A Peugeot 10 235 autót adott el. Ez 30 százalékos növekedés és új rekord
Az alsó középkategória élén maradt az Opel Astra és az Astra Classic
10 százalékkal gyengült a kereslet a Suzuki Swift iránt, a Wagon R+-ból 80 százalékkal többet vásároltak
Személyautóban nagyon gyengén, haszonjárműben viszonylag jól szerepelt a KIA
7 fotó
173 714 személyautó és könnyű haszongépjármű kelt el Magyarországon 2001-ben. Ebből 148 000 volt személygépkocsi. A személyautópiac bővülése 11,6 százalékos, ami hajszálnyival jobb a várakozásnál.

A piac 43 százalékát tették ki a kisautók, közel 64 000 kelt el belőlük. A tavalyelőttinél alacsonyabb az alsó középkategória 32 százalékos aránya. A vásárlóerő bíztató növekedését mutatja, hogy bővült a klasszikus családi autók, a középkategóriás kocsik aránya.

Továbbra is a Suzuki Swift a legnépszerűbb autó a magyar piacon 21 600 darabos eladással. Kedvelt a korszerűbb Wagon R+ is. Az Opel Agila testvérmodelljéből 6500-at vásároltak meg hazánkban tavaly.

A családi autónak használt alsó középkategóriás kocsik között az Opel maradt a piacvezető. 9185 Astra Classic és 6664 második sorozatú Opel Astra kelt el hazánkban. Második a VW Golf, Bora és a Beetle 4584 darabbal a tavalyelőtti 5594-gyel szemben. Harmadik, 2000-hez viszonyítva 26 százalékos plusszal a Ford Focus. Szinte berobbant a piacra a Peugeot 307. Június óta 1219 darab talált gazdára a típusból.

A több éve megfigyelhető trend nem tört meg: a francia márkák forgalomnövekedése messze az átlag feletti volt. 54 százalékkal a Renault Hungária érte el a legjelentősebb piaci növekedést. 18 024 eladott autóval a Volkswagent megelőzve a harmadik helyre lépett előre a Renault az importőri ranglistán. A kiskategóriában a Renault hengerelt a Thaliával. Ezt kissé a modellfrissítés után Clio is megsínylette. 6284 Thaliára volt vevő hazánkban 2001-ben. Tízezernél több autót adtak el a Peugeot-nál, ami 30 százalék feletti növekedésnek felel meg. Ennél is jobb évet zárt a Citroën 37 százalékos plusszal és 6566 eladott autóval.

A középkategóriás prémiumautók között jó eredményt ért el a Volvo. Az S60 értékesítésének első teljes évében 284-et adtak el belőle, az S40-V40 párosból 661-re találtak vevőt. Ebben szerepe volt az autókiállításhoz kapcsolódó őszi akciónak és az S40 eleve kedvező alapárának. A középkategória vesztese a cégautóként népszerű Opel Vectra, mivel tavaly csak 1005 kelt el belőle az azt megelőző évi 1500-zal szemben. A B-kategória nyertese pedig a Ford Mondeo: 1802-t vásároltak belőle a tavalyelőtti 740-nel szemben.

A Porsche Hungaria márkái közül az Audi 50 autóval elmaradt 2000 évi 1200 autós teljesítményétől. 6,7 százalékos többlettel és 4700 autóval a Seat nem érte el a piac átlagos növekedését. Nőtt a Skoda, a VW, a Seat és a Porsche forgalma. A Volkswagent a Polo Classic és a Passat sikere vitte előre. 8195 autót adtak el a Skoda márkakereskedők, ami 16 százalékos plusz. Majdnem megkétszereződtek a Fabia értékesítései, a piacnál nagyobb ütemben nőtt az Octavia forgalma. Nem az eladott autók száma miatt jelentős, de a márka miatt fontos megjegyezni az eladott Porschék számának megduplázódását. Az elkelt 15 autóból hat-hat volt a Boxster és a 911 Turbo. A Porsche Hungariánál van ok az ünneplésre, mert a legnagyobb hazai importőr cég tavaly, történetében először átlépte a bűvös 30 000 darabos értékesítési határt.

A Fiat Auto Magyarország sikere az Alfa Romeo forgalmának 43 százalékos megugrása. A Fiat és a Lancia piaca erősen szűkült. Előbbi egyik oka, hogy durván kétezer darabos elmaradással 4600-ról 2600-ra estek a Fiat Punto tavalyi értékesítései.

Egyetlen amerikai autómárka rendelkezik importőrrel hazánkban. A Chryslerekből és a Jeep terepjáróiból kicsivel kevesebbet, 150 darabot vettek meg tavaly, mint az azt megelőző évben.

A 2001-es év vesztese néhány ázsiai márka. Veszített piaci részesedéséből a Mazda, a Mitsubishi, a Honda, a Nissan, a Subaru és a Daewoo. Zuhant a Proton és a KIA személyautók forgalma, a haszonjármű piacon viszont alig csökkent az érdeklődés a KIA termékek iránt. A kelet-ázsiai gyártókat sújtó trend nem érintette a 2001-ben jó évet záró Toyotát és a Hyundait.

Az prémiumautók között a Jaguar nagyot nőtt, ennek jelentőségét csökkenti az összesen eladott 84 autó. Az Audi és a BMW gyakorlatilag stagnált, a 300 autót piacra dobó Saab eredménye tíz százalékkal több a kétezresnél. Durván 10 százalékkal kevesebb Roverre volt vevő 2001-ben, a csökkenés egyenletesen oszlik meg a modellek között. 746 személyautót adtak el a Mercedes-Benznél, ami 12,3 százalékkal múlja felül a 2000-ben elértet.

A legjelentősebb piaci bővülést az egyterűk érték el. 10 400 helyett 13 450-et adtak el belőlük. Ez 29,3 százalékos bővülés. A legnépszerűbb Citroën Xsara Picasso volt 1659 darabbal, második a Renault Scénic 1473, harmadik az Opel Zafira 1169 eladott autóval.

Arányaiban jelentős volt a szabadidőautók és a terepjárók fejlődése. Több mint 3000 autó talált gazdára ebben a szegmensben, ami 24 százalékos javulás. Az egyterűk és a szabadidőautók népszerűségének növekedése megegyezik a nemzetközi trenddel.

Nem teljesítettek rosszul a sport- vagy sportos autók. Forgalmuk 11,2 százalékkal haladta meg a tavalyelőttit, ami durván megegyezik a teljes piac bővülési ütemével. A sportautók között a Mazda MX-5 szerepelt a legjobban. Ilyen meredek bővülési ütemet egy más autó sem produkált az elmúlt évben: 2000-ben két darab, 2001-ben 86 kelt el belőle.