Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az id?t és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegel?re szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repül?tér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehet?ség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rend?rségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénzt?l, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékez?s örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó els?kerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy els?kerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem t?nt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerül? nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könny? kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk el?re, csak arra figyeljünk, hogy id?ben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl er?sen alászedett els? kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyint?s behintáztatás itt is h? szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszer? a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezet? lepencei út. A nagyk?rösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízb?l három jégmez? is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mez?ny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is el?fordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a t?zsde vagy a rulett: tudni kell id?ben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az els? rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel el?re mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhet?ség: +36-30-25-25-399

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Dodzsemezett a DTM-futamon, kizárták

Az Audi versenyfőnöke azt mondta a rádión "lökd ki!", a pilóta megtette - kizárás és mea culpa lett a vége.

Több mint 1,76 milliárd forint kerékpárút-fejlesztésre

Több mint 1,76 milliárd forint értékben nyert támogatást kerékpárút-fejlesztésre tíz önkormányzat, a kivitelezéseknek október ...

2
Forgalommal szemben autózott a Miskolci elkerülőn

Forgalommal szemben autózott a Miskolci elkerülőn

A felsőzsolcai körforgalom után gondolt egyet az autós és megfordult!

F1: A Honda és a Renault sem tart nyári szünetet

A nyári szünetet is végigdolgozza a jelentős hátrányban lévő Honda és a Renault.

Újabb autóhackelés videón

A Wired Jeep-eltérítése után itt egy újabb autóhackelős hír, igaz, rögtön happy enddel, a General Motors azonnal javította a ...


Álca nélkül csípték el a Ferrari F12 új csúcsmodelljét

Maranellóban már fóliázás nélkül grasszál a Ferrari F12 hamarosan érkező csúcskivitele.


A Lamborghini Asteriont láttad már?

A brit dizájner kicsit máshogy képzeli el napjaink sportautóit, és ezért nagyon hálásak vagyunk neki.


F1: A Toro Rosso olyan jó, mint a Mercedes?

A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szerint az istálló majdnem olyan jó autót épített, mint a Mercedes.


Hamisított alkatrész miatt pánikol a Toyota

Egy belső memó szerint az elmúlt 10 évben több ezer autóba szerelhettek be hamisított alkatrészt. A probléma csak az ausztrál ...


1
Az új magyar Suzuki még az Octaviát is lenyomta

Az új magyar Suzuki még az Octaviát is lenyomta

Júliusban pörögtek a Suzuki Vitara-eladások Magyarországon, az új magyar gyártású SUV-nak még a flottakirály ©koda Octaviát is ...


5
Mazda 6: olyan szép, hogy a többi mindegy is

Mazda 6: olyan szép, hogy a többi mindegy is

Kit érdekel a hagyományos japán megbízhatóság, a gazdag felszereltség vagy a korszerű műszaki tartalom: ezt a kocsit (kombiban ...


F1: Messze van még a renault-s döntés

A Renault-nál szeptember előtt semmiképp se döntenek a további Forma-1-es részvétel formájáról, de több irányvonalat is fontolgatnak, ...


2
A Honda Civic Type-R veri pályán a BMW M3-ast

A Honda Civic Type-R veri pályán a BMW M3-ast

Az AutoExpress megcsinálta a tesztet, amelyre mindannyian kíváncsiak voltunk. Mit mutat versenypályán a japánok új csodafegyvere? ...


Kivégezték Amerikában a stoppos robotot

Az amerikai körutazásra indult gyereknagyságú, egyszerű társalgásra képes robotot Philadelphiában vandálok tették tönkre.


Volt még balhé hétvégén a szerelőket gázoló pilótán túl

Sűrű hétvége volt a NASCAR versenysorozatban, csoda, hogy senki sem halt meg az amerikaiak kedvenc autós cirkuszában.


1
Szépen zuhan az üzemanyag ára, szerdán megint csökkenés

Szépen zuhan az üzemanyag ára, szerdán megint csökkenés

Zsinórban hatodik alkalommal csökken az üzemanyag ára, amely így már egész szép zuhanórepülésben van.