Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Sok autós vált idén gázra

Gázláz Magyarországon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.01.21. 15:00
Talán még nem is kaptunk eddig soha sajtóközleményt a Prímagáztól. Hát most igen. És ez már következménye egy új erőre kapó mozgalomnak: a gázautózás terjedésének. Íme:

Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A jelentős árkülönbség miatt a felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalék lesz.

Sok autós vált idén gázra
Gázos kockaladával a legolcsóbb autózni

Az autógáz környezetbarátabb és lényegesen olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj. Jelenleg a hazai személyautó-állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, ami 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint ez 2015-re eléri a 10 százalékot.

Igaz, ott az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig). Bár hazánkban ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál.

Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.

LPG és CNG
Sok autós vált idén gázra
Nyomjad!

Ha autógázról-gázautóról beszélünk, két dologról beszélhetünk. Az LPG (liquid petroleum gas) fő összetevője a propán. Az LPG normál nyomáson a levegőnél nehezebb, sűrűbb anyag, ezt töltik a klasszikus alumínium gázpalackokba is. A CNG (compressed natural gas, sűrített földgáz) a levegőnél könnyebb anyag, fő összetevője a metán. A CNG-üzemű autó tisztább, környezetbarátabb az LPG-nél, de a CNG-t nagyobb nyomáson kell tárolni ugyanolyan hatótáv eléréséhez, ezért egy CNG rendszer drágább egy LPG-snél.

Magyarországon számos benzinkútnál tankolhatunk LPG-t, de civilek számára is használható CNG-kútból egyelőre csak kettő van, az egyik Szegeden, a másik Győrött.

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez.

Sok autós vált idén gázra
Csak vizsgázott szakik tankolhatnak gázt a kúton

Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél átlagosan egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres (bonyolultabb, korszerűbb kocsiknál akár félmillió is lehet a gázszett - a szerk.) költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Sokan tartanak adminisztratív problémáktól is, holott az ezzel járó engedélyeket mindig a beszerelő műhelyek intézik.

Gázautó gyárilag
Magyarországon gyárilag gázüzemre beállított személyautókat is vehetünk már - egyelőre tudomásunk szerint csak a Skodánál. A cseh-német márka Fabiákat, Roomstereket, Octaviákat árul LPG-üzemre felkészítve.

Az egyetlen (egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott) korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakba nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.

Az LPG-vel kombinált meghajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest.

Cikk nyomtatása

9 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

comment9 hozzászólás

Hanyes - 2010.01.22   17:07

Nekem régebbi, 10 literes fogyasztású benzines autóm van. Keveset használom, csak havi 500km átlagban. Gáz természetesen nem éri meg ilyenkor, viszont tudok tankolni bele E85-öt, ami itt 321 helyett 217Ft/liter, és átalakítás nélkül is szépen megy vele az autó, a fogyasztás 10%-al több, viszont az árkülönbözetből kijön a KFB díja. Ez is valami.

aaron - 2010.01.22   11:36

Kell, hogy legyenek érezhető hátrányai a gázüzemnek, különben sokkal többen váltottak volna már eddig is, mert tényleg van egy csomó előnye. Én jártam egy időben ilyennel, és egyáltalán nem éreztem lomhábbnak. Az pedig vitán felül áll, hogy SOKKAL olcsóbb, és környezetkímélőbb is. Talán a jóval kisebbé váló csomagtartó és az átalakítási macera (ami sajnos tényleg drága) riasztja el az embereket.
Igazából a CNG, de még inkább a biogáz lenne a legideálisabb, bár én most bioetanollal járok, és nagyon jók a tapasztalataim. (Az átalakítás elég olcsó, a literára pedig nagyon jó.)

zolepapa - 2010.01.22   08:47

Lassan 25 éve / még a "tilos" palackos időkben Ladával/ gázos autókkal járok. Szerintem nyugodtan beszereltetheti aki sokat megy,kiszámolható könnyen a megtérülési idő. Ha nagyon emelik,akkor visszatérnek a palackból szivattyúzásra,mert a PB háztartási árát "Mari" néninek nem lehet korlátlanul emelni. Mivel az illetékes is tud /hat/ erről a nem éppen biztonságos játékról-igy talán nyugton maradnak. Bizzunk benne.

bdfhz - 2010.01.22   01:38

"Sok autós vált...", "gázláz". Mi vaaaan? Már április 1. lenne? Vagy a Vezess már egy az egyben átment reklám oldalba? Vagy humor oldalba?
.
Ha nem, akkor tessék pontos adatokat írni! Hány átalakítás történt az idei év első napjaiban és mennyi a tavalyi év azonos időszakában. És tessék vállalni a cikket saját névvel! Elképesztő, hogy zuhan a színvonal! :-( A csiricsáré, azt sem tudom, mit ábrázoló háttér (talán Kia-reklám?) is ennek a folyamatnak része.
.
A témához pedig. Aki keveset megy, nem fog váltani. Aki meg sokat, az dízelt vesz. De ezt már sokszor végigrágtuk.

ipse72 - 2010.01.21   23:42

Semmi gond ezt is gyorsan megoldják,mivel a gázmezőink IS mind eladtuk külföldi izraeli befektetőknek s a gázár is hamarosan emelkedni fog,csak megvárják még a benzin üzemű járművek maradék nagy részét átszerelik gázüzeműre.

