Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Bottas idén csalódott a Williamsben

Valtteri Bottas nem bánja, hogy a ferraris átigazolás helyett a Williamsnél maradt, de azt mondja, az idei év alulmúlta a várakozásait. ...

F1: Alonso újabb fájdalmas hétvégére készül

Fernando Alonso úgy sejti, a jövő hétvégi Olasz Nagydíjon is szenvedni fog a McLaren-Honda, igaz, bízik benne, hogy az idény ...

A női kamionsofőrök óvatosabbak a férfiaknál

Legalább is ez a véleménye annak a versenyzőnek, aki egyedüli nőként vesz részt az "5 tengelyen biztos kézzel" vezetéstechnikai ...

2
Balta, lőfegyver került elő az utcai balhéban

Balta, lőfegyver került elő az utcai balhéban

Lassan már semmire se kapjuk fel a fejünket. Az agresszió minden szintjét megmutatták az orosz videók, de ez most mégis kiverte ...

Walter Röhrl és a Porsche csúcsra járatja a német humort

Drámai zene, kemény küzdelem határon autózva. Ezt szoktuk meg Walter Röhrl porschés videóitól. Ez azonban más, ilyen, amikor ...


3
Iszonyú gyors az új Alfa Romeo szedán

Iszonyú gyors az új Alfa Romeo szedán

A gyár hivatalosan nem erősítette meg, de minden jel arra utal, hogy az Alfa Romeo Giulia QV 7 perc 43 másodperc alatt ment körbe ...


F1: A jövő héten megszülethet a Renault-csapat

Sajtóinformációk szerint a jövő hét elején megtörténhet a Lotus eladása, a Renault 2016-ban újra gyári csapattal vesz részt a ...


Hatalmas baleset az M5-ösön - fotók (FRISSÍTVE)

Két mentő, mentőhelikopter, két rendőrautó, tűzoltóautó és autómentő érkezett a helyszínre.


1
Ez a 14 kép bizonyítja, hogy inkább vidd szerelőhöz a verdát

Ez a 14 kép bizonyítja, hogy inkább vidd szerelőhöz a verdát

Ha valamihez nem értünk, azt kár erőltetni. Viszont a pénz nagy úr, és ha nincs, akkor jönnek a borzasztó ötletek.


Pici BMW nagy motorral

Komplett tuningprogramot dolgozott ki a BMW 2-es csúcskabrióhoz a német Dähler. A látvány és a teljesítmény harmonizál egymással. ...


Túra a világ végén túlra

Robusztus kalandmobillá építette át dolgos furgonját a Fiat. A műszaki részletekről nem nyilatkoztak.


Így készül bajnokunk a hazai versenyre

A címvédő Kiss Norbert elsősorban a versenyautójának megóvására törekszik a kamionos Európa-bajnokság hétvégi csehországi fordulóján. ...


Cserbenhagyót keres a rendőrség - segítsen!

Fekete Volvo gázolt kerékpárost, aki látott valamit, hívja a rendőröket!


Ilyet még nem láttál, a rendőröket is sokkolta egy nő

Nem hittek a szemüknek a rendőrök, amikor egy több kilométeres, belvárosi üldözés végén a lopott autó vezetője kipattant a kocsiból ...


4
Piros magyar találmány menti az életeket

Piros magyar találmány menti az életeket

Tiszaújvárosban adták át a minap ezt a zebrák előtti fékutat jelentősen lerövidítő burkolatot.


Erre a Porschéra lazán odahányták a rendszámot

Az autó iránti tisztelet teljese hiánya ez, vagy tényleg azt gondolja, hogy ez jól néz ki?