Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Sok autós vált idén gázra

Gázláz Magyarországon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.01.21. 15:00
Talán még nem is kaptunk eddig soha sajtóközleményt a Prímagáztól. Hát most igen. És ez már következménye egy új erőre kapó mozgalomnak: a gázautózás terjedésének. Íme:

Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A jelentős árkülönbség miatt a felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalék lesz.

Sok autós vált idén gázra
Gázos kockaladával a legolcsóbb autózni

Az autógáz környezetbarátabb és lényegesen olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj. Jelenleg a hazai személyautó-állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, ami 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint ez 2015-re eléri a 10 százalékot.

Igaz, ott az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig). Bár hazánkban ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál.

Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.

LPG és CNG
Sok autós vált idén gázra
Nyomjad!

Ha autógázról-gázautóról beszélünk, két dologról beszélhetünk. Az LPG (liquid petroleum gas) fő összetevője a propán. Az LPG normál nyomáson a levegőnél nehezebb, sűrűbb anyag, ezt töltik a klasszikus alumínium gázpalackokba is. A CNG (compressed natural gas, sűrített földgáz) a levegőnél könnyebb anyag, fő összetevője a metán. A CNG-üzemű autó tisztább, környezetbarátabb az LPG-nél, de a CNG-t nagyobb nyomáson kell tárolni ugyanolyan hatótáv eléréséhez, ezért egy CNG rendszer drágább egy LPG-snél.

Magyarországon számos benzinkútnál tankolhatunk LPG-t, de civilek számára is használható CNG-kútból egyelőre csak kettő van, az egyik Szegeden, a másik Győrött.

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez.

Sok autós vált idén gázra
Csak vizsgázott szakik tankolhatnak gázt a kúton

Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél átlagosan egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres (bonyolultabb, korszerűbb kocsiknál akár félmillió is lehet a gázszett - a szerk.) költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Sokan tartanak adminisztratív problémáktól is, holott az ezzel járó engedélyeket mindig a beszerelő műhelyek intézik.

Gázautó gyárilag
Magyarországon gyárilag gázüzemre beállított személyautókat is vehetünk már - egyelőre tudomásunk szerint csak a Skodánál. A cseh-német márka Fabiákat, Roomstereket, Octaviákat árul LPG-üzemre felkészítve.

Az egyetlen (egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott) korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakba nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.

Az LPG-vel kombinált meghajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest.

Cikk nyomtatása

9 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment9 hozzászólás

Hanyes - 2010.01.22   17:07

Nekem régebbi, 10 literes fogyasztású benzines autóm van. Keveset használom, csak havi 500km átlagban. Gáz természetesen nem éri meg ilyenkor, viszont tudok tankolni bele E85-öt, ami itt 321 helyett 217Ft/liter, és átalakítás nélkül is szépen megy vele az autó, a fogyasztás 10%-al több, viszont az árkülönbözetből kijön a KFB díja. Ez is valami.

aaron - 2010.01.22   11:36

Kell, hogy legyenek érezhető hátrányai a gázüzemnek, különben sokkal többen váltottak volna már eddig is, mert tényleg van egy csomó előnye. Én jártam egy időben ilyennel, és egyáltalán nem éreztem lomhábbnak. Az pedig vitán felül áll, hogy SOKKAL olcsóbb, és környezetkímélőbb is. Talán a jóval kisebbé váló csomagtartó és az átalakítási macera (ami sajnos tényleg drága) riasztja el az embereket.
Igazából a CNG, de még inkább a biogáz lenne a legideálisabb, bár én most bioetanollal járok, és nagyon jók a tapasztalataim. (Az átalakítás elég olcsó, a literára pedig nagyon jó.)

zolepapa - 2010.01.22   08:47

Lassan 25 éve / még a "tilos" palackos időkben Ladával/ gázos autókkal járok. Szerintem nyugodtan beszereltetheti aki sokat megy,kiszámolható könnyen a megtérülési idő. Ha nagyon emelik,akkor visszatérnek a palackból szivattyúzásra,mert a PB háztartási árát "Mari" néninek nem lehet korlátlanul emelni. Mivel az illetékes is tud /hat/ erről a nem éppen biztonságos játékról-igy talán nyugton maradnak. Bizzunk benne.

bdfhz - 2010.01.22   01:38

"Sok autós vált...", "gázláz". Mi vaaaan? Már április 1. lenne? Vagy a Vezess már egy az egyben átment reklám oldalba? Vagy humor oldalba?
.
Ha nem, akkor tessék pontos adatokat írni! Hány átalakítás történt az idei év első napjaiban és mennyi a tavalyi év azonos időszakában. És tessék vállalni a cikket saját névvel! Elképesztő, hogy zuhan a színvonal! :-( A csiricsáré, azt sem tudom, mit ábrázoló háttér (talán Kia-reklám?) is ennek a folyamatnak része.
.
A témához pedig. Aki keveset megy, nem fog váltani. Aki meg sokat, az dízelt vesz. De ezt már sokszor végigrágtuk.

ipse72 - 2010.01.21   23:42

Semmi gond ezt is gyorsan megoldják,mivel a gázmezőink IS mind eladtuk külföldi izraeli befektetőknek s a gázár is hamarosan emelkedni fog,csak megvárják még a benzin üzemű járművek maradék nagy részét átszerelik gázüzeműre.

