A bonyolult nevű márka, a Hispano-Suiza 1902-ban született; spanyol cég hozta létre gázmotor-gyárából kifejlesztett svájci autógyárának, a Fábrica Hispano-Suiza de Automóvilesnek.

A cég egy év múlva szerencsésen csődbe is ment, de újraszervezték, a gyártást áttették Spanyolországba. Később Franciaországban is készültek Hispano-Suizák. A második világháború után a cég kiszállt az autógyártásból és repülőgép-alkatrészek fejlesztésére, gyártására állt át.

Főtengelyen átfütyülő golyók

Stúdiófotó a Hispano-Suizáról

Stúdiófotó a Hispano-Suizáról


Apró érdekesség a márkától: az első világháborúban a Hispano-Suiza olyan repülőgépmotort készített, amivel ki lehetett küszöbölni a szinkronizáló berendezést, mely a géppuska lövéseit egyeztette a propeller forgásával, hogy a pilóta ne saját légcsvarját lője szét tüzeléskor. De a Hispano-Suiza kidobta a bonylult – és néha azért összeakadó – szinkronizálót. Fegyverrel együtt fejlesztett motorjával vadászgépük az üreges főtengelyen keresztül lőtt!

1928-as modell, 140-es végsebesség

1928-as modell, 140-es végsebesség


A Genfi Szalon kis standján áll is egy 1928-as modell. Gyönyörű, hatalmas, irdatlan mennyiségű bőr, vas és réz négy magas keréken. 6600 köbcentis, hathengeres motor hajtotta, 2350 kilós tömege 140 km/h feletti sebességre is képes volt. A maga idejében egy jól felszerelt Hispano-Suiza az azonos méretű Rolls-Royce-oknál is többe került; a harmincas években a spanyol kirányi csaád drágább kocsival járt, mint a britek.

Remek időzítéssel, a gazdasági válság derekán Erwin Himmel, a VW-nél nevelkedett autóépítő elgondolása és egy spanyol befektető támogatása alapján az egykori luxusmárka feltámadhat és újra négy kerékre állhat.

A Genfben kiállított Granturismo – mint sasszemű hírszerkesztőnk, Zsolti elsőre kiszúrta – egy átöltöztetett Audi R8.

Mint a 120-as Skodában

Mint a 120-as Skodában


Aluvázát egyedi karbonkarosszéria borítja, az ülések mögött pedig az 5,2 literes, Győrben gyártott V10-es motor kompresszoros változata lapul, 750 lóerővel.

Az 1590 kilós autó minden kereke hajtott, sebességváltója hatfokozatú kézi, vagy duplakuplungos automata.

22 collos kerekei mögé elöl 38, hátul 36 centi átmérőjű hűtött karbontárcsák kerültek – a Hispano-Suiza igazi pályagép.

Hispano-Suiza 2010
Motoradatok
Lökettérfogat5204 cm3
MotorV10, kompresszor
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)551[750]/8200
Max. nyomaték (Nm/ford.)700/6650
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)3,4
Végsebesség (km/h)330 felett
Fogyasztás
Vegyes katalógus-fogyasztás (l/100 km)13,5
CO2 kibocsátás (g/km)348

A Hispano-Suiza nem tanulmány, hanem gyártásérett prototípus. Talán még lesz ideje a márkának, hogy pár szériaautója kortyinthasson az egyre fogyó olajkészletek párlatából, mielőtt a látványos kocsi körül tornyosuló elektromos és hidrogénüzemű új generáció át nem veszi az uralmat az utakon.

Stúdiófotó a Hispano-Suizáról

Stúdiófotó a Hispano-Suizáról


Vagy amíg a motorizáció embiségestül bele nem fullad a klímaváltozásba.

Bár a Hispano-Suizából a PR-anyag szerint hibridet is terveznek gyártani, 150 lóerős villanymotorral megtámogatva, 900 lóerős teljesítményre húzva.

Derék gondolat, bár jobban örülnék, ha nyolcvan évvel az egykori 9,4 literes, 12 hengeres Hispano-Suiza csúcsmodell után majd’ egymillió dolláros eladási árat tervezve már inkább teljesen valami jövőbe mutató motortechnológiában gondolkodnának a márka felélesztői.