Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Sok autós vált idén gázra

Gázláz Magyarországon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.01.21. 15:00
Drágul a benzin, drágul a gázolaj - a piac törvényei szerint ilyenkor a fogyasztók helyettesítő termékek után néznek. Márpedig az egyetlen igazán jó alternatíva a kőolajszármazékok helyett egyelőre a gáz.
Talán még nem is kaptunk eddig soha sajtóközleményt a Prímagáztól. Hát most igen. És ez már következménye egy új erőre kapó mozgalomnak: a gázautózás terjedésének. Íme:

Tőlünk nyugatra az autógáz felhasználása dinamikusan emelkedik, 2015-re 10 százalékos lesz a gázzal is hajtott személyautók aránya. A jelentős árkülönbség miatt a felhasználás itthon is rohamosan nő, a jelenlegi 1,5-2 százalékról várakozások szerint két év alatt 5 százalék lesz.

Sok autós vált idén gázra
Gázos kockaladával a legolcsóbb autózni

Az autógáz környezetbarátabb és lényegesen olcsóbb, mint a benzin vagy a gázolaj. Jelenleg a hazai személyautó-állomány 1,5-2 százaléka működik vegyes üzemben, ami 50-60 ezer autó. Ugyanez Európában 3 százalék, mintegy 7 millió jármű, de a prognózisok szerint ez 2015-re eléri a 10 százalékot.

Igaz, ott az államok egy része garanciát vállalt az autógáz adóterheinek jelenlegi alacsony szinten tartására (Németországban 2018-ig). Bár hazánkban ilyen írásos garanciák nincsenek, az autógáz ára évek óta stagnál.

Mindezen okok miatt a taxisok tömegesen választják az autógázt (LPG) üzemanyagként, de ez az alternatíva a lakosság körében is mind népszerűbb. Szakértői várakozások szerint a gázüzemű autók aránya két éven belül itthon is eléri az 5 százalékot.

LPG és CNG
Sok autós vált idén gázra
Nyomjad!

Ha autógázról-gázautóról beszélünk, két dologról beszélhetünk. Az LPG (liquid petroleum gas) fő összetevője a propán. Az LPG normál nyomáson a levegőnél nehezebb, sűrűbb anyag, ezt töltik a klasszikus alumínium gázpalackokba is. A CNG (compressed natural gas, sűrített földgáz) a levegőnél könnyebb anyag, fő összetevője a metán. A CNG-üzemű autó tisztább, környezetbarátabb az LPG-nél, de a CNG-t nagyobb nyomáson kell tárolni ugyanolyan hatótáv eléréséhez, ezért egy CNG rendszer drágább egy LPG-snél.

Magyarországon számos benzinkútnál tankolhatunk LPG-t, de civilek számára is használható CNG-kútból egyelőre csak kettő van, az egyik Szegeden, a másik Győrött.

A világszerte és Magyarországon is a legnagyobb forgalmazónak számító Prímagáz adatai szerint egy liter autógáz átlagosan 135 forinttal olcsóbb, mint a benzin, és erre az árkülönbözetre hosszú távon is számítani lehet. Az üzemanyagköltségeken 30-40 százalékos a megtakarítás, ami tízezer kilométerenként 100-110 ezer forint megtakarítást eredményez.

Sok autós vált idén gázra
Csak vizsgázott szakik tankolhatnak gázt a kúton

Ez - futásteljesítménytől függően - magánszemélyeknél átlagosan egy, legfeljebb két év alatt visszahozza a beépítés 230-290 ezres (bonyolultabb, korszerűbb kocsiknál akár félmillió is lehet a gázszett - a szerk.) költségét, míg a többet közlekedő vállalati autóknál a megtérülés hónapokban mérhető.