További 4 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: Lauda bocsánatot kért a beszólásért

A Mercedes-csapat elnöke bocsánatot kért, amiért szarnak bélyegezte a McLarent és a Ferrarit. Nem úgy értette.

Zseniális ideiglenes korlátozó táblák Skóciában

Tök jó, amikor az útmunkás brigád a műszak végeztével félrefordítja a korlátozó/tiltó táblákat éjszakára. A skótok meg még jobb ...

F1: Imádom Budapestet, imádom a Hungaroringet

A lotusos Romain Grosjeannak ugyan nem lehet kilátása jó eredményre, de így is szíves-örömest érkezik a Magyar Nagydíjra. Nem ...

Ahol a Porsche is együtt tévézik a családdal

57 emelet, 990 négyzetméteres lakások, autó a nappaliban, mindez potom 3,3 milliárdért. Megéri?

Már Európában tesztel az új Honda NSX!

A Nürburgringen szúrták ki a Honda hibrid szupersportkocsiját. Hangja nincs, de a kiállása annál határozottabb.

2
Kiégett egy Opel az M7-esen

Kiégett egy Opel az M7-esen

Az autó a 208-as kilométernél, a Budapest felé vezető oldalon megcsúszott, majd a szalagkorlátnak ütközött és kigyulladt.

F1: Aláírták a szerződést, visszatér Mexikó

Helyi sajtóértesülések szerint a szervezők aláírták a szerződést Bernie Ecclestone-nal, így 2015-ben visszatér a Forma-1-be a ...

A nap képe - árokba borult a mentőautó

Árokba sodródott egy mentőautó a 36-os úton, Tiszavasvári-Józsefházánál kedden.

Jöhet a hétüléses terep-©koda

Utoljára tavaly decemberben hallottunk a ©koda tervezett, középkategóriás szabadidőjárműve felől. Most úgy tűnik, a tervek valóra ...

1
Vezettük a legfurcsább 911-est

Vezettük a legfurcsább 911-est

Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó ...


Gyerekek az úton. Vajon haza is érnek?

Az Autóklubnál nem kizárólag az autósok képzésével foglalkoznak, hanem gyerekeket is oktatnak a balesetmentes közlekedésre.


5
Olyan ©kodára bukkantunk, amire nem számítottunk

Olyan ©kodára bukkantunk, amire nem számítottunk

Ízlések és pofonok ugye, de vajon megtaláltuk a legfeltűnőbb hazai ©kodát?


Amikor nem a baleset a videó tetőpontja

Önkívületi állapotban kászálódik ki a fiatal férfi az autóból, túl sok volt a "jóból".


3
Razziáznak a teherautósok között

Razziáznak a teherautósok között

Az Európai Unió számos tagállamához hasonlóan keddtől csütörtökig a nehéz tehergépjárműveket és autóbuszokat ellenőrzi fokozottan ...


F1: Jó ritmus nélkül véged Mogyoródon

Nico Hülkenberg zsinórban tíz pontszerzés után érkezik a Force Indiával a Magyar Nagydíjra, a német pilóta szerint van esély ...


Autonóm autók? Terroristaveszély!

Még nem kaphatók, de az FBI már retteg az önjáró autókról, amelyek szerintük a merénylők kedvencei lesznek majd, és ez még nem ...


A nap képe - frontális karambol a 76-oson

Egy házaspár súlyos, egy férfi pedig könnyebb sérülést szenvedett abban a balesetben, amely kedden történt a 76-os főúton, Bagod ...


Ez a kemény, nem a kád széle

Azt hiszed, ha kimész hétvégénként a homokbányába csapatni, kemény vagy? Közel sem!


F1: Nem könnyű jól menni a Hungaroringen

A Sauber mindkét pilótája szerint különleges a Magyar Nagydíjnak otthont adó mogyoródi pálya. A csapat nehezen tudja megjósolni ...


Világelső biztonsági rendszerek a Volvótól

Két világújdonsággal fokozza a közlekedők biztonságát a Volvo. A cél, hogy 2020-tól egyetlen embernek se kelljen Volvóban meghalnia. ...


Vége a szürke, fekete autóknak!

Mennyi időt és pénzt öl egy autóipari szereplő a festékek fejlesztésébe? A BASF megmutatta: többet, mint gondoltuk!