A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) közös erővel próbál fellépni azon tervezet ellen, amit a parlament a regisztrációs adó módosításaként szándékozik elfogadni, 2006. január elsejei hatálybalépéssel.

A tervezet szerint jövőre a mostani két környezetvédelmi osztály helyett 3 lesz – az Euro 4 külön kategória -, de a legkisebb környezetszennyezésű, Euro 4-es kategóriában a tételek 50 százalék körül nőnek.

Új autók esetében a regisztrációs adó az autó nettó értékével együtt beleszámít az áfaalapba, míg a használt autók regisztrációs adóját jövőre – az ideivel ellentétben – már nem terheli áfafizetési kötelezettség.

Nem csak a regisztrációs adó áfájával jár jobban a használt autó az újjal szemben, de bevezetik az avultatást is, aminek értelmében életkortól függően egyre kevesebb regadót kell fizetni a korosodó autókra.

Ezen változtatások együttes hatására, a magasabb regisztrációs díj ellenére, az öregebb autókra kevesebbet kell majd fizetni, mint idén, viszont az újakra minden esetben többet.

Az MGE és a GÉMOSZ a tervezet elfogadása esetén attól tart, hogy jelentős mennyiségű 10 év körüli autó ömlik majd be Magyarországra, és ettől masszívan leesnek ezen autók itthoni árai. 10 éves korig 2-300 ezer forintos értékvesztéssel kalkulálnak. Ezzel jelentős hátrányba kerülnek az új autót vásárolni szándékozók, amennyiben beszámítással vagy régi autójuk eladásával próbálkoznak.

További veszélyt jelent az újautó-értékesítőknek, hogy az Euro 4-es, de már használt autónak számító (6 hónapnál régebbi vagy 6000 km-nél többet futott) járművek esetén a regisztációs adó áfája megspórolható, ami egy nagyobb motorral szerelt autó esetén több százezer forintos hátrányt jelenthet a márkakereskedőknek.

A GÉMOSZ és az MGE súlyos veszteségekre számít, amennyiben a mostani tervezet emelkedik törvényerőre. Az újautó-piac 25 százalékos visszaesésével és 240 márkakereskedés megszűnésével számolnak, ami közel 6 ezer munkahelyet jelent. Az állam számításaik szerint 4 milliárd forinttól esik el.

A Magyarországon forgalomba helyezhető autók első forgalombahelyezésének időpontja 1996. január elseje utánra kell, hogy essen – ebben nincs változás.

Példa használt autó behozatalára

Egy 3 éves, Euro 3-as, 1,4 literes benzines Opel Astra drágább lesz jövőre:

Opel Astra 1.4 Euro3 – 2002 Opel Astra 1.4 Euro3 – 2002
Jelenleg 2006-tól
Ár: 6500 euró (kb. 1 651 000 Ft) 6500 euró (kb. 1 651 000 Ft)
Regadó : 189 000 Ft 370 000 Ft
Áfa : 47 250 Ft 0
Avultatás : – 125 800 Ft
Összesen : 1 887 250 Ft 1 895 200 Ft