A kézi váltók előremeneti fokozatai általában ferde fogazású fogaskerekeket használnak. Ezek a fogak szögben találkoznak egymással, ami fokozatosabb kapcsolódást és csendesebb működést eredményez. Ezzel szemben a hátrameneti fokozatban gyakran egyenes fogazású fogaskerekeket alkalmaznak, amelyek egyszerűbbek és olcsóbbak, de működés közben több zajt keltenek. Az egyenes fogazású fogaskerekek teljes fogfelülettel kapcsolódnak egymáshoz, ez hirtelen terhelésváltozást és erőteljesebb rezgéseket okoz, ami a jellegzetes visító vagy síró hangot eredményezi.

Olcsó, tartós, egyszerű megoldás, és mivel ritkán használjuk, így a zajkioltás nem volt preferencia a gyártóknál.

Miért reccsen?

Sok kézi váltóban a hátrameneti fokozat nem szinkronizált, ellentétben az előremeneti fokozatok többségével. Ez azt jelenti, hogy a kapcsolódó fogaskerekek sebességét nem egyenlíti ki egy szinkrongyűrű a kapcsolás előtt. Ezért is hallható néha reccsenő hang, ha nem teljesen álló helyzetben próbáljuk hátramenetbe kapcsolni az autót. Ez a mechanizmus azonban nem közvetlenül a folyamatos visító hangért felelős, inkább a kapcsoláskori zajokhoz járulhat hozzá.

Bár a hátrameneti fokozatban jelentkező visító hang normális, ha a zaj hirtelen felerősödik, vagy más szokatlan hangok jelentkeznek, érdemes szakemberhez fordulni. Ezek a hangok jelezhetik a fogaskerekek kopását vagy más mechanikai problémákat, amelyek idővel súlyosbodhatnak.

Versenyautóknál előszeretettel alkalmazzák

Aki pedig állandó visításra vágyik, annak az egyenes fogazású váltóval ellátott kapcsolókörmös versenygépeket ajánljuk, amit nem a zaj, sokkal inkább azért alkalmaznak, mert nagy nyomatékot tudnak átvinni, és gyorsabban kapcsolhatók. Ennél a megoldásnál a fogaskerék csapágyazását csak sugárirányban terheli a nyomaték, a forgástengely irányában nem.