Használt autó – A legolcsóbb dízelek

Mit érnek az öreg szívódízelek?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.04.27. 17.00

Sokan szeretnének keveset költeni üzemanyagra, de ódzkodnak az autógáztól és a modern dízelektől. Kiút lehet egy öreg szívódízel?

Sokan szeretnének keveset költeni üzemanyagra, de egyformán ódzkodnak az LPG-nek rövidített autógáztól és a modern dízelektől. Ha nem vezetnek gyorsan, létezhet kiút számukra: a használtautó-piac régi szívódízelei. Ezeket járjuk most körbe.

Egy elő- vagy örvénykamrás atmoszférikus dízelmotor azért is tartogat a modernebb motoroknál kevesebb kiadást, mert ami nincs, az nem is tud elromlani, ld. a keretesben. A koros dízelek előnye, hogy adagolójuk nem olyan érzékeny a gázolaj minőségére, mint az irtózatos, 1300-2500 baros nyomással dolgozó modern motoroké. Mivel nincs bennük regenerálandó részecskeszűrő, angol nevén DPF, a folyamatos városi használatot is elviselik.

Mitől tartós egy szívódízel?

Nem nyújtják a modern dízelek erejét, izzításmentes indíthatóságát, lomhaságukért cserébe a szívódízelek sokáig elketyegnek

Nem nyújtják a modern dízelek erejét, izzításmentes indíthatóságát, lomhaságukért cserébe a szívódízelek sokáig elketyegnek


Időnként a szerkesztőségben körbeüljük Gajdán Miklóst, az Autó Magazin vezetőszerkesztőjét, aki a római kori pénzérméktől a ragadozó halakon keresztül a gőzmozdonyokig lenyűgözően sok mindenhez ért. Legutóbb a szívódízel volt a téma, a könyvre hasonlító soros adagolók és a radiál meg hosszanti dugattyús köradagolók működése, a régi dízelek konstrukciós sajátosságai.

Ezek a motorok tényleg nagyon sokat túlélnek és megbocsátanak. Tartósságuk egyik oka a vasblokkok bőséges méretezése és hogy sokkal kisebb befecskendezési nyomásokkal működnek, mint a maiak. Ezáltal a motor belső terhelése jóval alacsonyabb, mint a komolyabb anyagokból gyártott, de lényegesen nagyobb hő- és nyomásterhelésű modern turbódízeleké.

Egyszerű, nagyrészt strapabíró technikájuk megkíméli a vevőket a modern dízelek legfőbb gondjaitól. Nagyrészt nincs kettős tömegű lendkerék, nagynyomású szivattyú, feltanítással hengerenként 120 ezerért cserélendő injektor és persze turbófeltöltő sem. Nincs továbbá részecskeszűrő, amelynek üzemeltetése a 110 lóerős Focus vagy C-Max 1,6 TDCi-n 60 ezer kilométerenként 55 ezer forintba kerül, majd a cseréje, 120 ezrenként 275 ezres tétel, ha a tulaj követi a gyártói előírást.

Az ódon szívódízelek sokáig tartanak, kivéve, ha a tulaj autópályán padlógázzal kergeti őket. Ez még a híresen tartós motorokat is kinyírja, de a taposás a modernebb dízeleknek is kifejezetten árt.

Milyen olcsó dízelek kaphatók?

Mivel a dízeleknél a fordulatszámot nem nagyon lehet növelni és szívómotorban feltöltés sincs, nagyobb teljesítmény eléréséhez a lökettérfogatot és a hengerszámot lehetett növelni. Hathengeresben 4,2 literes terepjárók futottak, európai személyautókban három liter körül volt a felső határ, Amerikában ennek több mint a duplája.

Lomha, de nem vészesen hangos a 72 lóerős, kétliteres dízelmotor a Nissanban

A legelterjedtebbek azonban a négyhengeres motorok. Az 1980-as években többnyire 50-60 lóerősek voltak, később felküzdötték magukat 65-75 lóerő közé. Az 1,6-1,7 literes hengerűrtartalmat (pl. Mazda, Opel, Nissan, Renault, VW) nagyjából az 1990-es évektől felváltották az 1,9-2,0 literes motorok, például a malacorrú, 1988 utáni Passatban, a Renault 19-ben vagy a Peugeot 309-ben és a 405-ben.

Érdemes a franciák híresen jól sikerült 1,9-es dízelmotorját keresni, például a Peugeot 306-ban vagy a Citroën Xantiában, mert ezen modellek rozsdavédelme sokkal jobb, mint a korábbi generációké. Ugyanezt a remek motort a Lada a Nivába, a Toyota a békalámpás, 1997-2001 közötti Corollába építette be.

