5 jármű, amit csak az oroszok találhattak ki

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.07.22. 12.15

Nehézsúlyú orosz vasak, amiktől még a Transformerek is visítva menekülnének. El tudnál bánni velük?

A Minszki Autógyárat 1944-ben alapították, és főleg teherautók, buszok, katonai harcjárművek gyártására specializálódtak. Akadt azonban a történelem során néhány olyan ötlet, amik jóval túllépték a hagyományos tehergépjárművek dimenzióját. 
Olyan nehézsúlyú vasak ezek, amiktől még a Transformerek is sikítva menekülnének, hiszen ki tudja mivé változhatnak át…

1.- MAZ-2000 “Peresztrojka”

1985-ben bejelentette Szovjetunió Kommunista Pártja, hogy a szovjet gazdaság stagnálása olyan mértéket öltött, hogy szükség volt a teljes átszervezésére, ekkor léptették életbe a peresztrojka gazdasági-társadalmi reformcsomagot. Ebben az időszakban született a képen látható MAZ 2000-es tanulmány is, amely egy teljesen újfajta kamionban öltött testet. 
A különleges prototípus végül elkerülte a sorozatgyártást, napjainkban a Minszki Autógyár telepén vesztegel. Sajnos pontos műszaki adatokat csak orosz nyelven találtam, és az igazság az, hogy az online fordítók is nehezen boldogulnak az orosz szöveggel, én pedig még annyira sem.

2.- MAZ-541


Minden idők legnagyobb szedánját tisztelhetjük az 541-es reptéri vontatóban, amiből összesen 3 darabot gyártottak az 1950-es évek közepén. A 28 tonnás repülőgép-vontató mind a négy kerekét a 38,9 liter hengerűrtartalmú, 300 lóerős V12-es dízelmotor hajtotta. Fogyasztása 120 liter volt 100 kilométeren, végsebessége 30 km/óra, hossza 7,8 méter, szélessége 3,4, magassága pedig 2,8 méter.

Annak érdekében, hogy a vontatott repülőgép súlya alatt ne roppanjon meg a szerkezet, a hátsó futóművet egy az egyben a MAZ-525-ös teherautótól kölcsönözték. A színes képen látható repülőgép egyébként a 99,2 tonnás Tu-144-es szovjet gyártmányú, hangsebesség feletti repülésre képes utasszállító gép.

3.- MAZ-525 troli-billencs

1954-ben az Ukrajnai Tudományos Akadémia egyik intézete és a harkovi trolibusz-gyártó újfajta szállítmányozási technológiát mutatott be, melynek célja a bányákból kitermelt nyersanyag elszállításának megkönnyítése volt. Az elektromos billencs felsővezetéken keresztül szedte az áramot, és sokkal gazdaságosabbnak bizonyult benzinnel vagy gázolajjal üzemelő társainál (állítólag 76 százalékkal gazdaságosabb volt). 
A MAZ-525 teherautó alapjára épülő troli-billencset 2 darab DK-202-es villanymotor (230 LE/172 kW) hajtotta , melyeket 4 érintkezőpaneles kontrollerrel vezéreltek. Ezek a villanymotorok működtették a kormányszervót és a billenőplató emelőszerkezetét is.

4.- MAZ-7907

A hidegháború igazi szörnyszülötte a harminc méter hosszú, 12 tengelyes rakétahordozó. 220 tonnás tömegbírása elég volt ahhoz, hogy hátára vegye a kor legnagyobb nukleáris rakétáit, mozgatásáról pedig az 1250 lóerős gázturbina, és a minden kereket külön hajtó villanymotorok együttese gondoskodott. Végsebessége elérte a 40 kilométer/órát. 
A tesztelés olyan hosszasan elhúzódott, hogy mire rendszeresíteni tudták volna a monstrumot, a hidegháború véget ért, és a projektet leállították. Az elkészült prototípusokból mindössze kettő maradt fenn, amiből az egyiket 1995-ben használták utoljára, mikor is egy 40 méter hosszú, 100 tonnás hajót szállítottak vele Fehéroroszország legnagyobb kiterjedésű tavához, a Naracs-tóhoz. 

5.- MAZ 6440RA

Végül pedig egy fiatal prototípus 2012-ből, ami megpróbál az amerikai csőrös kamionokra hasonlítani, de valahogy az arányokkal nincs minden rendben. A motortérben ücsörgő 18 literes, V8-as erőforrás teljesítménye 600 lóerő körül mozog, és megfelel az Euro 4-es normáknak.
A kabin minden földi jóval fel van szerelve, amire kamionsofőr csak vágyhat, és a nyergesvontató alkatrészei 70 %-ban hazai, fehérorosz gyártóktól származnak.

Kommentek

  • husky

    A csőrős MAZ azért nem rossz, bár nem tudom milyenek lehetnek az anyagminőség, illesztések, és vajon mennyi aktív bizotnsági cucc kapható hozzá.
    A teherautó trolik különben már lassan 100 évesek! Viszonylag futott belőlük az első nagy, már autóknak épített alpesi országutak kivitelezéséeinél,alagútépítéseknél, 2-4 pótót is elhúztak (kb. 12-18 tonna közetre gondoljunk). A benzinesek nem bírak felmenni a meredek utakon. Észak-Olaszban több rövid távú elektormos, áramszedős teherató látta el a hegyi falukat.
    A legnagyobbak ma is futnak (Euclid, Terex, Hitachi, Caterpiallar)- igaz sok köztük a hibrid, csak rakodáskor meg billentéskor mennek dízel üzemben, a manőverek miatt.
    Hogy a Scania-siemens trolikamionja még milyen jövő előtt áll, nem tudni,de nem kizárt, hogy távolsági trolibuszok is lesznek, aztán szuperkapacitással vagy akkuval betérnek a buszállomásokra, gyorstöltés után meg vissza az autópályára.

  • Rick4

    Több, mint fél éves cikk: http://hybridtechcar.com/5-unusual-maz-9-photos/ ,bár nem látom, hogy megjelölted volna a forrás, onnantól meg plágium az egész.

  • Jozscsi

    Norti!
    Nem tudom milyen arányra gondolsz a MAZ 6440RA-nál??? Azért, mert alacsonyabb? Lejjebb helyezték a súlypontot és ezáltal stabilabb az úttartása. Amit elvettek a magasságából, hozzátették az orrhoz. Szerintem rendben van, csak szokatlan, hogy nem 2 méter magasan van a fülke. Ha pedig a motorra gondoltál, az sem kirívó, mert a átlagosan a 16 literes motorok tudják a 600 LE-t.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.