Véget ért Magyar Nagydíj után kezdődött hosszú, de az F1 szempontjából azért nem unalmas nyári szünet. A hétvégén következik a bajnokság 11. fordulója, az Európa Nagydíj.

A mezőny második alkalommal érkezik valenciai utcai pályára, amely tavaly csalódást keltően szürke és unalmas helyszínként mutatkozott be: az előzésre a poros felület és a megfelelő féktávok, kanyarok hiánya miatt gyakorlatilag alkalmatlan betonvályúban zajló futam a legnagyobb izgalmát Felipe Massa és és Räikkönen elbakizott bokszkiállása és a finn motorhibája jelentette.

A pálya ugyan nem sokat változott – pár helyen biztonsági okokból azért átépítették -, de egy második esélyt azért még megérdemel, mielőtt végleg leírjuk, talán a hétvége izgalmas versenyt hoz. Ha más nem is, az biztos, hogy új győztes áll majd a dobogóra, hiszen a tavalyi első, Massa most nem indul.

Ez történt tavaly

Motiváció és tét bőven van, a Red Bull és a Brawn csatája egyre élesebb, a McLaren és a Ferrari is kezd felzárkózni az élre, és két új pilóta is pályára lép. Ami a bajnoki küzdelmet illeti, a Brawnnál nagyon reménykedhetnek abban, hogy sikerül végre kikecmeregniük abból a fejlesztési zsákutcából, amelybe még a Brit Nagydíjon tévedtek. Az előny még náluk van a pontversenyben, de ha folytatják az elmúlt futamok gyenge teljesítményét, Button esélyei egyre halványabbak lesznek a végső győzelemre.


A Red Bull nagy formában van, de a valenciai pálya szakaszos jellege, az igazi gyors kanyarok hiánya talán nem annyira fekszik az RB5-ösnek. A csapaton belül komoly küzdelem folyik, Mark Webbernek arra kell figyelnie, hogy megőrizze az előnyét, míg Sebastian Vettel természetesen arra hajt majd, hogy fordítson az álláson – mindketten a bajnoki cím esélyesei, nem fognak udvariasokdni.

A végső győzelemre már nincs reménye a McLarennek és a Ferrarinak, de mindkét csapat javul, a Hungaroringen Hamilton győzni tudott, és Räikkönen másodikként ért be. Valenciában kiderülhet, hogy csak a magyar pálya volt számukra szerencsés, vagy tényleg előreléptek. Az biztos, hogy a KERS komoly előnyt jelenthet számukra – a rajtnál bőven van elég hely arra, hogy a mostanra már szokásosnak nevezhető előreugrást végrehajtsák.

A Ferrarinál ugyan elmaradt az év szenzációja, Michael Schumacher visszatérése, de így is lesz kire figyelni: a csapat a kis híján tíz éve csak a pálya széléről figyelő tesztpilótát, Luca Badoert veti be. Az olasz a maga 38 évével rögtön a mezőny korelnöke lesz, és bár egyelőre annyi lesz a célja, hogy végigmenjen a versenyen, azért biztosan nagyon szeretne az első nyolc között végezni, hogy megszabaduljon a legtöbb futamon pontszerzés nélkül végző versenyző kétes hírnevétől.

Massa tavalyi pole-köre

A verseny szervezői a múlt hét második felében tövig rághatták a körmeiket, ugyanis Schumacher visszalépése mellett az sem volt biztos, hogy a hazai kedvenc, Fernando Alonso indulhat-e, de szerencsére a Renault eltiltását visszavonták, így a kétszeres világbajnok örömet szerezhet majd a spanyol közönségnek. Tavaly már az első körben ütközött, így lesz miért kárpótolni őket.

A Ferrari félújonca mellett a Renault egy igazit is avat a hétvégén: a kirúgott Nelson Piquet helyét a francia Romain Grosjean veszi át – ha az első futamán csak annyival marad majd el Alonsótól, mint eddig Piquet, máris sikert könyvelhet el.


Ahogy már említettük, Valenciában szinte lehetetlen előzni, így a kvalifikáció kulcsfontosságú lesz minden pilóta számára, ezért az időmérő a szokásosnál is izgalmasabbnak ígérkezik. Az időjárás a hétvégén nem nagyon szól bele a versenybe, mindhárom nap 30 Celsius fok körüli hőmérséklet várható, legfeljebb egy-egy felhő úszik majd át az égen időnként.

A szombati kvalifikáció és a vasárnapi futam is a hagyományos időpontban, délután kettőkor kezdődik.