Adatlap
Toyota Yaris 1,5
| Motor |
Soros négyhengeres, 1496 cm3 |
| Teljesítmény |
111 LE / 82 kW @ 6,000 |
| Nyomaték |
136 Nm @ 4,400 |
| Gyorsulás (0-100 km/h) |
11 sec |
| Végsebesség |
175 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) |
4,6 liter |
| Listaár: |
3,9 millió |
Bár a bemutató legnagyobb újdonsága a friss, a korábbi 1,33-as benzinmotort váltó 1,5-ös motor lett volna, a Toyota azért hozott hibridet és egyliteres benzinest is a menetpróbára. A hibriddel kezdtünk, ami a trió legdrágább, nagyjából 5 millió forintos darabja. Európa szerte 42 százalék a Yaris eladásokon belül a hibridek aránya, ez itthon nem ennyire szép, csupán minden ötödik Yaris talál gazdára benzines-villany hajtáslánccal. A papíron 3,3 literes átlagfogyasztást ígérő változat 100 lóerős, 11,8 mp alatt van 100-on. Az elektromos rendszer nem terheli agyon az autót, a legkönnyebb 1,5-ös benzinesnél mindössze 50 kilogrammal nehezebb a hibrid változat.
Menet közben a 100 lóerő nem veti szét a kasztnit és a bolygókerekes erőátvitel miatt gyorsulásnál változatlan fordulatszámon vonyító motor sem ad túl sok élményt. Aztán ha az ember fejben átáll arra, hogy ebben az autóban inkább a takarékos üzemnek kell örülni, máris jobb a helyzet és a gyorsulás helyett a lassulást kezdi el élvezni a vezető. Illetve inkább azt, hogy ilyenkor a mozgási energia szépen elektromos árammá válik és eltehető későbbre. Nem beszélve arról, hogy a fékbetétek is lassabban érnek meg a cserére.
Csendesebb, komfortosabb lett a Yaris
A következő kör már az új, 1,5-ös motor magánszáma volt, mindenféle elektromos rásegítés nélkül. Az 1496 köbcentis motor 111 lóerős – 6000-es percenkénti motorfordulaton – és 136 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes és vele 8 tized másodperccel hamarabb éri el a Yaris a 100 km/órás sebességet, mint az előd, 1,33-assal. Kiváló, 38,5 százalékos hatásfoka többek között a magas, 13,5:1 sűrítési viszonynak, a hűtött kipufogógáz-visszavezetésnek és a változó szelepvezérlési rendszernek köszönhető – írja a sajtóanyag. Utóbbi segítségével az Otto- és az Atkinson-ciklus között könnyen, gyorsan képes váltani a motor, így ha kell takarékos, ha kell erős. Amellett, hogy ez mind nagyon jól hangzik, a motor élőben is szimpatikus volt, ehhez a kasztnihoz és saját tömeghez nagyon jól passzol. Rendesen pörgetve pedig még érces hangja is van, ami lélektanilag is javít a teljesen korrekt menetdinamikán.
Erpsebb, nyomatékosabb és takarékosabb az 1,33-ast váltó 1,5 literes benzinmotor
Az új motorhoz javított motortartó bakokat, féltengelyeket is fejlesztettek, valamint áthangolták a elektromos szervokormányt is. Ezektől mind a közvetlenebb, pontosabb vezethetőséget, illetve a csendesebb, komfortosabb autózást várják. És az új Yaris tényleg csendesnek, komfortosnak tűnik, autópályás tempónál is csak a tükrök felől érkező szélzaj sustorog az utastérben.
Apró hülyeség a megkettőzött hőmérsékletkijelzés
Végül az 1 literes, háromhengeres motorral is belefért egy rövid karika, de ezt leginkább csak viccből vittük el, a 69 lóerőtől 95 Nm-től nem vártunk sokat. A száraz adatok alapján – 15,3 másodperces gyorsulás – vérszegénynek ítélt motor az életben közel nem ennyire hervatag, igaz, ki kell nyomni a szemét ha autópályára keveredik vele az ember. Amszterdam környékén hasztalan lett volna hegyi utak után kutatni, így arról elképzelésünk sincs mire menne ez a motor négy emberrel az érdi emelkedőn, de nincsenek illúzióink.
| Mellette – Ellene |
- Karakteres megjelenés
- Tiszta és takarékos hibrid hajtás
- Fejlett biztonsági felszerelések
|
- Gyengécske 1 literes motor
- Pár butaság az utastérben
|
Hány pontot adnál a 2017-es Toyota Yarisnak?
Hány pontot adnál a 2017-es Toyota Yarisnak?