Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:307.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

1 hozzászólás

További cikkek

Szólj hozzá Te is!

6
400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért szeretne takarékos, alacsony fenntartású autót olvasónk, de a francia típusokat és a Suzuki Swiftet kizárná.

1
4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

A világ legkreténebb járműve, ha egyáltalán járműnek lehet nevezni, a csakis épített pályán használható, kényelmetlen, értelmetlen ...

21
Börtönbe megy a gyilkos partiarc

Börtönbe megy a gyilkos partiarc

Diszkóbaleset volt, figyelmetlen BMW-s ütközött gyorsan hajtó Mercedesszel.

23 újabb kép az autószerelés kacagtató poklából

A barkácsolás nagymesterei mindenhez értenek. Tényleg akad ilyen polihisztor szakember, de ritka, mint a fehér holló. A legtöbben ...


Új arcot csináltatott magának az F1-es playboy

Flavio Briatore, a Renault egykori csapatfőnöke plasztikai sebésszel szabatta át az arcát.


12 felni, amit akkor sem raknánk fel, ha fizetnének érte

Tudom, ízlések és pofonok, de ez már akkora pofon, hogy nem hordanánk ki lábon.


1
Cuki pingvinnel neveli utasait a BKK

Cuki pingvinnel neveli utasait a BKK

Ha a fővárosban közlekedő legújabb ©koda-Solaris trolikon valaki az utastérben, az ajtók elé felfestett sárga sávon belül tartózkodik, ...


F1: Grosjeant felpörgette a szimulátor

Romain Grosjean szerint a szimulátoros tesztelés alapján egész ígéretes a Forma-1-be belépő új csapat, az amerikai Haas autója.


170 fölött száguldott rokkantkocsival!

600 köbcentis motor, versenygokartból származó futómű és kerekek: ezt a szeniormobilt nem bevásárlásra tervezték.


Porschével álltak bele az árokba Vác mellett

Letért az M2-es autóútról, és árokba csapódott egy Porsche szerdán, a délelőtti órákban.


Az összes orosz Hummer-baleset egy videóban

Azt nem vágom, hogy volt-e rá igény, de ha már valaki volt olyan rendes és összeválogatta, akkor megérdemli, hogy megemlékezzünk ...


F1: Négy bajnoki címet szalasztott el Villeneuve?

1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve elismerte, hogy többször is rossz döntést hozott F1-es pályafutása során, nem ...


1

Így feszíti túl a húrt két idióta autós

Mindketten a végsőkig küzdöttek az értelmetlen párharcban, és mindketten megszívták.


1
Még dögösebb a BMW legkisebb sportmodellje

Még dögösebb a BMW legkisebb sportmodellje

Szénszálas kiegészítők, dekorelemek, új futómű, kormány és kipufogó: a BMW M2 végre kibontakoztathatja a benne rejlő potenciált.


Beintett a szocializmus várólistáinak a makacs művész

Borisz Karavkin szembement a szocialista országokra mért sorssal, az örökös várólistákkal, és megépítette saját autóját.