5 jármű, amit csak az oroszok találhattak ki

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.07.22. 12.15

Nehézsúlyú orosz vasak, amiktől még a Transformerek is visítva menekülnének. El tudnál bánni velük?

A Minszki Autógyárat 1944-ben alapították, és főleg teherautók, buszok, katonai harcjárművek gyártására specializálódtak. Akadt azonban a történelem során néhány olyan ötlet, amik jóval túllépték a hagyományos tehergépjárművek dimenzióját. 
Olyan nehézsúlyú vasak ezek, amiktől még a Transformerek is sikítva menekülnének, hiszen ki tudja mivé változhatnak át…

1.- MAZ-2000 “Peresztrojka”

1985-ben bejelentette Szovjetunió Kommunista Pártja, hogy a szovjet gazdaság stagnálása olyan mértéket öltött, hogy szükség volt a teljes átszervezésére, ekkor léptették életbe a peresztrojka gazdasági-társadalmi reformcsomagot. Ebben az időszakban született a képen látható MAZ 2000-es tanulmány is, amely egy teljesen újfajta kamionban öltött testet. 
A különleges prototípus végül elkerülte a sorozatgyártást, napjainkban a Minszki Autógyár telepén vesztegel. Sajnos pontos műszaki adatokat csak orosz nyelven találtam, és az igazság az, hogy az online fordítók is nehezen boldogulnak az orosz szöveggel, én pedig még annyira sem.

2.- MAZ-541


Minden idők legnagyobb szedánját tisztelhetjük az 541-es reptéri vontatóban, amiből összesen 3 darabot gyártottak az 1950-es évek közepén. A 28 tonnás repülőgép-vontató mind a négy kerekét a 38,9 liter hengerűrtartalmú, 300 lóerős V12-es dízelmotor hajtotta. Fogyasztása 120 liter volt 100 kilométeren, végsebessége 30 km/óra, hossza 7,8 méter, szélessége 3,4, magassága pedig 2,8 méter.

Annak érdekében, hogy a vontatott repülőgép súlya alatt ne roppanjon meg a szerkezet, a hátsó futóművet egy az egyben a MAZ-525-ös teherautótól kölcsönözték. A színes képen látható repülőgép egyébként a 99,2 tonnás Tu-144-es szovjet gyártmányú, hangsebesség feletti repülésre képes utasszállító gép.

3.- MAZ-525 troli-billencs

1954-ben az Ukrajnai Tudományos Akadémia egyik intézete és a harkovi trolibusz-gyártó újfajta szállítmányozási technológiát mutatott be, melynek célja a bányákból kitermelt nyersanyag elszállításának megkönnyítése volt. Az elektromos billencs felsővezetéken keresztül szedte az áramot, és sokkal gazdaságosabbnak bizonyult benzinnel vagy gázolajjal üzemelő társainál (állítólag 76 százalékkal gazdaságosabb volt). 
A MAZ-525 teherautó alapjára épülő troli-billencset 2 darab DK-202-es villanymotor (230 LE/172 kW) hajtotta , melyeket 4 érintkezőpaneles kontrollerrel vezéreltek. Ezek a villanymotorok működtették a kormányszervót és a billenőplató emelőszerkezetét is.

4.- MAZ-7907

A hidegháború igazi szörnyszülötte a harminc méter hosszú, 12 tengelyes rakétahordozó. 220 tonnás tömegbírása elég volt ahhoz, hogy hátára vegye a kor legnagyobb nukleáris rakétáit, mozgatásáról pedig az 1250 lóerős gázturbina, és a minden kereket külön hajtó villanymotorok együttese gondoskodott. Végsebessége elérte a 40 kilométer/órát. 
A tesztelés olyan hosszasan elhúzódott, hogy mire rendszeresíteni tudták volna a monstrumot, a hidegháború véget ért, és a projektet leállították. Az elkészült prototípusokból mindössze kettő maradt fenn, amiből az egyiket 1995-ben használták utoljára, mikor is egy 40 méter hosszú, 100 tonnás hajót szállítottak vele Fehéroroszország legnagyobb kiterjedésű tavához, a Naracs-tóhoz. 

5.- MAZ 6440RA

Végül pedig egy fiatal prototípus 2012-ből, ami megpróbál az amerikai csőrös kamionokra hasonlítani, de valahogy az arányokkal nincs minden rendben. A motortérben ücsörgő 18 literes, V8-as erőforrás teljesítménye 600 lóerő körül mozog, és megfelel az Euro 4-es normáknak.
A kabin minden földi jóval fel van szerelve, amire kamionsofőr csak vágyhat, és a nyergesvontató alkatrészei 70 %-ban hazai, fehérorosz gyártóktól származnak.

Kommentek

  • husky

    A csőrős MAZ azért nem rossz, bár nem tudom milyenek lehetnek az anyagminőség, illesztések, és vajon mennyi aktív bizotnsági cucc kapható hozzá.
    A teherautó trolik különben már lassan 100 évesek! Viszonylag futott belőlük az első nagy, már autóknak épített alpesi országutak kivitelezéséeinél,alagútépítéseknél, 2-4 pótót is elhúztak (kb. 12-18 tonna közetre gondoljunk). A benzinesek nem bírak felmenni a meredek utakon. Észak-Olaszban több rövid távú elektormos, áramszedős teherató látta el a hegyi falukat.
    A legnagyobbak ma is futnak (Euclid, Terex, Hitachi, Caterpiallar)- igaz sok köztük a hibrid, csak rakodáskor meg billentéskor mennek dízel üzemben, a manőverek miatt.
    Hogy a Scania-siemens trolikamionja még milyen jövő előtt áll, nem tudni,de nem kizárt, hogy távolsági trolibuszok is lesznek, aztán szuperkapacitással vagy akkuval betérnek a buszállomásokra, gyorstöltés után meg vissza az autópályára.

  • Rick4

    Több, mint fél éves cikk: http://hybridtechcar.com/5-unusual-maz-9-photos/ ,bár nem látom, hogy megjelölted volna a forrás, onnantól meg plágium az egész.

  • Jozscsi

    Norti!
    Nem tudom milyen arányra gondolsz a MAZ 6440RA-nál??? Azért, mert alacsonyabb? Lejjebb helyezték a súlypontot és ezáltal stabilabb az úttartása. Amit elvettek a magasságából, hozzátették az orrhoz. Szerintem rendben van, csak szokatlan, hogy nem 2 méter magasan van a fülke. Ha pedig a motorra gondoltál, az sem kirívó, mert a átlagosan a 16 literes motorok tudják a 600 LE-t.

Ennyibe kerül az új Lada itthon, holnaptól lehet venni

Bemutatták Magyarországon is a Lada Vestát, és végre kiderült, hogy mennyibe fog kerülni. A forgalmazás március első napján, azaz szerdán kezdődik.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.