Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:423.0 Ft
Dízel:424.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

Szólj hozzá Te is!

Ellenállhatatlan Medúza

Egy független amerikai stúdió építette meg az SRT Viper kabrió változatát. A Prefix Medusa gyári minőségűnek tűnik.

Kikockázták a Mini Morrist!

A LEGO profi felhasználóknak szánt Creator Expert készletsorozatának legújabb tagja az 1077 darabos, klasszikus Mini Cooper. ...

Mikrochipet ültetnek Schumacherbe?

Michael Schumacher néhány héten belül hazatérhet, a felépülését pedig elektromos kerekesszékkel és akár mikorchip beültetésével ...

Vezettük a dízelmotorok jövőjét

Vezettük az első TDI-motoros Audit, egy 25 éves 100-ast, 48800 kilométerrel. És vezettük a még csak alig létező jövő TDI-jét ...

F1: Életeket kockáztattak Rosbergért?

Lewis Hamilton szerint is gyanús, hogy a Német Nagydíjon nem küldték be a biztonsági autót, amikor Adrian Sutil Sauberje keresztbe ...

Végre elárulták, hány lóerős az új Mustang

A Ford közzétette az új Mustang teljesítményadatait: a 2,3 literes motor teljesítménye 310, az ötliteres V8-asé 435 lóerő.

52 autó égett ki egy fürdő parkolójában

1

Ötvenkét személyautó égett ki vasárnap a szlovákiai Diószegen, a Vince-erdei termálfürdő parkolójában egy ismeretlen eredetű ...

Tovább csökken az üzemanyag ára

1

A harmadik egymás utáni árcsökkenés következik e hét szerdán - sajnos még így is messze vagyunk attól, hogy mindez komoly megtakarítást ...

F1: Räikkönennek kezd tetszeni a Ferrari

Noha Kimi Räikkönen újabb pont nélküli futamot zárt Németországban, a finn egyre elégedettebb az F14 T viselkedésével.

Hihetetlen: ultramodern belsővel jön az új Lada!

Komolyan gondolja az AvtoVAZ a fejlesztést: a Priora utódjának szánt Vesta kívül-belül látványos, modern autónak ígérkezik.

Így tanulhatsz vezetni

"Lassan járj, tovább érsz" tartja a mondás. Ma, amikor egyre több szó esik a közlekedésbiztonságról, az autózás folyamatosan ...


Így menekülj a homokból!

Műszaki mentés sivatagi módra, ahogy a helyiek megoldják a dolgokat.


Íme, a tökéletes bringaszállító

Ha stílusosan szeretnéd nyáron körbegurulni a Balatont vagy a Fertő-tavat, nem új tetőcsomagtartóra, hanem új autóra van szükséged. ...


F1: Megúszta az óvást a Mercedes

Két csapat is óvást fontolgatott a Mercedes ellen amiatt, hogy a csapat a parc fermé-időszakban más gyártmányúra cserélte a féktárcsákat ...


1
Autót törve parkolt egy idegbeteg autós

Autót törve parkolt egy idegbeteg autós

Tény, kevés helyet hagyott a mellette álló, de ez még nem ok arra, hogy összetörjék a kocsiját.


Jogsi nélkül, lopott autóval karambolozott

Jogosítvány nélkül, lopott autóval karambolozott egy 18 éves fiatalember a Szigetközben. Gyorsan elkapták.


Schumachert hamarosan hazaviszik?

Svájci sajtóértesülés szerint Michael Schumacher rehabilitációja hamarosan a család otthonában folytatódhat.


A Daciával száll szembe az Opel?

A Chevrolet helyén támadt űrt szeretné betölteni egy új, megfizethető típussal az Opel. Az olcsó kezdőmodellt az Opel Adam alá ...


1
Izmos kikötői munkás

Izmos kikötői munkás

Az egyedi felhasználási területekre épített haszonjárművek gyakran egyedi megoldásokat követelnek.


Ilyen hosszút még tuti nem láttál

Csak jön, csak jön, és szinte sosem lesz vége


F1: Alonso Räikkönenre mutogat

Fernando Alonso nem titkolja, hogy elégedetlen Kimi Räikkönen eredményeivel, többet vár a csapattársától.


2
Nem kell a BMW-hívőknek a márka újdonsága

Nem kell a BMW-hívőknek a márka újdonsága

A BMW számításai szerint új modelljük, a 2-es Active Tourer elsősorban új vásárlókat fog hódítani. Négy autóból csak egyet vesznek ...