Nyugaton a környezetvédelmi behajtási zónák és a károsanyag-kibocsátástól függő adórendszer miatt olcsón megszabadulnak a környezetszennyező, öreg dízelektől. Az az autó 580 000 forintból állt meg

Nyomott árait ismerve az R19 kamrás szívódízele is jó vétel lehet. Nincs rossz híre a Škoda Felicia 1,9 D és a SEAT Toledo I 64 lóerős motorjának sem. Hasonló konstrukciójú motort valamennyi öreg japán kompakt autóban találunk. Fogyasztásuk nagyon hasonló, 5-7 liter/100 km körül alakul, lásd a cikk végén a táblázatban.

Mit kell ellenőrizni?

Szívódízelt legjobb télen venni. Ha kopogós fagyban beindul, akkor nagyon nagy bajtól nem kell tartanunk. Mivel épp nincs tél, minimum az aznapi hidegindításnál legyünk ott, meleg motorú autót kár is megnézni.

Ha nehezen indul az autó és a tulaj csak az izzítógyertyákra fogja, akkor cserélje ki őket nyugodtan. Párezer forintos tétel és ha tényleg csak ez a gond, oldja meg bátran, házilag is kivitelezhető. Ha mégsem ez a baj, akkor viszont megmenekülünk egy csúnya kiadástól.

Egyszerűbben és olcsóbban javíthatók a modern motoroknál az antik szívódízelek, de teljes felújításuk így is elvisz 400-600 ezer forintot

A Nyíry Dízeljavító Kft. munkatársai azt tanácsolták, hogy a korosabb, elő- vagy örvénykamrás dízeleket nem szabad megvenni:
– ha a kompresszió bármelyik hengerben 1:20 alatti
– ha a kompressziómérésnél sokkal eláruló többet veszteségmérés 25% feletti vesztéseget jelez valamelyik hengerben
– ha a meleg motor kéken füstöl.

Tudni kell, hogy a kompressziómérés csak hideg motornál mérvadó. Hagyjuk ott az autót, ha a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartály szélén vagy a folyadékban fekete olajlerakódást találunk. Ha mégis van, akkor a kompressziótérből átjut a kormos-olajos kipufogógáz, ami rosszat jelent.

Milyen vezetni?

Mi a cikk kapcsán egy 1999-es Nissan Almerát próbáltunk ki a kétliteres, örvénykamrás CD20 motorral. Az N15 gyári kódú Almera magánimportban érkezett Ausztriából, az ezüstmetál limuzin közterhekkel és minden tétellel együtt 580 000 forintba került. A 4800-on 72 lóerős, 2800-as fordulatszámon 132 Nm Nm nyomatékú Almera jól példázza a használt szívódízelekkel kötendő kompromisszumot.

Nagyon nehéz épkézláb autókat találni. A legtöbb inkább 20, de minimum 10 éves

Indításkor is türelemre int. Pár másodperces izzítást kér, mint a Kardos doktor üldözőautóját, az Ezeröcsit leváltó Golf. El kell fogadni, hogy a gázpedállal nem nagyon tudnunk hatni az autó mozgására, cserébe a motor egykedvű mormogással ledarálja a 384 402 kilométeres Föld-Hold távolságot, oda és vissza.

Aki nem egy hebrencs típus, ráérezhet ennek hangulatára, főleg ebben a szép állapotú autóban. Sietni tehát nem érdemes, úgysem nagyon lehet. Aki hosszabb utakon megelégszik autópályán 120-as tempóval, az nagyon gazdaságos utazóautóhoz juthat hozzá egy használt szívódízellel. Mert a hajszolás, ideértve az autópályás kergetést nagyon lerövidíti az élettartamukat. Nagy alapjárati nyomatékuk miatt könnyű velük elindulni, akár hegyre fel is üresjáratban engedhetjük fel a kuplungot.

Akadnak modern szívódízelek

Félmillió forint körül saját magunknak például Citroën Xsara 1,9 D-t keresnénk. Aki előítéletes és horizontját eltakarják a német autók, az helyből elutasítja. Akinek viszont van vele saját tapasztalata, tudja róla, hogy józan, üzembiztos és nagyon gazdaságos autó. Sajnos a legalább négycsillagos törésteszt és a szívódízel motor metsző halmazában alig akad autó. A kivétel például a 1,9 SDi motorral szerelt Skoda Fabia I és Octavia I, tehát a 64 lóerős változat.

Modern családi autóként az első generációs Fabia Combi vagy az Octavia is érdekes lehet közvetlen befecskendezéses, SDi szívódízellel

Gyengék, de kevés bennük a hibalehetőség és a Fabia tesztünkön Budapesten 5,5, a fővároson kívül négy litert fogyasztott. A VW-konszern még a Golf V-ből is kínált SDi-t, 1968 köbcentis, 75 lóerős motorral. Németországban nagyjából 4000 eurótól kaphatók az épkézláb autók, a kínálatban feltűnően sok a háromajtós modell. Ellenben az Euro IV-es határértéknek is meg tud felelni ez a motor, tehát a regadója 10-11 évesen nem több 90-110 000 forintnál.

