Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:416.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A nap képe - hármas karambolban borult a betegszállító

Budapesten, a X. kerületi Harmat utca és a Kada utca kereszteződésében ütközött össze három autó, köztük egy sürgősségi betegszállító. ...

Videó: Menet közben drogozott a buszsofőr!

Kis híján halálos balesetet szenvedett az az ausztrál buszsofőr, aki vezetés közben vette be a napi kábítószer-adagját. Rögtön ...

A világ legnagyobb motorgyűjteménye

A 300 hektáros létesítmény legnagyobb különlegessége a motorkerékpár múzeum, ami 1200 kétkerekűnek ad otthont.

Tekegolyóként pusztít a Lada

2

Tömegkarambolt okozott az orosz technikával birkózó sofőr, de nem ő volt a hibás.

A modern Forma-1 igenis gyönyörű!

Azt biztosan nem róhatjuk fel kritikaként a mai F1-nek, hogy ne lenne gyönyörű a nagy felbontású, lassított felvételeknek köszönhetően. ...

Ingyenes versenyhétvége a Hungaroringen

Családi programok, látványos, gyors autóversenyek, Forma-1-es parádé David Coultharddal... idén nyolcadszor is World Series by ...

F1: Ronaldo célzottan lőtte Button autóját

Reklámfilm-forgatáson dolgozott együtt a két világhírű sportoló, Christiano Ronaldo és Jenson Button.

Sokkal többet parkolunk mobillal

2,3 millió mobilparkolási tranzakciót hajtottak végre a felhasználók az új mobilfizetési rendszer július 1-jei indulása óta eltelt ...

A Terminátornak már nem kell, ki veszi meg?

Arnold Schwarzenegger megválik a brutális Unimogtól, amit akár Európában is el tudnának képzelni.

F1: Itt kezdődött a Hamilton-Rosberg háború

A hétvégi Olasz Nagydíjnak otthont adó monzai pálya a Mercedes mindkét pilótája számára különleges helyszín.

Villanyrakéta két kerékkel

Egy szabályos Balaton-kör többé-kevésbé 206 kilométer. De kibír ennyit egy villanybringa?


6
Tízezres bírságba került a feledékenység

Tízezres bírságba került a feledékenység

Mindig minden papír, igazolás legyen nálunk! Feledékenységünk könnyen tízezer forintos bírságot érhet, ha megállít egy járőr, ...


F1: A Williams odacsap, Massa új fékeket kér

A hétvégi Olasz Nagydíj előtt Felipe Massa arra kérte a Williamst, hogy a csapat cseréljen fékeket. A monzai futamtól mindkét ...


Nem hiszünk a tökéletes autóban

Villámgyors, semmit nem fogyaszt, és saját maga pakolja be a csomagtartóba a poggyászt. A jelek szerint mégsem érdekli a kutyát ...


F1: Monzában is beugrik a Le Mans-bajnok?

Alig néhány nappal az Olasz Nagydíj előtt továbbra sem világos, ki is vezeti majd a Caterham egyik autóját. Megint jöhet André ...


1
Így kerülnek dugót a pofátlan autósok!

Így kerülnek dugót a pofátlan autósok!

Hetente több száz autós hajt rá a sínekre szabálytalanul, hogy kikerüljék a dugókat.


F1: Newey még befejezi az utolsó Red Bullját

A Red Bull sztármérnöke még befejezi a csapat jövő évi autójának tervezését és fejlesztését, csak után fog más projektekbe. A ...


2
Részletes információk az új Suzuki szedánról

Részletes információk az új Suzuki szedánról

Októbertől Ázsiában már forgalmazzák a Suzuki új kompakt limuzinját, az Aliviót. Az indiai sajtó tüzetesen leírta a náluk Maruti ...


Alonso: Maradok a Ferrarinál

Fernando Alonso kategorikusan cáfolta, hogy 2015-re más csapathoz igazolna. Marad a Ferrarinál, velük akar győzni.


©koda, ami után mindenki megfordul

Elkészül a spanyoloknak szánt első szóló ©koda MetroStyle trolibusz. Megdöbbentő módon eddig csak csuklós változat létezett a ...


F1: Idén még nem tesztel a Honda

A Hondánál állítólag a terv szerint haladnak a Forma-1-es erőforrás fejlesztésével, azonban idén még nem tesztelik a McLarenben ...


10 autó, ami valami másnak képzeli magát

Ezek a járművek elfelejtették, hogyan is kellene viselkedniük igazából. Tetőre másznak, ugrálnak és halottnak tettetik magukat.