Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:383.0 Ft
Dízel:402.0 Ft

Teszt: Alfa Romeo 156 1.9 JTD Multijet Sportwagon - Jobb útra tért

Szerző: levél küldés
Dátum: 2004.02.13. 06:55


Szép autót könnyű gyártani, jót annál kevésbé. Az Alfákról mindenki tudja, hogy szépek, de a megbízhatóság még Alfa-körökben is tabu. A 156-os megjelenésével eddig sem volt baj, a Walter 'de Silva tervezte autó ma is állja a sarat 1997-es formájával. 'de Silva azonban lelépett az olaszoktól, és egy rövid időre a Seatok fő-fő formatervezési guruja volt, ma pedig már a teljes Audi-márkacsoport vezető formatervező pozícióját tölti be, és ezen keresztül felügyeli a Seatok, Audik és Lamborghinik formáját.

Ez különösebb pánikot nem okozott az Alfánál, mivel híres formatervező akad bőven Olaszországban. A 156-os átalakításánál Giugiaro-ra esett a választás, aki csúnyább napjain Daewoo Evandát és Hyundai Pony-t tervez, jobb kedvében pedig egyes Golfot vagy Fiat Pandát rajzol.

Úgy változott meg az autó, mintha mindig is ilyen lett volna. Giugiaro szerint az autó elejét uralja a nagyobb Alfa-pajzs, amely vadul beleharap a lökhárítóba. A bőségesebb króm használatával, az agresszívebb lámpákkal az új 156-os egyszersmind sportosabb és elegánsabb.

Hátul alig észrevehető a változás: a lámpák újak és egy plusz törésvonal is felkerült a csomagtérajtóra. Sajnos ez a design nem tűri meg egy normális nyitó létét, így az ablaktörlőt megmarkolva nyithatjuk a csomagtartót.

És itt el is érkeztünk az autó egyik gyenge pontjához, a szűkös csomagtérhez. 360 liter még akkor is kevés, ha az Alfa 156-os tudatosan divatkombiként lett pozícionálva. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy telt ház esetén a négy felnőttből kettőnek postán kell feladnia csomagjait. A hátul ülő két felnőtt amúgy sincs elkényeztetve: 175 centis magasság felett fejüket srégen kell tartaniuk, de legalább a lábuk elfér.

Elöl kényelmesen utazhatunk, noha azzal ki kell békülni, hogy az autó sportossága ellenére nem engedhető elég mélyre a vezetőülés. A kormány fel-le, ki-be állításával azonban ez is ellensúlyozható. Tovább fokozza kényelemérzetünket a remekbe szabott ülés. A jól mutató vaskos hurkák a felső- és az alsótestet is megtartják, a hátul ülőknél is.

Most nem változott az Alfa 156-os belseje, mivel két éve már alaposan kipucolták. Ami viszont meglepő, hogy minőségi kifogásunk egyáltalán nem lehet. Az összeszerelés látszólag és alapos rángatás után is biztosnak tűnik.

Zörgés egyedül a kalaptartó felől érkezett, és onnan is csak nagyon szolidan. Kopogtatásos és ránézéses teszt alapján is rendben van a felhasznált műanyagok minősége, az érzékeny helyeken bársonnyal, vagy selymes tapintású műanyaggal találkozunk.

Na és akkor végre elérkeztünk a motorhoz, ami az új 156-os sorozat egyik gyöngyszeme. Kevesen tudják, hogy az Alfa mindig is élen járt dízelmotor-fejlesztésben. Ők voltak az elsők, akik közös nyomócsöves dízelt szereltek sorozatgyártású személyautóba, 1997-ben.

Multijet-nek hívják az Alfa új dízelét, mivel a gázolaj befecskendezése öt ütemben történik. Ettől az égési folyamat lágyabb, ami azt jelenti, hogy a motor csendesebben, kevesebb rázkódással működik.

Ez érződik az autóban is, bár a 10-15 perces bemelegedési folyamat alatt van zaj bőven, és a váltókaron is érezni lehet a motor remegését. Később már leheletfinoman ketyeg a motor, hangjával 200-nál is diszkréten szól csak bele az utasok diskurálásába.

140 lóerőt sikerült kisajtolni az Alfa új, 1,9 literes dízelmotorjából. Bár a 147-est ugyanez a motor valamicskével jobban viszi, a néhány száz kilós többletsúly ellenére a 156-os sem nevezhető éppen vánszorgó csigának. 209 km/óra a végsebesség 9,7 másodpercig tart álló helyzetből százra gyorsulni.

Ennél fontosabb, hogy a motor rugalmassága rendkívül élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé. Teljesen mindegy, hogy hármas, négyes vagy éppen ötös fokozatban gyorsítunk, már fél gáznál is folyamatosan az ülésbe présel a 305 Nm-es nyomaték. Elég csak picivel elhagyni az 1800-as fordulatszámot és máris csodát láthatunk. 4500-nál azonban váltani kell, különben könyörtelenül elszökik a szufla.

A hatfokozatú váltót kapcsolgatni egyébként nem akkora élvezet, mint amilyen jó vezetni az autót. Olyan érzés, mintha sűrű gumimasszába mártott kezünkkel keresnénk az elejtett ötforintost. Maga a váltókar viszont kellemes fogású, finom bőrrel burkolt, és a formája is a tenyérbe simul.

Miközben kihajtottuk az autó lelkét, folyamatosan 90 és 200 km/óra közötti sebességgel mentünk hol autópályán, hol hegynek fölfelé, a 156-os Alfa 1.9 JTD beérte 7,4 liter gázolajjal 100 kilométerre.