Modellváltozat Átlagfogyasztás a Spritmonitor.de alapján
Citroën Xsara 1,9 D 5,69 l/100 km
FIAT Punto II 1,9 D 5,88 l/100 km
FIAT Doblo I 1,9 D 7,05 l/100 km
Mercedes-Benz 190 W201 2,0D 6,46 l/100 km
Mercedes-Benz W/S124 250D 7,14 l/100 km
Nissan Almera N15 2,0 D, 1995-2000 6,62 l/100 km
Opel Astra F 1,7D 5,60 l/100 km
Peugeot 306 1,9D 6,37 l/100 km
Renault 19 1,9D 5,79 l/100 km
Škoda Fabia 1,9 SDi 4,82 l/100 km
Škoda Octavia 1,9 SDi 4,90 l/100 km

Kommentek

  • ikaroly

    Többet ér egy lpg-re átalakított benzines,mint egy öreg szar diesel autó!Nemsokára itt sem fogják csak úgy büntetlenül pöfékelni hagyni ezeket!Aki ódzkodik a gázostól,az nem eléggé tájékozott!!

  • a.szorenyi

    Ezzel egyetértek, a családban is van három LPG-s autó. De sokan idegenkednek tőle és az érintett olvasóknak ez a téma hasznos lehet. Összességében kisebb kockázat az LPG-s szívó benzines autó, mint a millió kilométert futott, sokkal környezetszennyezőbb öreg dízel, de az autóvásárlás nem racionális alapon történik az esetek legnagyobb részében.

  • MC Pite

    Olyan dinamikával ahogy a szívódízelekkel lehet közlekedni, normális szívó benzinesek is (PSA és renault 16 szelepes 1.4-1.6osok, de több olasz/japán jó motor is van hasonló jó kis 1,4-1,5-1,6 motor) eljárnak 5,5-6,5 literrel, de forgatva akár menni is tudnak, és akkor sem esznek sokat.

    Az én 1,6osom alapon 3000en 139Nm-t produkál[chip óta 155], 4000en 84 lovat[most 94] (550on meg 110/123), és 6,6ot evett idáig 34.000Km alatt egy kompakt egyterűben. http://www.spritmonitor.de/en/detail/521108.html
    Hamar van fűtés, azonnal indítható, halk, nem kormol, nem orrnehéz… Kevés érvet tudnék a szívó dízel mellé.

  • Vortep 13

    Hiánypótló cikk volt,köszönöm!
    Én is megemlítem a saját példámat.1994-es Opel Vectra A /C16NZ/ 1.6 Benzin-Gáz vegyes fogyasztásom LPG-ből 6.8liter.50%város,50% főút 98Km/h-s sebességgel.Szerintem ez is nagyszerű adat.

  • laciboy29

    Nekem volt F astrában LPG-s autóm.SOHA TÖBBET!! Eleve a 60 lóerőből lejött vagy 40.Egy meredekebb úton alig bírtam vele felmenni,ehhez képest ivott 10 litert városban ami 2012 környékén 100km-re olyan 2500Ft ot jelentett.El is adtam hamar.Életem legnagyobb baklövése volt.Arról nem beszélve hogy túl sok a gond vele.Gáztartály időszakos nyomáspróbáztatása stb.. arról nem beszélve hogy a szelepek is elégnek egy idő után.Most van egy 1.9 SDI-m.A világ legjobb motorja! 2 év alatt egy fillért nem költöttem motorból eredő hibára.Rendszeres olajcsere,és csak gázolaj tankolás.5 liter városban.Kevesebből jövök ki belőle mintha egy LPG-s autóm lenne.Lehet valakinek bejön nekem iszonyat nem.Messziről kerülöm!A gázos autó tényleg gázos! :) :) :)

  • ldaracing

    A régi, alapban gyengébb autókban lehet érzékelhető LPG-s teljesítményvesztés, ott is inkább akkor, ha nincs rendesen beállítva a rendszer.
    Egy modern, 90-től akárhány lóerőt tudó benzines autónál egy jól beállított modern LPG rendszer esetében észre sem lehet venni a telejsítményvesztést.

    Most használtautó hetek vannak a vezess.hu-n?

  • Vortep 13

    Alapból 75 lovas a Vekim,amiről írtam.Tény,h egy picit elvesz a teljesítményből az LPG,de nekem sík úton,kis emelkedőkön sosem okozott gondot.Hegyvidéken is voltam vele párszor,az is tény,hogy ott már eléggé gyenge a teljesítmény,de mint említettem,99%-ban sík úton semmi gondom vele.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.