Egy ideje már nem vitatkozom a nőkkel, ha szerintük a Yarisuknál jobbat még soha nem alkottak négy keréken. Felvilágosult, világlátott hölgyek bizonygatták ezt nekem, akik oly intim kapcsolatban vannak kedvencükkel, mint a fodrásszal vagy a nőgyógyásszal.
A fehérnép főleg az első generációhoz kötődik erősen. Az első széria valóban emlékezetes a görög Sotiros Kovoshoz köthető designnal, a második a biztonságban lépett nagyot előre.
Nem ez volt az első ötcsillagos töréstesztű kisautó, hanem a Renault Modus, de 2005-ben az 5 csillag nagy szó volt.
Év Autója
Kiemelkedő siker volt az ezredfordulón olimpiát rendezni és Év Autója címet nyerni. Előbbi Sydneynek, utóbbi a Toyotának sikerült, mert a 2000-es Év Autója elismerést a Yaris kapta. Ez volt az első Toyota és a Nissan Micra után a második japán autó, amelyet elnyerte ezt a kitüntetést.
Jó dizájn kívül-belül, műszerfalként látványos egérmozi, tologatható hátsó ülés és 16 szelepes, két vezérműtengelyes, szívóoldalon változó szelepvezérléses motor, amihez hasonlót akkoriban senki nem kínált a kiskategóriában és főleg nem volt olyan álmosítóan unalmas, mint a Starlet – sorolja a Yaris győzelmének okait Gajdán Miklós kollégánk, aki később az autóMagazin színeiben tagjává vált a díjat odaítélő nemzetközi zsűrinek. (Akkor még Surányi Péter, az Az Autó főszerkesztője volt az egyetlen magyar döntnök.) Az első generációból készült két- és négyajtós lépcsőshátú limuzin Echo illetve hazájában Platz (hely) néven, mert a japánok szeretnek német neveket adni az autótípusoknak. 2005-ig Yaris Verso néven mini egyterű is volt belőle, amelynek különlegessége az elemlámpaként kivehető csomagtér-világítás és az ügyesen összehajtogatható hátsó ülés.
Hibrid Yaris 2012-ben
Nézegetve a harmadik szériát, nehéz olyasmit azonosítani benne, amivel kiemelkedne. Egy év múlva lesz belőle hibrid, de a Honda Jazzből már idén befutott a Hybrid.
Ez a generáció multimédiás képességeiben és abban különleges, hogy ez az első uniszex Yaris, amely a nőkön és az idős párokon túl férfiakat is meg kíván hódítani.
Az autó 10, a tengelytáv 5 centit nőtt a modellváltással. A csomagtartó 14,5 centivel hosszabb lett, így az elődben a maximum 10 centis üléstologatással nyerhető helynek már nincs jelentősége, mivel a lábtér is igen tágas.

Az előd átdolgozott és megnyújtott padlólemezére épül az új Yaris. Tengelytávja 5, hossza 10 centit nőtt, magassága viszont csökkent, hogy alacsonyabb legyen a légellenállása. Az alaktényező kiemelkedően jó, a 0,287-es értékben a teljes alsó motorburkolatnak is szerepe van
Sínen csúsztatható üléspad nélkül helyből 5 kilót csökkent a kocsi súlya, de elhagyásának nem ez a fő oka. Az üléseket lehajtva feltűnt, hogy az ülőlap a helyén marad, csak a támla hajlik rá ferdén, aminek nem a spórolás az oka. A hátsó pad alatti hely a hibrid akkumulátorára vár, így annak a csomagtartója is megmaradhat 285 literesnek.
Kisautókat sehol nem dekorálnak Fabergé-tojásokkal, de a minőségérzet a műszerfalon bevetett puha műanyagok ellenére is csak közepes. A harsogóan olcsó anyagokkal együtt szerencsére az előd üléseit is lecserélte a Toyota. A kevés helyet foglaló, vékonyított, mégis korrekt ülésekhez az iQ-val szerezett tapasztalatokat hasznosították. A bemutatón egymás mellett volt a két szék, a különbség igen látványos, de a Corsa vagy a Polo-alapú kisautók még így is jobbak.
Kétféle motorral vezettük az elődjénél 20 kilóval könnyebb autót. A legtöbben itthon és külföldön is az 1,33 literes négyhengerest veszik majd, amely az Aurisban és az iQ-ban is benne van. A 99 lóerős motor kulturáltan forog és kényelmesen elég az autóhoz.
