Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Az orosz gyalogosok nagyon vidám emberek

Mert vannak helyek, ahol bizony annak is örülni kell, ha átengednek az utcán.

Két autót is legyalult a motoros

Lassítás nélkül csapódott a Mercedesbe, ami aztán elsodorta az Audit. A hét legkeményebb balesete.

F1: Durva szmog, esőűzés Szingapúrban

A hétvégi Szingapúri Nagydíjon szinte biztosan nem esik majd, erről gondoskodnak, de a szmog és a hőség így is feladja majd a ...

Így hoz halálközeli helyzetbe egy őrült autós

Az ilyen esetek után kell félreállni, és megvárni, míg elmúlik a remegés. Ez tényleg csak centiken múlott!

F1: Alonso rendesen bepipult

Fernando Alonso éles hangon kelt ki a pletykákat terjesztő média, főleg az olasz sajtó ellen. Elege van a jövőjéről szóló spekulációkból. ...

Törött karral motorozni: nem menő

Egérút, tegnap délelőtt 10 óra körül. Eleve érdekes, ha valaki felkötött karral motorra ül, pláne az, ha forgalmas főúton, 70-es ...

Feleannyi idő alatt épül háromszor jobb út

Három magyarországi nagyberuházást fogadott el Brüsszel a közelmúltban, köztük a 62-es út korszerűsítését.

F1: Ecclestone a telemetriát is betiltaná

Ecclestone szerint remek ötlet, hogy a Szingapúri Nagydíjtól tilos a rádión tanácsokat adni a pilótáknak az autó beállításaival ...

Félezer lóerős Peugeot terepes

Nehéz eldönteni, melyik az izgalmasabb: az 500 lóerős benzin-elektromos hibrid hajtáslánc, vagy a márkától eddig soha nem (illetve ...

46 év után találták meg a lopott autót

Minden jó, ha a vége jó: 46 év után, egy Hollandiába tartó konténerből előkerült egy lopott Jaguar.

Használt autó: amitől rettegnek a vevők

Aki használt dízelt keres, aligha költ szívesen 200-500 ezer forintot javításra. Pedig 150 000 km-től érik a lendkerékcsere.


F1: Hamilton kifut a versenyekből

Lewis Hamilton úgy érzi, az idő már nem az ő oldalán áll a világbajnoki harcban.


Felgyújtotta a sofőr hónaljszőrét, karamboloztak

Nehezen írtuk le a címet, de valóban ez történt: amerikai fiatalok rommá törték magukat és autójukat, mert azt gondolták, jó ...


Brutáltakarékos buliautó

A 2013-as Hybrid Air technológiát újra elővéve a Citroën bemutatja, mire képes némi sűrített levegő, ha a piac legvidámabb autóját ...


F1-csapatot kap a milliárdoscsemete?

A kanadai milliárdos, Lawrence Stroll mér nem mondott le róla, hogy helyet csináljon fiának a Forma-1-ben, a Sauber után most ...


Több ezren nem kötötték be magukat a razzián

Szeptember 9-11. között ellenőrizte a rendőrség a passzív biztonsági eszközök használatát. Szórták a büntetéseket.


Unimog a vulkánok földjén

Forgalomba állt az első Unimog S 4000-es Izlandon, ahol legalább 140 vulkán található.


F1: Büntetéslavina a hétvégén?

A hétvégi Szingapúri Nagydíjon záporozhatnak majd a büntetések, a fél mezőny hajszálnyira a hátrasorolástól. A rádiótilalom csak ...


Van 242 milliód erre a legendás chopperre?

Több mint egymillió dollárért (242 millió forint) is elkelhet egy októberi árverésen az a megrendelésre készült chopper, amelyen ...


1
Ez a srác tuti valami durva cuccot tol

Ez a srác tuti valami durva cuccot tol

Itt nincs finomkodás, csak sziklák, ugratás és thrash metal. Jobban üt, mint bármelyik gymkhana!


F1: Apróságok miatt szenved Vettel és Räikkönen

Legalábbis így véli a tavaly visszavonult Mark Webber, aki örül, hogy ő még időben távozott.


Esetleg egy 12 éves Suzuki Ignis?

Olvasónk japán vagy német autót szeretne 2000-2003 közötti évjáratból. Ford Focusra gondolt, esetleg Suzuki Ignisre. Lebeszéljük ...