Bár a szélvédőre kivetített információs panel biztonságérzetet ad, hiszen a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról, hogy értesüljön a legfontosabb adatokról, de egy friss tanulmány szerint ez a biztonságérzet hamis, a head up display (HUD) nemhogy előnyös, inkább veszélyes. 
A Torontói Egyetem kutatásai alapján HUD-en érkező különféle értesítések – a bejövő hívástól a küszöbön álló ütközésre figyelmeztetőig – sokkal jobban elvonják a figyelmet, mint eddig gondoltuk, az út figyelésével szerzett vizuális információkat háttérbe szorítják a vetített kijelzőn megjelenők.


Ian Spence pszichológiaprofesszor és kutatócsoportja két tesztet dolgozott ki a jelenség tudományos vizsgálatára. 
Az egyikben a vizsgálati alanyoknak a számítógépes kijelzőn véletlenszerűen megjelenő pontok számát kellett megadniuk, majd időnként nehezítésként még egy fekete négyszög is felbukkant. A tesztalanyok a “kocka” nélküli próbákon viszonylag nagy pontossággal adták meg a látott pontok számát, azonban a fekete négyszöggel nehezített változatban az esetek 6 százalékában észre sem vették az elemet. 
A pontok számának növelésével a hibaarány is nőtt, a fekete dobozt már az esetek 10 százalékában nem vették észre, ugyanakkor még pontok számának becslése is romlott.  
A vadászpilótákat és az autóversenyzőket külön trenírozzák ilyesmire, pedig náluk általában nem jön szembe smmi  


A vezetés tekintetében ez azt jelenti, hogy több eltérő inger esetén a sofőr nem biztos, hogy képes megfelelően különbséget tenni a “jelentéktelen” információk és a valódi veszélyhelyzetek között – egy szóval: minél több adat ugrik a szemünk elé a HUD-en, annál nagyobb az információs túladagolás veszélye. 
“Fontos lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne” – magyarázta Spence professzor. 
A másik kísérletben a pontok mellett különböző geometriai alakzatok – háromszög, négyzet vagy gyémánt-alak – villantak fel, szintén véletlenszerűen, hasonlóan a HUD-eken megjelenő különböző értesítésekhez.
A tesztalanyok az első kísérlethez hasonlóan sokszor észre sem vették a formákat, de még akkor is sokszor tévedtek az azonosításban, amikor sikerült kiszűrni őket. A pontok számának növelése még nehezebbé tette az észlelést és az azonosítást.


“Az alanyoknak akár kétszer annyi ideig is eltartott az azonosítás. A két vizuális feladat ütközött egymással, ez pedig a pontosságot és a gyorsaságot is rontotta. Az elmulasztott észlelések és a lassabb reakcióidők valós veszélyt jelentenek, különösen, hogy a vezető figyelméért versengő ingerek épp a bonyolultabb közlekedési helyzetekben szaporodnak meg.”
Hogy a Jaguar Land Rover ismeri-e a torontóiak kísérleteit, vagy a saját kutatásaik alapján jutottak hasonló eredményekre, nem tudni, mindenesetre épp nemrég számoltak be egy fejlesztésükről, amely hang- vagy vizuális ingerek helyett a gázpedál rezgetésével figyelmeztetheti az autós, pont a túlterhelés elkerülése céljából.