Újra és újra felmerül az ötlet, a nagy változást hozó, forradalmi abroncs, amibe nem kell levegő. Amikor ilyen gyártói közlemény érkezik, általában körbefut a sajtón, és sokan érdeklődve olvassák a hírt, hiszen minden autóst érint. Ki ne akarna megszabadulni a defektektől?
Ugye hogy mindenki! Csakhogy ha visszatekintünk az elmúlt évtizedek (!) híreire, akkor látható: a feladat nagyobb, mint hinnénk. A kecsegtető prototípusok világából eddig még egyetlen világcég sem tudott átlépni a sorozatgyártás dimenziójába.
Van, ahol alkalmazzák
A szükséges rugalmasságot sűrített levegő helyett deformálódó lamellák (küllők) segítségével megoldó eszközök jelenleg is használatban vannak targoncák, bányagépek és egyéb, nagy teherbírású, sérülésmentes használatot igénylő, de csekély sebességi terhelésű gépeken.
Kik próbálkoztak eddig?
Hankook ‒ i Flex
A Hankook már 2015-ben komoly kapacitással készült az ötlet megvalósítására. Ötletük a hagyományos, levegővel töltött abroncsokkal ellentétben az i-Flex biomimetikus tervezésű, sejtszerkezetű poliuretán küllőkkel rendelkezik, amelyek kiválóan elnyelik az útegyenetlenségekből származó rezgéseket és biztosítják a szükséges teherbírást. 2015-ös cikkünk szerint „a prototípusok tesztelésénél a tartósságra, keménységre és a különböző körülmények közötti teljesítményre – szlalomnál, illetve nagy sebességű autópályás haladásnál – figyelnek különösen.

Emellett az iFlex névre hallgató abroncs a gyár
CO2-lábnyomát is csökkentheti, hiszen zöldebb a hagyományosnál, előállítása feleannyi fázisból áll, és a gyártás közben is több környezetbarát anyagot tudnak használni” ‒ úgy tűnik, tíz év tesztelés sem volt elég, hogy megszülessen ez a csodás termék.
Bridgestone Airless concept
A Bridgestone 2011-ben egy nagy presztízsű autókiállításon (42. Tokyo Motor Show) mutatta be először élőben a különleges, gyantaalapú,
levegőmentes kerekeit, ami sok-sok hajlított, spirálisan csavarodó párhuzamos küllővel csillapít, és 100%-ban újrahasznosított anyagokból készül.
A korabeli hírek szerint már 2011-ben úgy tűnt, hogy az eddigi koncepciókkal szemben az ő megoldásuk nem csak kis szériában, hanem nagy mennyiségben is könnyen gyártható.
Michelin ‒ a célhoz legközelebb
A Michelin 2023-ban Európában is megkezdte levegőmentes gumija, az Uptis tesztelését, ráadásul éles körülmények között, a közúti forgalomban. A kísérleti projekt 2023 júniusában vette kezdetét, melynek keretében a francia postahivatal, azaz a La Poste három kézbesítőkocsijára a levegő nélküli gumikat szerelték fel.
Levegő helyett rugalmas bordákra támaszkodnak az Uptis gumik, amik rendhagyó kialakításuk révén szinte teljesen átlátszók, ám azt egyelőre homály fedi, hogy később sorozatgyártásba kerülnek-e majd. Annyi viszont már kiderült a Michelin távlati terveiről, hogy a levegőmentes gumikat főként a kereskedelmi szállítmányozásban közreműködő könnyűhaszonjárművekre szánják.
A Toyota is megmutatta
Van még prototípusa a Goodyear márkának, hogy csak a nagyobbakat említsük, de a Toyota is fejlesztett ezen a területen: 2017-ben egyedi koncepciót mutattak be. A Tokiói Autószalonon debütált Fine-Comfort Ride tanulmányautó már ezt a megoldást alkalmazta: a levegőmentes abroncs ugyanis megfelelő anyagok és gyártástechnológia alkalmazásával akár 30 százalékkal könnyebb lehet a tradicionális abroncs/kerék párosnál, így ideális kiegészítője az agymotoros hajtásrendszereknek.
A lényeg viszont ugyanaz, mint a többi gyártó esetén: az ötlet csodás, ígéretes, már itt van a küszöbön, még akad pár buktató, de ez a jövő: „A technológia gyártási költsége már ma is versenyképes, ám a tömegcsökkentésen még dolgozni kell, ráadásul, ahogy a projekt vezető mérnöke elmondta, egyelőre nagyobb a gördülési ellenállása az airless abroncsnak, mint a felfújtnak.”
2024-ben Teemu Soini, a finn márka, a Nokian innovációs és fejlesztési alelnöke nyilatkozott, és elmondta, hogy véleménye szerint a levegő nélküli gumik körüli „hype” túlzott lehet. Elmondása szerint az ilyen abroncsok használatát számos technikai kihívás akadályozza. A legnagyobb problémát a nagy sebességek és a magas hőmérsékletek kezelése jelenti, amelyekkel a levegő nélküli gumik jelenleg nem tudnak megbirkózni.
Tehát nagyjából 10-15 éve áll a küszöbön a levegő nélküli abroncs, ami még mindig az áttörésre vár. Érkezéséig pedig mi sem tehetünk mást, és megelégszünk a jó öreg, levegővel töltött konstrukcióval.