Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Heves jeges

Csapatás hóban

Szerző: levél küldés
Dátum: 2006.02.16. 07:55
A tél legundorítóbb része, amikor a ház előtt reggel hatkor lapátolni kell a havat. Az autós ember ilyenkor nagyon örül, mert lehet büntetlenül csapatni a hóban!
Ott nyomom a Svéd Ralin és enyém a világ. Rántok egyet a kormányon, majd visszafelé még egyet és a kocka Audi elúszik keresztbe. Ich bin ein Berliner? Most inkább ich bin Walter. Szigorúbban nézve Tökölön vagyunk, senki nem méri az időt és Röhrl lapockával is jobban tereli az autót. Az egytagú drukkerfal Hamar Balázsból áll, akinek a fényképezés mellett nem maradt keze zászlót lengetni. Ez momentán nem bánt, a ralis hangulatot elég belül átérezni.



Heves jeges
Fronthajtással marad a kézifék

Én azok közé tartozom, akik hosszúra nyúlt gyerekkorukból átmentették a rajongást a hó iránt, és most fehér lepel fedi a betont, ameddig csak ellátok. Nem a libalegelőre szabadultunk be, az örömködés helyszíne a tököli katonai repülőtér. A havas kifutókon minden adott a gátlástalan élményautózáshoz, csak bejutni volt lehetetlen. Amióta a tököli beton egy részén vezetéstechnikai tréningek futnak, van esély farolgatni a tükörsima betonon. Itt akkora a hely, hogy akkor sem történik baj, ha az ember túlvállalja magát és besokall.

Amíg ez a lehetőség nem volt, mi is elhagyott körforgalmakra vadásztunk és persze parkolókban világított ránk a holdfény. Nincs annál demokratikusabb, mint az áruházi parkolóban együtt farolni egy ötös BMW-vel, egy rendőrségi Nivával és egy hervadt Moszkvics Alekóval. Márkától, pénztől, kaszttól függetlenül mindannyian feloldódunk a nagy driftelési-kézifékezős örömmámorban, éljen a világbéke!

Heves jeges
Szöges gumival, a lefagyott belvízen

A legtöbb autó elsőkerék-hajtású. Ezt a békát le kell nyelni, mert ez a legolcsóbb és normál használatra tényleg a legpraktikusabb. Egy elsőkerekes kocsiban a kézifék az ajzószer. Egész jó ez is, de aki ment már hóban Zsigulival, az tudja, hogy a hátsó hajtást sosem pótolja a racsni húzogatása. Nagyon sokunknak az alap autós élmény egy-egy havas éjszaka Ladával, sokszor nyári gumissal, mert akkoriban ez még nem tűnt annyira fontosnak. A Lada ideális téli örömautó. Az ember nem megy a Dunának, ha karcolás esik rajta, és a hátsó hajtás miatt pont akkora élmény vele farolgatni, mint egy sokszor annyiba kerülő nyugati vassal.

Alapszinten egy hátsókerekes autót könnyű kifaroltatni havon. Ha nincs kipörgésgátló, ESP, miegymás, kitartó gázadásra eljön a beteljesedés. Ha már az oldalablakon át vigyorgunk előre, csak arra figyeljünk, hogy időben kezdjünk ellenkormányozni. Akkor van baj, ha vad driftelés helyett autónk a túl erősen alászedett első kerekekkel inkább egyenesen akar csúszni.

Középmotoros autóval havon nem farolni nehéz, hanem egyenesen haladni. Az összkerekes autókat kicsit jobban körül kell udvarolni, nem dobják el annyira könnyen a feneküket. Mikor nem elég a gázadás, a kézifék és a löttyintős behintáztatás itt is hű szövetségesünk. Ha az autó egyszer kitört, már gázzal is megmarad az áhított szög.

Vigyázzunk a Haldex és egyéb kuplungos, nem állandó összkerék-hajtásokkal, mert ha az ember elveszi a gázt, szétold a hajtás és hódaráló ívek helyett csak buta orrtúrás jut. Egészen addig, míg a hátsó kerekek ismét bekapcsolódnak a hajtásba és kipörögnek. Kis kihagyás is elég lehet ahhoz, hogy a tervezett ív helyett nekitámasszuk az autó orrát a korlátnak-padkának.

Sokaknak van tuti helyszíne a hókocsikázáshoz. Népszerű a Hajógyári-sziget és haladók körében a Visegrádra vezető lepencei út. A nagykőrösiek, köztük Horváth Zsolt kollégám nagyon jól jártak, mert náluk idén a belvízből három jégmező is odafagyott a földre. Az egyiken hokiztak, a másikon korcsolyáztak, a harmadikra pedig rászabadultak az autósok. A mezőny Zsigulitól Matizig terjedt, de még egy szöges gumis kettes Golf is előfordult a jégen.

