Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Életveszélyes pörgések hihetetlen véggel

Sebastian Vettel 360 fokos megpördülése szerencsésen ért véget a hétvégén, de nem ő az egyetlen aki így megúszta a hihetetlen ...

Autóval jár nyaralni a magyar

1

A legtöbben, ha belföldi pihenésről van szó, akkor autóval indulnak útnak. A közösségi közlekedést kevesen választják.

Az autó, ami után 2 milliárdot adóznánk

A világ legdrágább autója a 250 GTO, minden autógyűjtő álma, ami nélkül nem lehet teljes a kollekció.

33. születésnapját ünnepli Fernando Alonso

Ezen a napon tölti be 33. életévét a spanyolok kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso.

Turistaosztályról a businessre

1

A Mercedes C-osztály mindig is kapós volt, a legutóbbi változatból több mint 2,4 millió darabot adtak el. Az új C-osztályra talán ...

F1: A Red Bull túllőtt a célon

A Red Bull főnöke szerint a csapat az idény első felében erőn felül teljesített, túlszárnyalták az elképzeléseiket.

Ritka BMW-t fogtak a rendőrök

A francia hatóságok által körözött bajor kabrió a kiszombori határőrök hálóján akadt fent.

7 milliárdba került a magyaroknak a Forma-1

Több mint 7 milliárd forinttal támogatta az állam idén a Forma-1 Magyar Nagydíjat. Néhány éven belül tízmilliárdnál is többe ...

11 autós poén, amitől garantált a könnyezés!

A filmipar kitermelt jó pár olyan alkotást, amiben a legjobb poénok bizony autókhoz köthetők. Összeszedtünk a legjavát.

Csúnyán büntetni fogják a dízeleket

3

Alkalmanként közel négyezer forintnak megfelelő összeget kell fizetnie annak az autósnak, aki 2020 után dízeles autójával London ...

F1: Ecclestone visszavonulót fújt

A Forma-1 ura már visszavonatná a 2015-re bevezetett biztonsági autós újrarajtolásos szabályt.


Tölts már le egy négyzónás klímát, köszi!

Napjaink autói egyre inkább kerekeken gördülő számítógépek. Akkor viszont kezeljük is őket úgy, gondolta a Siemens, és belefogott ...


A nap képe - Korlátnak csapódott autó az M7-esen

Mentőhelikopter vitte kórházba a törökbálinti baleset egyik sérültjét azt követően, hogy autójuk a korlátnak csapódott.


F1: Újabb Ferrari-főnököt rúgtak ki?

Brit sajtóértesülés szerint a Ferrari lapátra tette technikai főnökét, Pat Fry-t is.


Ausztráliában nyomul a Tatra

A cseh gyártó mindent megtesz azért, hogy a tengerentúlon is újra népszerű legyen.


F1: Hamilton megizmosodik

Lewis Hamilton úgy véli, hogy a rajta nem múlik a bajnoki siker, a nyári szünet után még erősebben tér majd vissza, csak az autó ...


Az őt elgázoló autóval utazott 90 km-t egy koala

Közel kilencven kilométert tett meg egy autó aljába kapaszkodva egy koala. Előtte ez a jármű ütötte el az erszényest.


3
Ketten is túlélték a lehetetlent

Ketten is túlélték a lehetetlent

Pusztító útra indult a kamion rakománya, de az őrangyalok résen voltak, senkinek nem esett baja, bár még most sem hiszem el.


2
Majdnem lekaszálta a bringás fejét a teherautó

Majdnem lekaszálta a bringás fejét a teherautó

Most komolyan! Mit gondolt a teherautós, hogy ez így jó lesz? Enyhén szólva túlnyúlik a rakomány a platón.


F1: A Ferrari nem szállhat el

A Ferrari a Magyar Nagydíjon idei legjobb eredményét érte el, de a csapatnál nem ugranak ki a bőrükből. Messze vannak a kitűzött ...


Elöl hajt, hátul hajt a Mercedes új furgonja

Kétféle tengelytávval, három eltérő hosszal, háromféle kivitelben, első- és hátsókerék-hajtással lépett színre a Mercedes kis-haszonjárműve. ...


Parányi dízelmotor a legkisebb Suzukiban

Már tesztelik a Suzuki nyolcszáz köbcentiméteres mini-dízelmotorját. Az indiai kémvideós jegyzetei szerint csendes és robbanékony ...