Vezethetőség terén a Ford Mondeóval együtt az Alfa Romeo 156-os talán a legjobb választás a középkategóriában. A Fordnak valamivel jobb a futóműve, az Alfa viszont a kormányzás terén verhetetlen. A közvetlen áttételezésű, apró volánnal félszavakkal is megérti magát az ember. Csak picit rá kell dőlni az ívre, és máris fordul az autó. Rosszul csak parkoláskor járunk, mivel az irgalmatlan nagyságú fordulókör miatt negyed órára feltartjuk a forgalmat egy-egy parkolással.

Inkább kényelmes, mint kemény a 156-os futóműve. Alapvetően lágyan dobál az autó, az úthullámok és apró úthibák számunkra észrevehetetlenek. A kráter méretű nagyobb gödrökön se a csoda, se az Alfa nem segít. Csak egy új aszfaltozás tudná a Rába-tesztpályát ismét úttá alakítani.

Dízelmotor pártiaknak kötelező az Alfa 156 JTD, az Alfa-függők pedig maguktól tudják, hogy nekik mi a jó. Annak ajánlható még az autó, aki ránézésre beleszeret és nem fél az olasz autók hírétől. Csalódás kizárva.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Esik a benzinár! Csökken a sör kilója?

3

Mitől olcsó most az üzemanyag, és meddig esik az ára? Milyen hatásai lesznek ennek? Több autó az utakon? Netán árcsökkenés várható ...

Lélegzetelállító tempóban épül a magyar vasút!

12

Ne légy szeles. Bár a munkádon más keres - dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes. (József ...

Négymillió forint, plusz az apró volt a tét

1

Betonfalba csapódott egy autó. A mögötte érkező csinált valamilyen manővert, így ebbe is belementek hátulról. A bíróság arra ...

Olvasói autók - Hedonista kabriótól az okosított dízelig

3

Az olvasói verdák köre minden alkalommal karakteres autókkal bővül, ma egy Ford Sierra, egy Volkswagen Golf, valamint egy BMW ...

Távirányítós busszal a világ minden tájára

1

A Setra ismét új szintre emelte a távolsági buszozás élményét. Aki egyszer kipróbálja az S 516 HDH-t, az többet nem akar más ...

Besárgult a fényszóró? Megrepedt a lökhárító?

4

Három lusta műanyagos cég után a negyedik vállalta el öreg Mazdám platódobozának javítását. Ha már ott voltam, alaposan belemerültem ...

Luxusautóval Azerbajdzsánba

4

Idén is részt vettünk a Porsche Performance Drive versenyén, és akárcsak tavaly, idén is sikerült elhozni az első helyet a magyar ...

Segítünk autót találni egy 50 éves hölgynek

4

Az ötven éves hölgyek napja jött el ma. Nekik segítünk autót vásárolni, illetve adunk vezetéstechnikai tanácsot.

Túléltük Albániát

1

Európa talán legutolsó olyan országában jártunk, ahol közúton is indokolt a terepjáró használata

F1: Ericsson a Saubernél folytathatja

Jelenlegi csapata, a Caterham ugyan menthetetlennek tűnik, de ez nem jelenti azt, hogy Marcus Ericsson is eltűnik a Forma-1-ből. ...


Manipulálják ügyfeleiket a biztosítók

Bár csak hétfőtől ellenőrizhetik jövő évi kötelező-tarifáikat az autósok az összehasonlító portálokon, már több biztosítótársaság ...


F1: Räikkönen a NASCAR-ba menne

Kimi Räikkönen kétéves F1-es távolléte alatt már belekóstolhatott az amerikai versenyzésbe, a finn versenyző szívesen próbálkozna ...


Land Rover a homokban

Aki valaha már vezetett Land Rovert, ne hagyja ki ezt a videót


Súlyos baleset az M0-áson, az autókat leterelik

Eddig tisztázatlan okból és körülmények között ütközött össze egy tehergépkocsi, egy kisteherautó és egy személygépkocsi.


F1: A pilótáknak bejönne a harmadik autó

A Forma-1-es versenyzők egy része nyitott a harmadik autók bevezetése, de azért akad ellenvélemény is.


2
Holnaptól kötelező az ESP és a TPMS

Holnaptól kötelező az ESP és a TPMS

Az EU területén holnaptól nem hozható forgalomba olyan új autó, amelyet nem szereltek fel menetstabilizáló és abroncsnyomás-ellenőrző ...


F1: Kész van Alonso McLaren-szerződése?

Spanyol sajtóértesülés szerint Fernando Alonso és a McLaren megegyezett a szerződés feltételeiről, de a csapatnak még várnia ...


Ezek inspirálják a tervezőket a Volvónál

Vadló-csorda és méhsejt minta inspirálja olykor a svéd gyártó tervezőit. Ettől lesznek egyedi megjelenésűek a Volvo teherautói.


F1: Button büntetéssel fut neki Austinnak

Jenson Button öthelyes hátrasorolással kezdi majd az Amerikai Nagydíjat, miután a McLarenjében nem tervezetten kellett sebességváltót ...


Érezte a lyukakat, két autót nyert a golfos

Nyolc nap leforgása alatt kétszer ütött hole-in-one-t, azaz egyetlen kísérletből talált a lyukba Danielle Kang amerikai golfjátékos. ...


Kamion gázolt kerékpárost Szolnokon

A helyszínen életét vesztette egy kerékpáros, amikor nyergesvontatóval ütközött pénteken reggel.