Nemcsak a lenyugvó, hanem a bágyadt őszi Napnak is van ereje. Egyelőre napközben akár pólóban is vidáman el lehet szaladgálni, de valószínűleg ez nem lesz sokáig így, és idén sem marad el a tél. Télen pedig jellemzően hideg van, esik valami ronda csapadék, ami lehet ónos eső, havas eső és hó is. Az ezekkel borított utakon pedig bajban leszünk a nyári gumival és előbb-utóbb téli gumi kell az autóra. Na de milyen?

Szerencsére tengernyi téligumi-teszt készül minden évben, mi pedig összeszedtük a legfontosabbakat, hogy ne kelljen az összeset feltúrni, megkeresni, átolvasni. Lássunk is neki! A német autóklub, az ADAC a közeledő téligumi-szezon előtt ismét szép nagy teszttel segíti az abroncsválasztást. Idén a 195/65 R15 és a 215/65 R16 méretekben elérhető gumikból szemezgettek, ezeket vizsgálták meg több szempontból is. Az ADAC mellett autós szaklapok is készítenek ilyen teszteket, ezek eredményeit is megmutatjuk. Hogy ne legyen könnyű a választás, minden tesztben más és más szempontok merülnek fel, illetve más és más rendszer alapján súlyozzák a pontozást. De nézzük inkább a végeredményeket:

ADAC

A németek a 2017-es téli gumiabroncsok teszteredményeit úgy számolták, hogy a száraz útfelületen elért pontok a végeredmény 15, a nedves felületen 30, havon 20 százalékban számítottak, a jégen elért teljesítmény 10, a zaj, komfort 5, a takarékosság 10, a tartósság 10 százalékot ért.

A 195/65 R15-ös méretben az első helyen a Continental WinterContact TS 860 végzett, második az ESA Tecar Super Grip 9harmadik a Kleber Krisalp HP3 lett, ezeket ajánlja jó szívvel az ADAC. Negyedik a Dunlop Winter Response 2, ötödik pedig a Goodyear UltraGrip 9. A sort a Semperit Master Grip zárja, már nem annyira ajánlott minősítéssel.

Alább a teljes 195/65 R15-ös ADAC lista:

Ez pedig a 215/65 R16-es eredménytábla, ahol csupán a Dunlop termékének szavaztak nagyobb bizalmat a tesztelők.  A sor végén található Nankang Snow SV-2-t pedig úgy fest, jobb messziről elkerülni:

Nagyon hasonló eredményre jutottak az ÖAMTC mukatársai is, a 195/65 R15 és a 215/65 R16 teszteredmény szinte az utolsó betűig megegyezik az ADAC-s listájával.

A német Auto Motor und Sport a nagyobb teljesítményű autókra illő 225/45 R 18 méretben hasonlította össze a téli gumikat, ők az alábbi abroncsokat találták a legjobbnak:

Itt is a Continental vitte el az első helyet a WinterContact TS 850 P abronccsal, második a Dunlop SP Winter Sport 5, a harmadik a Semperit Speed-Grip 3, a negyedik Michelin Pilot Alpin PA4.

Elkészítette saját listáját az Auto Bild is, ők a 225/50 R 17-es méretet választották, az 50 darabos tesztbrigád részletes értékelése itt olvasható.

Az Auto Bild első 10 helyezettje:

De mi is az a téli gumi?

Téli gumiabroncsnak azt a gumit nevezzük, amelynek futófelületét, mintázatát és szerkezetét arra tervezték, hogy a nyári gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban, hóban, latyakban. A téli gumi futófelületének mintázata hornyokból (bordából) és/vagy a normál gumiabroncsénál nagyobb közökkel elhelyezett blokkokból áll. A hatóságok által is elfogadott téli gumi onnan ismerhető fel, hogy az oldalán három hópehely és egy hegycsúcs is látható. Valami ilyesmi:

Ha nincs három hegycsúcs és hópehely, akkor hiába vannak öklömnyi recék a gumin, nem számít téli abroncsnak

A 6/1990. KöHÉM rendelet, II. fejezet 36. §-a elég egyértelműen leírja, mi számít téli guminak:

„(17a) * E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: “M+S“, “M&S“, “M.S“, “MS”, “Winter“, “Winter Use” felirat, “Hópihe” ábra, “Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.”

De tényleg kell téli gumi?

Nem feltétlenül. Aki inkább csak városban, esetleg jellemzően sík úton autózik, annak a négyévszakos abroncs is elegendő lehet. Persze, ha sokat kell jégen, hóban autózni, esetleg meredek hegyoldalba felkaptatni, akkor nem érdemes ezen spórolni. Ennek ellenére a hazai körülmények között – telente legfeljebb 5-10 havas nap – a négyévszakos abronccsal boldogan el lehet éldegélni. Egy dolgot ne csináljon senki, a téli gumit ne hagyja fent egész nyáron. És persze a nyári gumival se vágjon neki a végtelen hómezőnek. Hanem inkább üljön át egy másik autóba.