Annak, hogy Magyarországon az autógáz jelenleg kevésbé elterjedt, legfontosabb oka az elégtelen információ. Sokan nem tudják, hogy hol lehet ilyet tankolni, miközben LPG országszerte közel 300 kúton kapható. Mások aggódnak a technológia biztonsága miatt, pedig messze túlbiztosított, és a szabályosan átalakított autók semmilyen tekintetben nem veszélyesebbek, mint az átalakítás előtt. Sokan tartanak adminisztratív problémáktól is, holott az ezzel járó engedélyeket mindig a beszerelő műhelyek intézik.

Gázautó gyárilag
Magyarországon gyárilag gázüzemre beállított személyautókat is vehetünk már - egyelőre tudomásunk szerint csak a Skodánál. A cseh-német márka Fabiákat, Roomstereket, Octaviákat árul LPG-üzemre felkészítve.

Az egyetlen (egyébként a műszaki fejlődés miatt túlhaladott, Európában egyre kevesebb helyen alkalmazott) korlátozás, hogy mélygarázsokban, parkolóházakba nem engedélyezik az LPG-vel működő autók behajtását.

Az LPG-vel kombinált meghajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest.

10 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment9 hozzászólás

Hanyes - 2010.01.22   17:07

Nekem régebbi, 10 literes fogyasztású benzines autóm van. Keveset használom, csak havi 500km átlagban. Gáz természetesen nem éri meg ilyenkor, viszont tudok tankolni bele E85-öt, ami itt 321 helyett 217Ft/liter, és átalakítás nélkül is szépen megy vele az autó, a fogyasztás 10%-al több, viszont az árkülönbözetből kijön a KFB díja. Ez is valami.

aaron - 2010.01.22   11:36

Kell, hogy legyenek érezhető hátrányai a gázüzemnek, különben sokkal többen váltottak volna már eddig is, mert tényleg van egy csomó előnye. Én jártam egy időben ilyennel, és egyáltalán nem éreztem lomhábbnak. Az pedig vitán felül áll, hogy SOKKAL olcsóbb, és környezetkímélőbb is. Talán a jóval kisebbé váló csomagtartó és az átalakítási macera (ami sajnos tényleg drága) riasztja el az embereket.
Igazából a CNG, de még inkább a biogáz lenne a legideálisabb, bár én most bioetanollal járok, és nagyon jók a tapasztalataim. (Az átalakítás elég olcsó, a literára pedig nagyon jó.)

zolepapa - 2010.01.22   08:47

Lassan 25 éve / még a "tilos" palackos időkben Ladával/ gázos autókkal járok. Szerintem nyugodtan beszereltetheti aki sokat megy,kiszámolható könnyen a megtérülési idő. Ha nagyon emelik,akkor visszatérnek a palackból szivattyúzásra,mert a PB háztartási árát "Mari" néninek nem lehet korlátlanul emelni. Mivel az illetékes is tud /hat/ erről a nem éppen biztonságos játékról-igy talán nyugton maradnak. Bizzunk benne.

bdfhz - 2010.01.22   01:38

"Sok autós vált...", "gázláz". Mi vaaaan? Már április 1. lenne? Vagy a Vezess már egy az egyben átment reklám oldalba? Vagy humor oldalba?
.
Ha nem, akkor tessék pontos adatokat írni! Hány átalakítás történt az idei év első napjaiban és mennyi a tavalyi év azonos időszakában. És tessék vállalni a cikket saját névvel! Elképesztő, hogy zuhan a színvonal! :-( A csiricsáré, azt sem tudom, mit ábrázoló háttér (talán Kia-reklám?) is ennek a folyamatnak része.
.
A témához pedig. Aki keveset megy, nem fog váltani. Aki meg sokat, az dízelt vesz. De ezt már sokszor végigrágtuk.

ipse72 - 2010.01.21   23:42

Semmi gond ezt is gyorsan megoldják,mivel a gázmezőink IS mind eladtuk külföldi izraeli befektetőknek s a gázár is hamarosan emelkedni fog,csak megvárják még a benzin üzemű járművek maradék nagy részét átszerelik gázüzeműre.

