Áldás helyett átok a head up display?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.06.29. 18.00

Egy friss kutatás szerint a vezetési biztonságot növelni hivatott szélvédős kivetítők épp az ellenkező hatást érik el, növelik a balesetveszélyt.

Bár a szélvédőre kivetített információs panel biztonságérzetet ad, hiszen a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról, hogy értesüljön a legfontosabb adatokról, de egy friss tanulmány szerint ez a biztonságérzet hamis, a head up display (HUD) nemhogy előnyös, inkább veszélyes. 
A Torontói Egyetem kutatásai alapján HUD-en érkező különféle értesítések – a bejövő hívástól a küszöbön álló ütközésre figyelmeztetőig – sokkal jobban elvonják a figyelmet, mint eddig gondoltuk, az út figyelésével szerzett vizuális információkat háttérbe szorítják a vetített kijelzőn megjelenők.


Ian Spence pszichológiaprofesszor és kutatócsoportja két tesztet dolgozott ki a jelenség tudományos vizsgálatára. 
Az egyikben a vizsgálati alanyoknak a számítógépes kijelzőn véletlenszerűen megjelenő pontok számát kellett megadniuk, majd időnként nehezítésként még egy fekete négyszög is felbukkant. A tesztalanyok a “kocka” nélküli próbákon viszonylag nagy pontossággal adták meg a látott pontok számát, azonban a fekete négyszöggel nehezített változatban az esetek 6 százalékában észre sem vették az elemet. 
A pontok számának növelésével a hibaarány is nőtt, a fekete dobozt már az esetek 10 százalékában nem vették észre, ugyanakkor még pontok számának becslése is romlott.  
A vadászpilótákat és az autóversenyzőket külön trenírozzák ilyesmire, pedig náluk általában nem jön szembe smmi  


A vezetés tekintetében ez azt jelenti, hogy több eltérő inger esetén a sofőr nem biztos, hogy képes megfelelően különbséget tenni a “jelentéktelen” információk és a valódi veszélyhelyzetek között – egy szóval: minél több adat ugrik a szemünk elé a HUD-en, annál nagyobb az információs túladagolás veszélye. 
“Fontos lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne” – magyarázta Spence professzor. 
A másik kísérletben a pontok mellett különböző geometriai alakzatok – háromszög, négyzet vagy gyémánt-alak – villantak fel, szintén véletlenszerűen, hasonlóan a HUD-eken megjelenő különböző értesítésekhez.
A tesztalanyok az első kísérlethez hasonlóan sokszor észre sem vették a formákat, de még akkor is sokszor tévedtek az azonosításban, amikor sikerült kiszűrni őket. A pontok számának növelése még nehezebbé tette az észlelést és az azonosítást.


“Az alanyoknak akár kétszer annyi ideig is eltartott az azonosítás. A két vizuális feladat ütközött egymással, ez pedig a pontosságot és a gyorsaságot is rontotta. Az elmulasztott észlelések és a lassabb reakcióidők valós veszélyt jelentenek, különösen, hogy a vezető figyelméért versengő ingerek épp a bonyolultabb közlekedési helyzetekben szaporodnak meg.”
Hogy a Jaguar Land Rover ismeri-e a torontóiak kísérleteit, vagy a saját kutatásaik alapján jutottak hasonló eredményekre, nem tudni, mindenesetre épp nemrég számoltak be egy fejlesztésükről, amely hang- vagy vizuális ingerek helyett a gázpedál rezgetésével figyelmeztetheti az autós, pont a túlterhelés elkerülése céljából.

Kommentek

  • Szentmiki

    Évtizedekig tartó tudományos kutatás eredményeként a tudósok megállapították, az esetek döntő többségében tíz emberből négy, az hat…:D

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger Forma-4-es balesete a Donington Parkban.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.