Vigyázó szemüket Párizsra vethetik mind, akik a Renault Initiale Paris fedélzetén hátradőlnek és az ég felé kémlelnek: a franciák felgravírozták fővárosuk térképét a 4,8 méteres buszlimuzin-tanulmány panoráma-üvegtetejére. Mintha egy templomablakon szűrődne be a fény a beltérbe, eltérő intenzitású foltok, árnyékok és világos területek váltakozása alapozza meg az Initiale Paris hangulatát. 

Espace helyett: egyterű-tanulmány a Renault-tól 2
Ha túllépünk ezen az öncélú autóipari gegek világversenyében borítékolhatóan dobogós (de tegyük hozzá, rettentő ötletes és látványos) megoldáson, akkor is tartogat érdekességeket a Renault életciklus-sorozatának hatodik, egyben utolsó tagja. Az elmúlt években egyazon központi téma, az emberi élet stációi köré csoportosítva épített koncepcióautókat a Renault. Az Initiale Paris a bölcsesség autója, és valóban: az eddigi vidám, méregerős, kalandkereső járgányok után egy nagy buszlimuzin maga a megtestesült megállapodás. 
Espace helyett: egyterű-tanulmány a Renault-tól 3
Attól persze, hogy valakinek családja van, nem kell, hogy unalomba fulladjon az autós élete. Az emelt hasú Initiale Paris például a légi közlekedésből (vagy az Eiffel-toronyról) ismerős, áttört szerkezetekkel teszi különlegessé megjelenését. A D-oszlopon, a 22 colos keréktárcsák küllőin, a komplett padlón, a motorosan lehajtható fellépőkön és a szellőzőrostélyokon megjelenő motívum az imént említett fényjátékkal együtt varázslatossá teszi a 4,85 méteres autó hangulatát. 
További varázslatra vágynának a csemeték? Ott van a leghátsó üléspad, amely csak első pillantásra tűnik unalmasabbnak, mint a négy kapitányi szék: valójában egy saját fedélzeti játszótérről van szó. A pad bordái ugyanis külön-külön emelhetők vagy süllyeszthetők, így az egybefüggő pad méretre passzítható vagy (és erre a gyár hívja fel a figyelmet) akár szobrászkodhatunk is vele. 
Espace helyett: egyterű-tanulmány a Renault-tól 4
Fényárban úszó mobil műalkotás – igen, de a Renault tanulmánya tud még mást is. A középkonzolba két táblaszámítógépet integráltak, egyet elöl, egyet hátul, a műszeregység fölött pedig menet közben pulzáló futófény követi a jármű haladását. 
Miközben a Paris Initiale nem más, mint egyetlen hatalmas felnőtt mese, a Bose harminckét (!) hangszórós térhatású audiorendszerével behangosított utastér előtt, a motorizált szemhéjakkal felszerelt fényszórók mögött konkrétum, mégpedig nagyon is izgalmas konkrétum lapul. 
Espace helyett: egyterű-tanulmány a Renault-tól 5
Az egyterű-tanulmány 130 lóerős dízelmotorja dupla turbóval küszöböli ki a turbólyukat, vezeték nélküli, dupla kuplungos sebességváltója teljesen elektronikusan vezérelt, dugattyúit pedig a Forma-1-ből ismert módon formálták üregesre acélból, így könnyebbek, mégis jobb az alaktartásuk, mintha szokásos alumínium komponenseket építettek volna be. A motor negyedével takarékosabb egy hozzá hasonló teljesítményű dízelnél, az egész autó pedig 250 kilogrammal könnyebb, mint a most futó, hamarosan búcsúzó Grand Espace.
Espace helyett: egyterű-tanulmány a Renault-tól 6
Szerző: