett legnagyobb sebesség autópályán. Esős időben ugyanakkor 20 km/órával alacsonyabb határ érvényes autópályán, és 10 km/órával lakott területen kívül.

Lehetőleg ne a legmelegebb napszakra időzítsük az utazást. A német ADAC autóklub orvosi tanácsai szerint legalább három liter folyadékot kell fogyasztani nyári napsütésben egész nap az autóban ülve, különben keringési problémák léphetnek fel. Hideg tea, ásványvíz, higított gyümölcslevek a leginkább alkalmasak hosszú útra indulóknak.

Ha a család háziállatait is magával viszi az üdülésre, érdemes az állat egészségességéről igazolást kérni az állatorvostól. Hasonlóan fontossá válhat a veszettség elleni oltás beadása legalább harminc nappal az indulás előtt, de az erről szóló tanúsítvány ne legyen régebbi egy évesnél. Már csak a négylábúak szükségletei miatt is figyeljünk oda a rendszeres megállásra.

Akkor is érdemes tornagyakorlatokat végezni megállásnál, ha ez esetleg röhejes hatást kelt. A külföldi autószalonokra vezető úton mi is a gimnáziumból ismert 64 ütemű tornagyakorlatok szolidabb változataival frissítjük fel magunkat. Kevesen veszik komolyan, de tényleg érdemes 2-2,5 óránként megállni 10 percre. Ez nem a puhányok papolása, ennyi időt mindenkinek megérhet saját biztonsága.

A keringés persze extrém gyorshajtással is fokozható, de gyerekekkel hátul a zsúfolt autópályákon ez több mint felelőtlenség. Érdemes maximum a végsebesség 75-80 százalékát kihasználni, aki a maximális tempóval repeszt, aránytalanul magasabb fogyasztással fizet a csekély időnyereségért. Ennél fontosabb, hogy saját családját is veszélyezteti.

Nem egészséges 1600 kilométert egy embernek levezetni. Osszuk meg a volánt akár gyengébben vezető útitársainkkal is.

Letekert ablakokkal nő a légellenállás, a fogyasztás és a zajszint, ráadásul sokan érzékenyek a huzatra. Ha az autó szellőztető rendszere alkalmas erre, inkább a ventillátorral kergessük be a levegőt és tartsuk zárva az ablakokat. A klímaberendezéstől hosszabb úton alaposan meg lehet fázni. Irányítsuk a test helyett az ablakokra a légáramot, ezzel kisebb az esély a náthára a ragyogó napsütésben.

Az úti patikába érdemes bekészíteni lázmérőt, ollót, sebtapaszt, naptejet, sebfertőtlenítőt, fájdalomcsillapítót, hashajtót, hasfogót, köhögés és meghűlés elleni készítményeket. Az állandó gyógyszerekből nem elég a szokásos adagot bekészíteni, tartalékra is szükség lehet. Lehetőség szerint naptól védve utaztassuk a gyógyszereket.

Heves nyári viharba kerülve tartsunk nagyobb követési távolságot, csökkentsük a sebességet, mert ezzel időt nyerünk, ha hirtelen kell kormányozni. Lehetőség szerint nagy szélben ne kezdjünk nagy felületű járművek (kamionok, lakóautók, buszok) előzésébe, mert a hirtelen megszűnő szél “rászívhatja” az autót a nagyobb járműre, szélárnyékukból kikerülve a hirtelen érkező erős szél okozhat kellemetlen pillanatokat.

Ne felejtsük itthon a “nemzetközi gépjármű-biztosítási kártyát”, magyarul a biztosítási zöldkártyát. Még indulás előtt kérjünk tanácsot az adott biztosítótársaságtól, hogy kihez fordulhatunk segítségért, ha külföldön balesetbe keveredünk. Zöldkártya hiányában több országban is külön biztosítás megkötését írhatják elő, aminél egészen biztosan olcsóbb itthon megszerezni a zöldkártyát.

Az országhatárt túllépve is tartsuk be a közlekedési szabályokat. Külföldön már csak a nyelvi nehézségek miatt sem segít az itthon esetleg bevethető kidumálás vagy a zsebbe fizetett “helyszíni bírság”.

Külföldön a büntetési tételek is igen magasak. Elrettentő példaként a szabálytalan előzést Svájcban legalább 135 euró, a gyorshajtást Belgiumban 200, a tiltott helyen parkolást Spanyolországban 90, a matrica nélküli autópálya-használatot Ausztriában akár 2200 euróval büntethetik. Egy euró ma 244 forintot ért.

Vannak országok, ahol szokatlan előírások vannak érvényben. Bulgáriában például beutazáskor 2 eurós fertőtlenítési díjjal csalogatják az autóval érkező turistákat.

A Külügyminisztérium honlapján részletes lista található azokról az országokról, amelyekkel Magyarország vízummentességi megállapodást kötött. Horvátországba, Sájcba és Szlovéniába az új típusú személyi igazolvánnyal is beléphetnek a magyar állampolgárok, aminek a velünk szomszédos országokban gyakorlati jelentősége is van.

Külön összefoglaljuk a nyaralási úti célként népszerű országokba indulóknak hasznos ismereteket. Az európai országokban megengedett legnagyobb sebességet táblázatunkban közöljük. A megadott autópályadíjak személygépkocsira vonatkoznak, utánfutó nélkül.

Jugoszlávia: az autópályákon és a fél autópályákon külföldi autóval euróban kell kifizetni a szakaszonként 5 illetve 13 eurós használati díjat. A megengedett véralkoholszint 0,5.

Horvátország kedvelt úti cél. Az autópályadíjak 10 és 46 kuna között változnak. Egy kuna 33,4 forintot ér. A megengedett véralkoholszint 0,5 (5 ezrelék).

Szlovákiában is fizetni kell az autópályákért. 100 koronába kerül a 15 napos matrica, egy korona 5,5 forint. A hazai előírásokhoz hasonlóan Szlovákiában is tilos alkoholfogyasztás után a volánhoz ülni, a büntetési tételek átszámítva meghaladhatják az 50 000 forintot.

A Szlovéniában érvényes szabályok szerint 0,5 ezrelék a megengedett véralkoholszint magánautósoknak. Általánosan kötelező a tompított fény használata, tehát lakott területen belül is. Szlovéniába indulva az útlevél helyettesíthető az új típusú személyi igazolvánnyal. Az autópályákért szedett díj összege szakasztól függően úgy 800 tolár körül van, amit 1,1 tizeddel kell forintra felszorozni.

Romániában is tilos inni és vezetni. 10 000 lej körülbelül 74 forintot ér, nincvs általános úthasználati díj személyautóknak. Romániában is konfrontálódhatnak az utazók fertőtlenítési illetékkel, amelynek összege változó.

Ausztriában kötelező autópályamatricát vásárolni, amire hazánkban is számos helyen lehetőség van. Több szakaszon (például alagutakban) kiegészítő díjat szednek. Ausztriában rendkívül magas büntetéssel sújthatják a matrica nélkül autópályán utazókat, a 10 napra szóló matrica ára 2000 forint. A sebességhatárok alig különböznek az itthonitól, egy eltérés, hogy lakott területen kívül 100 km/h a megengedett tempó. A megengedett véralkoholszint 0,5 ezrelék.

Olaszország az autóval egy nap alatt elérhető távolságon belül van. A megengedett sebesség megegyezik a hazaival, július elsejétől a megengedett maximális véralkoholszint 0,5 ezrelék Autópályán kötelező a tompított fényszóró.

Csehországban Szlovákiához hasonlóan 100 koronába kerül a legolcsóbb autópályamatrica, de nem 15, hanem csak 10 napra szól. Egy cseh korona 8 forint 40 fillért ér. Itt is érvényes az iszik vagy vezet dilemma.

Lengyelországban a Krakkó-Katowice autópályáért kell fizetni, a díj 10 zloty (nem egészen hétszáz forint.) 0,2 ezrelék a megengedett véralkoholszint.

Görögországban a megengedett sebesség országúton 100, autópályán viszont csak 120 kilométer óránként. Legfeljebb 0,5 ezrelékes véralkoholszinttel lehet volán mögé ülni.

Kevés honfitársunkat érinti, de érdekes, hogy a Nagy-Britanniában érvényes előírások szerint 23:30 és reggel hét óra között tilos dudálni.