Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 1
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 2

Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn)

Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn)

Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 114
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 115
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 116
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 117
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 118
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 119
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 120
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 121
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 122
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 123
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 124
a>
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 126
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 127
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 128
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 129
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 130
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 131
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 132
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 133
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 134
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 135
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 136
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 137
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 138
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 139
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 140
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 141
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 142
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 143
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 144
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 145
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 146
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 147
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 148
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 149
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 150
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 151
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 152
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 153
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 154
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 155
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 156
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 157
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 158
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 159
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 160
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 161
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 162
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 163
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 164
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 165
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 166
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 167
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 168
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 169
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 170
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 171
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 172
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 173
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 174
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 175
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 176
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 177
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 178
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 179
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 180
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 181
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 182
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 183
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 184
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 185
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 186
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 187
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 188
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 189
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 190
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 191
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 192
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 193
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 194
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 195
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 196
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 197
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 198
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 199
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 200
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 201
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 202
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 203
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 204
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 205
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 206
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 207
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 208
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 209
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 210
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 211
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 212
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 213
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 214
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 215
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 216
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 217
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 218
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 219
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 220
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 221
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 222
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 223
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 224
Fotó megosztása:
Szegénykeverékes benzinmotor (Lean burn) 225
Egységnyi tömegű benzin tökéletes elégetéséhez körülbelül 14-szer akkora tömegű levegő szükséges. Ha ennél több levegőt kap a motor, akkor a keverék benzinben szegény lesz, ha kevesebbet, akkor a keverék dús.

A mai motoroknál általában ragaszkodnak az elméletileg szükséges mennyiséghez, egyrészt a hármas hatású katalizátorok hatásfoka ilyenkor a legjobb, másrészt viszonylag kis, +-10 százalékos eltérésnél már a szikra nem képes meggyújtani a benzin-levegő keveréket.

A szegénykeverékes motorok alapgondolata az, hogy csupán a gyertya szikraközének közvetlen közelében kell gyulladóképes elegyet létrehozni, mivel a láng tovaterjedésekor a benzinben szegényebb részek is elégnek.

Így részterheléskor az 1:14-es levegőarány akár 1:30 ig eltolható, miközben a motor jó hatásfokkal, kis szívási veszteséggel üzemel. Az ilyen inhomogén keverék létrehozásához ideális technika a közvetlen benzinbefecskendezés (bár a Toyota és a Honda gyártott közvetett befecskendezésű szegénykeverékes motorokat).

A nagy légfelesleg mellett zajló égésfolyamatban azonban sok nitrogénoxid keletkezik, ami speciális utókezelést igényel. Erre a célra olyan katalizátorokat fejlesztettek ki, amelyek a részterheléskor keletkező nagy mennyiségű nitrogénoxidot tárolja, és akkor redukálja, amikor a motor dúsabb keverékkel üzemel. Az ilyen katalizátorok rendkívül kényesek a benzin kéntartalmára, Európában főleg ez hátráltatta elterjedésüket.