A hóautózás olyan, mint a tőzsde vagy a rulett: tudni kell időben kiszállni. Amikor érzem, hogy nagyon megy ez nekem és az oviban is sperrdiffi volt a jelem, akkor ideje hazamenni. Gyorsan jöhet egy kanyar, ami nem adja ki. A nagyobb zúzásokat eddig megúsztam, de a táltos quattrót így is sikerül néha sérülésekkel dekorálni. A tavalyi szezonban egy szánkóroncsot törtem szilánkosra a hátsó kerékjárattal, mert nem volt szívem belefékezni az ívbe, az idei telet eddig még csak az első rendszámtartókeret bánja. Be kell látnom, nem vagyok miskolci Ladás gyerek, aki már ebihal korában is kilinccsel előre mozgott.

Tippek keresztirányú haladáshoz
Öltözzünk rétegesen!
Hagyjuk a kifogásokat, másnak se adja ki mindig.
Gondoljunk a féltengelyre is!
Megfázásra mézes tea.
Sose vedd el :-)

Köszönjük a cikkhez nyújtott segítséget Székely Gyula instruktornak. Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ. Elérhetőség: +36-30-25-25-399

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Bevált a Force India új autója

A Force India otthon bevetett új autója kettős pontszerzést hozott a silverstone-i csapatnak, kiváló volt a bemutatkozás.

F1: Mindenki megúszta a büntetést

A Brit Nagydíj versenybírói egyetlen pilótát sem találtak egyértelműen hibásnak a rajt utáni lökdösődésért, amely a két Lotus ...

F1: Alonso nem érdemelt pontot

Fernando Alonso 2015-ben először pontot szerzett a McLaren-Hondával, de nem örül, ennél jóval több kell, hogy elégedett legyen.

F1: Mindent elbénázott a Williams

Rob Smedley főmérnök szerint nem a csapatutasításon, hanem a késői második kiálláson múlt a Williams dobogója a Brit Nagydíjon.

Ezért vigyél rétegvastagság-mérőt, ha használt autót veszel!

Valamiért a lengyeleknél divat netre tölteni az ilyen kontár javításokat, okulásképp. Nálunk sem lehet sokkal rózsásabb a helyzet. ...


F1: Räikkönen döntése volt a korai kiállás

Az állásáért küzdő Kimi Räikkönen rossz döntést hozott a Brit Nagydíjon, a korai köztes abroncsokra váltás miatt csak nyolcadik ...


Brutális dugó várható az M7-esen Budapest felé

Aki teheti inkább maradjon a Balaton partján, az M7-esen két baleset is történt a Budapest felé vezető irányban.


F1: Hamilton sose döntött még ilyen jól

Lewis Hamilton szerint nagyon jól sikerült a kiállásainak időzítése a Brit Nagydíjon. A dobogósok nyilatkozatai.


F1: Hamilton nyerte az agyament Brit Nagydíjat

Lewis Hamilton győzött a Williams elképesztő rajtjával kezdődő, esővel záruló Brit Nagydíjon, mögötte Rosberg és Vettel végzett. ...


Teherautón lógott be a csokigyárba egy cica

Egyelőre nem tudni, nagyon éhes vagy nagyon szerencsétlen volt-e az a kismacska, amelyet egy teherautó motorterében találtak ...


F1: Csak Rosberg mentheti meg a bajnokságot

Az F1 ura, Bernie Ecclestone szerint csakis Nico Rosbergben bízhatunk, ha nem akarjuk, hogy unalomba fulladjon a 2015-ös bajnokság. ...


Diszkóféklámpa gyárilag a BMW-től

Különleges féklámpát fejlesztett ki a BMW Motorrad. A rendszer két fázisban, kiegészítő fények segítségével figyelmezteti a mögöttes ...


Kötelező lesz a légkondi a buszokon

Persze csak a hőhullámra való tekintettel, egészen addig míg kitart a rendkívüli hőség.


Íme öt tízhengeres BMW, ami eszméletlen szépen szól

Ma már egy kihalásra ítélt faj büszke példányainak látjuk őket, az autóipar elfordult ezektől a csodás, sokhengeres őrült gépektől. ...


F1: Nem szenvedhet öt évig a McLaren

A Hondával idén összeállt McLaren eddigi csúfondáros szereplése miatt nő a feszültség a csapatnál, a versenyfőnök nincs 3-4 évük ...


Erről az extráról álmodik ma minden magyar autós

Legalábbis akik légkondi nélkül állnak a napon, azok mindenképp. Mert ez a gép annyira lelkes, hogy egyenesen havat fúj!