Áldás helyett átok a head up display?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.06.29. 18.00

Egy friss kutatás szerint a vezetési biztonságot növelni hivatott szélvédős kivetítők épp az ellenkező hatást érik el, növelik a balesetveszélyt.

Bár a szélvédőre kivetített információs panel biztonságérzetet ad, hiszen a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról, hogy értesüljön a legfontosabb adatokról, de egy friss tanulmány szerint ez a biztonságérzet hamis, a head up display (HUD) nemhogy előnyös, inkább veszélyes. 
A Torontói Egyetem kutatásai alapján HUD-en érkező különféle értesítések – a bejövő hívástól a küszöbön álló ütközésre figyelmeztetőig – sokkal jobban elvonják a figyelmet, mint eddig gondoltuk, az út figyelésével szerzett vizuális információkat háttérbe szorítják a vetített kijelzőn megjelenők.


Ian Spence pszichológiaprofesszor és kutatócsoportja két tesztet dolgozott ki a jelenség tudományos vizsgálatára. 
Az egyikben a vizsgálati alanyoknak a számítógépes kijelzőn véletlenszerűen megjelenő pontok számát kellett megadniuk, majd időnként nehezítésként még egy fekete négyszög is felbukkant. A tesztalanyok a “kocka” nélküli próbákon viszonylag nagy pontossággal adták meg a látott pontok számát, azonban a fekete négyszöggel nehezített változatban az esetek 6 százalékában észre sem vették az elemet. 
A pontok számának növelésével a hibaarány is nőtt, a fekete dobozt már az esetek 10 százalékában nem vették észre, ugyanakkor még pontok számának becslése is romlott.  
A vadászpilótákat és az autóversenyzőket külön trenírozzák ilyesmire, pedig náluk általában nem jön szembe smmi  


A vezetés tekintetében ez azt jelenti, hogy több eltérő inger esetén a sofőr nem biztos, hogy képes megfelelően különbséget tenni a “jelentéktelen” információk és a valódi veszélyhelyzetek között – egy szóval: minél több adat ugrik a szemünk elé a HUD-en, annál nagyobb az információs túladagolás veszélye. 
“Fontos lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne” – magyarázta Spence professzor. 
A másik kísérletben a pontok mellett különböző geometriai alakzatok – háromszög, négyzet vagy gyémánt-alak – villantak fel, szintén véletlenszerűen, hasonlóan a HUD-eken megjelenő különböző értesítésekhez.
A tesztalanyok az első kísérlethez hasonlóan sokszor észre sem vették a formákat, de még akkor is sokszor tévedtek az azonosításban, amikor sikerült kiszűrni őket. A pontok számának növelése még nehezebbé tette az észlelést és az azonosítást.


“Az alanyoknak akár kétszer annyi ideig is eltartott az azonosítás. A két vizuális feladat ütközött egymással, ez pedig a pontosságot és a gyorsaságot is rontotta. Az elmulasztott észlelések és a lassabb reakcióidők valós veszélyt jelentenek, különösen, hogy a vezető figyelméért versengő ingerek épp a bonyolultabb közlekedési helyzetekben szaporodnak meg.”
Hogy a Jaguar Land Rover ismeri-e a torontóiak kísérleteit, vagy a saját kutatásaik alapján jutottak hasonló eredményekre, nem tudni, mindenesetre épp nemrég számoltak be egy fejlesztésükről, amely hang- vagy vizuális ingerek helyett a gázpedál rezgetésével figyelmeztetheti az autós, pont a túlterhelés elkerülése céljából.

Kommentek

  • Szentmiki

    Évtizedekig tartó tudományos kutatás eredményeként a tudósok megállapították, az esetek döntő többségében tíz emberből négy, az hat…:D

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.