Két héttel a kipufogógáz-rávezetéses alvázvégződések beharangozott betiltása, a Brit Nagydíj előtt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közleményben tudatta az F1-es istállókkal, hogy már a hétvégi Európa Nagydíjon megszigorítja a motorbeállítások ellenőrzését.

A csapatok ezentúl nem változtathatják meg a motorok belső (elektronikus) vezérlését az időmérő edzés és a verseny között. Az FIA szigorításának eredményeként az istállók nem használhatnak a nagyobb teljesítményre kihegyezett elektronikus motorbeállításokat az edzésen. Akkor ugyanis fennállna a veszélye, hogy a motor nem bírná végig a versenytávot.

Elsőként a Red Bull, majd később a McLaren, a Renault, a Ferrari és a Mercedes is az elektronikai beállítások módosításával befolyásolta az üzemanyag égését, illetve a kipufogógáz kivezetését, ennek segítségével (gázokat a diffúzorra vezetve) pedig az autó aerodinamikai stabilitását. Szakértők szerint ez a trükk a magyarázata, hogy a versenyeken nem kiemelkedően gyors Red Bull-kocsik rendszerint nagy fölénnyel nyerték az időmérő edzéseket.

A rivális McLaren vezető versenymérnöke, Phil Prew korábban így nyilatkozott a Red Bull dominanciájáról: “Szerintem a gumiabroncsok optimális kihasználása lehet az egyik magyarázat, a másik pedig az eltérő motorvezérlés használata. A kipufogógázok kivezetésével ugyanis jelentősen befolyásolható a leszorítóerő.”

Az FIA-ellenőrzés szigorítása azt jelenti, hogy a csapatoknak a kvalifikáción használt motorbeállítással kell megkezdeniük a versenyt is. Később elvileg lehet mód ennek a korrigálására, de miután napjainkban a gumicsere ritkán vesz igénybe többet 4-5 másodpercél, a gyakorlatban nehéz elképzelni, hogy valaki ezalatt egy laptopot csatlakoztasson a motorhoz és átállítsa a működési paramétereket.

 

A Lotus Renault GP technikai igazgatója, James Allison szerint az FIA szigorítása nemcsak a Red Bull RB7, hanem az összes versenyautó működésére hatással lesz.

“A silverstone-i futamtól a következő változások várhatóak: amikor a pilóta teljesen leveszi a lábát a gázpedálról, az ECU-nak [elektronikus vezérlőegység] úgy kell működésbe lépnie, hogy a motor bezárja a gázadó szelepeket. Korábban lehetőség volt úgy beállítani a motorvezérlést, hogy a szelepek nyitva maradjanak és más módon csökkentsük a motor erejét. Továbbá, teljes gázelvételkor úgy kell működnie az ECU-nak, hogy elvágja a motorba érkező benzin utánpótlását. Ennek az a célja, hogy ne termelődjön több forró kipufogógáz, amelynek energiája az égés során megnő.”

Allison szerint nehéz lenne előre megmondani, mennyiben fogja befolyásolni a Renault teljesítményét az új szabályozás. “A befújt diffúzoros autóknak két káros hatással kell szembesülniük: az egyik, hogy mennyi leszorítóerőt veszítenek, a másik, hogy az elvesztett leszorítóerő mennyire borítja fel az autó egyensúlyát.”