Használt autó: Audi 100/A6 1

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Détári Géza, Audi 100 quattro 2.6 V6, 1993, 102 000 km

Maradéktalanul elégedett vagyok a 100-as Audival. A motorja vajpuhán jár, a fogyasztás elfogadható: városban 13-14 liter, autópályán 160-180-nál 12 liter. Örülök a gazdag műszerezettségnek, még olajnyomásmérő is van. A belső tér szerintem szép. Az enyém egy gazdagon felszerelt modell, automata klímával, tolótetővel, amiről nem szívesen mondanék le.

Nagyon megbízható autó a 100-as, csak természetes kopásnak-öregedésnek kitett alkatrészt kellett cserélni. A magas fogyasztás és a teljesítménycsökkenés gyakran a lambdaszonda hibája miatt jelentkezik. Márkaszervizben egyszer nettó 10 000 forintot számláztak másfél órára, 6500 forintos rezsióradíj szerintem túlzás.

A quattro hajtás az egyik legjobb része az autónak. A hátsó diffizárat is csak egyszer használtam, amikor majdnem félméteres havon kellett átmennem. Nem volt gond.


Rendkívül jó minőségű és nagyon sokat tudó 100-as sorozataival az Audi bebizonyította, hogy helye van a legjobbak között a felső középkategóriában. Az 1982-es Év Autójának megválasztott “szivar” Audi 100/200 nagy ugrás volt felfelé, amit utóda, a 100/A6-os sorozat is megismételt.

1990 őszén mutatkozott be az új Audi 100, amelyből 1994 nyarán egy modellfrissítéssel megszületett az első A6. Az A6-ot az elöl három részre osztott alsó levegőbelépő nyílásról és a kisebb tolatólámpás hátsó lámpákról könnyű azonosítani. 1997 márciusában a Genfi Autószalonon az Audi bemutatta a sorozat utódját. Az Avant nevű kombi 1991. szeptemberben jelent meg. Felárért a csomagtérpadlóba hajtható harmadik üléssor is rendelhető volt hozzá.

Elegáns, bőséges helykínálatú és nagyon kényelmes autó a 100-as és az első A6. Utasterük, biztonságuk és futási kultúrájuk mai nagyautókéval is bátran összemérhető, főleg a hathengeresek esetében. Az elsőkerekes modellek útfekvése is jó, a quattro állandó négykerék-hajtással egyesen kiváló. Hóban az összkerekes változatok a hátsó differenciálzárral ott is könnyedén átjutnak, ahol a Haldex-kuplungos mai autók már rég kapituláltak.

Szinte áttekinthetetlenül széles a motorválaszték. A 100-as szériában a nyomatékra hangolt, kétliteres benzines 101 és 115 lóerővel is kapható volt. 9-10 liter körüli átlagfogyasztásuk hasonló, az erősebb négyhengeressel kicsit bátrabban közlekedhetünk. Jó választás a szép hangú és erős öthengeres 2.3E, amely az A6-hoz már nem volt kapható. A 15 colos felnik miatt ehhez a típushoz nagyobb fékek jártak, mint a kétliteresekhez.

A 2,8 literes V6-os kezdetben 174, majd 193 lóerőt tudott hengerenként két, az A6-ban négy szeleppel. Fogyasztása 10-14 liter közötti. Ugyanennyit fogyaszt, de a rövidebb áttételekkel hasonlóan jól is megy a 150 lóerős 2.6 V6.

A 2,2 literes, turbómotoros S4 sportmodell overboost (túltöltés) funkcióval örvendezteti meg az embert, amely rövid időre 350-ről 380 Nm-re növeli a maximális nyomatékot. Az 1993-as modellévtől a 4.2-es nyolchengeres volt a csúcsmodell, 280 lóerővel. Használtként érdemes elkerülni a gyakran rosszul karbantartott és törött S4-es Audikat.

Kétféle dízelmotor létezett a 100-asban. Egy 2,4 literes szívó, 82 lóerővel és egy szintén öthengeres, de 2460 köbcentis TDI. Ez a 115 lóerős motor erős és takarékos. Többet is látni belőle használtan, akár a feláras hatgangos váltóval is.

Az A6-ban a 2,5 literes dízelmotor 140 lóerővel is kapható volt. Emellett megjelent a 90 lovas 1.9 TDI, amely megfelelően viszi az autót és alig fogyaszt valamit. A benzinesek között az A6 típusjelzés a 101 lóerős kétezrest, az A6 2.0 a 115 lovas takarta. A húsz szelepes, 1,8 literes, 125 lóerős négyhengeres 1995 szeptemberében jelent meg. A csúcsmodellek két motorja megegyezett az S4-es 100-aséval. S6 plus néven létezett 326 lóerős nyolchengeres is, amely 5,6 s alatt gyorsult százra.

Igen tartós és megbízható konstrukció az első A6 és a C4-es 100. Gond lehet azonban a generátorral, a vízpumpával. A hűtőrendszerben a hőkapcsolóval is gond adódhat. A fékeknél a hibás fékvezetékekre és az esetleg hullámos féktárcsákra kell odafigyelni. Olajfolyás a motoron nem, inkább a sebességváltónál tapasztalható. Ártalmatlan olajszivárgásra a szelepfedél tömítés is hajlamos. Az autók kora miatt a lambdaszondák (a hathengereseknél párban) gyakran cserére szorulnak. Az Audik rozsdavédelme példaértékű a nyolcvanas évek második fele óta, ami a tárgyalt szériákra is áll. A kerékfelfüggesztések tartósak.

C4-es százas Audit 900-950 000 forinttól kapni. A szebb állapotúak 1,4-1,6 millió forint között várnak gazdára. A TDI motoros Avantok ára közepes állapotban is elérheti az 1,7 millió forintot. A quattrók 100-200 ezerrel drágábbak. A6-ból jól felszerelt, 140 lovas TDI motoros autókat is megkapni hárommillió alatt. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban a cikk megjelenésekor 6 C4-es Audi 100 volt. Ugyanitt a későbbi A6-ból 13 darabot kínálnak. Az A6-os Audik jellemző kínálati ára 2,3 és 2,6 millió forint között mozog, a legolcsóbbak 1,8 millió forinttól kaphatók.

A korabeli német nagyautók felszereltsége nem volt az igazi, a használt piacon több klíma nélküli 100-ast is találni, kurblis ablakokkal. A blokkolásgátló a 2,3 literes öthengeresben és a nagyobb motorokhoz alapfelszerelés volt a 100-as Audi idején is. 1988 januárja óta az Audikhoz 10 éves átrozsdásodás elleni garancia jár, ami a szervizkönyves – ritka – autókon még érvényes.