Egy baja van, autópályán annak ellenére hangos, hogy a Toyota nagyvonalúan hatfokozatú kézi váltót ad hozzá. Utunk végén mindössze 5,7 literes fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép, ami nincs messze a 4,9 literrel leadott dízelétől.
A dízel a legsportosabb
Tény, hogy a dízellel sportosabban autóztunk, mert 205 Nm nyomatékával rendesen ellép a benzinestől. A 90 lóerős motornak kell némi fordulat, amíg magára talál, aztán 1800-tól elemében van, csak a D-4D nem működik olyan finoman, mint a benzines

20 kilóval könnyebb elődjénél az új Yaris. 5-5 kilót jelent a nagyszilárdságú (kevésbé vastagon is elég erős) acél használata illetve a tologatható hátsó üléspad elhagyása. A csomagtérajtó kisebb zárja, a réz helyett alumínium vezetékek használata és az üregesre cserélt kanyarstabilizátor-rúd is hozott valamit
Lassúságuk és bólogatásuk miatt az automatizált kézi váltókat kerülöm, mint a langyos vizes beöntést, de a MultiMode sokat fejlődött. A dízelhez rendelhető szerkezet elfogadhatóan működött automata üzemben és a fokozatokat a karral vagy a kormányon lévő fülekkel pöcögtetve is. Az ezerhármas benzineshez CVT fokozatmentes automata rendelhető, de a kézi váltó annyira pontos és élvezetes, hogy nemigen költenék rá.
Agilis és fordulékony
Kicsit érzéketlen és nagyon könnyen forgatható kormánya nem erre utal, de a Yaris vezethetősége és futóműve fejlődött a legtöbbet a modellváltással. A felfüggesztés elöl maradt MacPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros, de az új hangolással nagyon flott kisautó lett a Yarisból.
Miért pont Yaris?
Mi legyen a Starlet (kiscsillag) utódjának neve? – morfondíroztak a Toyotánál az 1990-es évek második felében. Az ötlet egy névadásra szakosodott düsseldorfi ügynökségnél született meg. A Yaris szó a Nomen kreálmánya, egészen addig nem jelentett semmit, míg a Toyota új kisautója világsikerre nem vitte.
Az ügynökségtől olyan nevet vártak, amely érzelmeket, egyediséget és értékességet sugároz. A Yaris világszerte könnyen kiejthető, a kreatívok szerint lágy és harmonikus szó, amely a benne lévő y miatt a Toyotához köthető. A Nomen találta ki az Auris és az Aygo, illetve a Kia Picanto, a VW Touran illetve a VW Crafter és a Mercedes-Benz Atego haszonjárművek nevét.
Autópályán és kanyargós szakaszokon a Yaris nagyobb autók nyugalmával fut, agilitása és stabilitása bőven elbírna erősebb motorokat, de sajnos a TS-nek nem lesz utódja. Kár, hogy a kormány igen szűk tartományban állítható csak, de legalább kihúzható tengelyirányban is.
Google Maps a kisautóban
Egyre fontosabb a mobiltelefon integrálása az autóba, amiben a Yaris sokat nyújt. A zenét hallgathatjuk pendrive-ról, még inkább a telefonról, mert az autó Bluetooth-kapcsolattal csatlakozik okos mobilunkhoz. Az Eco alapmodellt kivéve alapáron járó Toyota Touch könnyen használható az érintőképernyővel, ahol a tolatókamera látványosan szép képe is megjelenik.
Jónak ígérkezik a Toyota Touch&Go rendszere is, amelynek összes szolgáltatása már idén elérhető lesz. A rendszer része a hangvezérléssel is működő navigációsrendszer, amely a legkisebb fogyasztással megtehető útvonalat is kiszámítja a leggyorsabb és a legrövidebb mellett.
A 6,1 collos képernyőn megjeleníti az SMS-eket és innen lehet üzenetet is küldeni. Mobilnetes kapcsolattal még ebben az évben hozzáférhetőek lesznek a Google Maps funkciói is.
3,7 millió egy jól felszerelt benzines
Magyarországon októberről lesz kapható az új Yaris, de kampánya már szeptemberben megkezdődik a márkakereskedésekben. Az árlista a légkondi nélküli háromajtóssal kezdődik 2 895 000 forintért, legtöbbe az Executive csúcsmodell kerül dízelmotorral és automata váltóval.
Csak az egyliteres háromhengeres kapható három ajtóval, ehhez 115 000 Ft a hátsó ajtók felára.
Egy kulturáltan felszerelt, ötajtós, kézi váltós Yaris Active az 1,3-as benzinessel 3 730 000 forintért vihető haza.