További 4 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Ilyen egy verseny, ha Darth Vader ül a volán mögött

Szegény Csubakkának esélye sem volt a sötét nagyúrral szemben.

Nem hétköznapi 11-es párbaj

A Volkswagen világbajnoka, a foci-vb győztes Thomas Müller ellen.

1
Hegymenetben borult a betonkeverő - videó

Hegymenetben borult a betonkeverő - videó

Túl meredek volt az emelkedő, a betonkeverő súlypontja pedig túlságosan hátra került, így a képlet végeredménye egy látványos, ...

F1: Mediterrán GP-ért nyomul Görögország

Noha Görögország költségvetésére a csődközeli a legenyhébb jelző, az ország nagyon szeretne Forma-1-es futamot rendezni.

Szappanopera

Ontják a modellgyárak a különböző SLS-eket, ez itt épp a legmérgesebb verzió apró változata a Minichamps-től, ami sajnos nem ...

Így szállítanak egy 700 milliós hímes tojást

A Bugatti csapata semmit nem bíz a véletlenre, még a küllőket is szépen becsomagolták.

F1: Button először beszélt a visszavonulásról

Jenson Button először ismerte be nyilvánosan, hogy a McLarennél zajló átalakítások visszavonulásra kényszeríthetik.

Valódi halálfélelem egy versenyautóban

Ha a tökösség alatt ezt a történetet találjátok az értelmező szótárban, ne lepődjetek meg.

1
15 érv, hogy miért ne parkolj tilosban!

15 érv, hogy miért ne parkolj tilosban!

Ha a mikuláscsomag nem elég, majd a nép igazságot tesz, de abban nem lesz köszönet.

Menetpróbán az országutak királynője

A Scania második generációs Euro 6-os motorral szerelt G 410-es nyergesvontatója sem okozott csalódást. Van olyan jó, mint a ...


F1: A Mercedes befogta Hamiltonék száját

A Mercedes minden erejével szeretné elejét venni a háborúskodásnak Nico Rosberg és Lewis Hamilton között. Nem nyilatkozhatnak.


Újra áremelés a kutakon

Mindkét üzemanyag árát emeli pénteken a magyar olajtársaság.


Menetiránnyal szemben haladt a metró!

Elinduláskor az ellenirányú vágányra tévedt egy New York-i metrószerelvény. Személyzete nem hallotta a figyelmeztetést, 10 percen ...


Már tesztelik a Maserati terepjáróját

Ritka rusnya jószág a Maserati Levante prototípusa. Szerencsére a karosszéria még csak tákolmány: a lényeg a Ghibli eltorzított ...


F1: A Ferrari szabályváltoztatást akar

A Ferrari szerint a Nemzetközi Automobil Szövetségnek lazítania kellene a motorfejlesztési szabályokon, hogy kiegyensúlyozottabb ...


Megvan a nyár legrészegebb melósa

Ilyen állapotban még a legegyszerűbb feladat is pokolian nehéz.


Renault versenyautó Nissan GT-R motorral

Bemutatta Le Mans-homológ vázra épülő versenyautóját a Renault. A 111 millióért kínált gép egyelőre márkakupában indul majd.


Összkerékhajtással jön a Ford Focus RS

A legfrissebb hírek szerint négy hajtott kerék viszi majd át a Focus RS akár 350 lóerős teljesítményét az aszfaltra. Premier ...


Nem segített a rendőrség a kocsiba zárt babán

Egy floridai rendőrségi diszpécser elutasította egy anya segélyhívását, mert gyermeke nem volt közvetlen életveszélyben. Nyomozás ...


10
Lehúzás a ferihegyi reptéren

Lehúzás a ferihegyi reptéren

Sokba kerül, ha Ferihegyen nem sikerül öt percen belül kitenni vagy felvenni a családot. Több világvárosban is olcsóbb a rövid ...


3
Kimaxolták a jeges vödröt!

Kimaxolták a jeges vödröt!

Új szintre emelte az amerikai srác a jeges zuhanyt, csoda, hogy nem fulladt meg.