További 4 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: Vettel fenyegetést jelent Hamiltonékra

Mika Häkkinen úgy véli, Sebastian Vettel még harcban lehet a 2015-ös Forma-1-es bajnoki címért, nem csak a Mercedes-pilótákkal ...

1
Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Tímea régóta a sebesség megszállottja, így nem csoda, hogy bátran vette kézbe Kiss Norbi versenykamionjának kormányát.

Szomorú egy terepre termett UAZ-t így látni

Az UAZ 469 sokak számára ismerős lehet, még mindig szolgál pár a Magyar Honvédség kötelékében, a videón szereplő darab azonban ...

F1: Szingapúrig várhat a Red Bull

A hungaroringi 2-3. hely után a Red Bull főnöke nem vár azonnal további hasonló eredményeket, legközelebb szeptember közepén, ...

Ez a kerékpáros fittyet hányt a tilos jelzésre

Azt hitte, hogy törvények felett álló bringásként neki nem szól a tilos jelzés, és ugratónak jó lesz az útból kiemelkedő barikád. ...

F1: Button kidobná a szenzorokat

Jenson Button is úgy véli, hogy a Forma-1-ben manapság túl sok információval rendelkeznek a pilóták, jót tenne a versenynek, ...

F1: Vettel fenyegetést jelent Hamiltonékra

Mika Häkkinen úgy véli, Sebastian Vettel még harcban lehet a 2015-ös Forma-1-es bajnoki címért, nem csak a Mercedes-pilótákkal ...


1
Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Tímea régóta a sebesség megszállottja, így nem csoda, hogy bátran vette kézbe Kiss Norbi versenykamionjának kormányát.


Szomorú egy terepre termett UAZ-t így látni

Az UAZ 469 sokak számára ismerős lehet, még mindig szolgál pár a Magyar Honvédség kötelékében, a videón szereplő darab azonban ...


Új Jazz - Majd én megmondom, mi kell neked

Nem hagy sok választási lehetőséget vásárlóinak az új generációs Honda Jazz. Kérdés, hogy eltalálták-e az arany középutat, vagy ...


F1: Szingapúrig várhat a Red Bull

A hungaroringi 2-3. hely után a Red Bull főnöke nem vár azonnal további hasonló eredményeket, legközelebb szeptember közepén, ...


Ez a kerékpáros fittyet hányt a tilos jelzésre

Azt hitte, hogy törvények felett álló bringásként neki nem szól a tilos jelzés, és ugratónak jó lesz az útból kiemelkedő barikád. ...


F1: Button kidobná a szenzorokat

Jenson Button is úgy véli, hogy a Forma-1-ben manapság túl sok információval rendelkeznek a pilóták, jót tenne a versenynek, ...


Teherabroncs-csereprogramot jelentett be a Continental

Tizenkétezer gumiabroncsot érintő, önkéntes gumiabroncs-csereprogramot jelentett be a Continental.


F1: Baj lesz a rekordhosszú naptárból?

Több csapatnak sem tetszik a 2016-r tervezett 21 futamos Forma-1-es versenynaptár, de egyelőre kivárnak, hátha kipottyan egy-két ...


1
Veterán Porschét törtek össze a divat kedvéért

Veterán Porschét törtek össze a divat kedvéért

Fogalmam sincs, mi az a Rag&Bone, de most őket utálja a világ összes Porsche-rajongója, ezért a videóért.


F1: 50 lóerőt ugrik a McLaren-Honda?

Sajtóértesülés szerint a Honda Belgiumra szánt motorfejlesztési csomagja végre versenyképessé teheti a McLarent.


Két egyedi példánnyal bővült a legnagyobb Viper-gyűjtemény

Hűtőmágnes, akciófigura, söröskupak vagy szalvéta - ezeket mind lehet gyűjteni, de van, aki picit magasabbra emeli a lécet.