Az európai – távoli verseny sormintát követve, a Svéd-, Mexikó-, Portugál-, Jordán-rali után ismét Európában versenyez a rali-világbajnokság mezőnye. Csütörtöktől vasárnapig rendezik meg Olasz-ralit. Három hét telt el a jordániai verseny óta, ami elég idő volt arra, hogy a csapatok felkészüljenek a hétvége murvás megpróbáltatásaira Szardínia szigetén, ahol csodás klíma ellenére senkire nem vár pihenés.
Mindkét gyári csapat, a Citroën és a Ford is nagy reményekkel vág neki a versenynek, s mindkettőnek jó oka van rá. Idén az utolsó három ralit citroënes pilóták nyerték (Sebastien Loeb Mexikóban, Sebastien Ogier Portugáliában és Jordániában), így azon lesznek, hogy ezt a győztes sort ne törhesse meg senki. Sikereivel a Citroën felverekedte magát a konstruktőri ponttáblán a Ford mellé, így a két nagy rivális egyenlő pontszámmal (130-130 pont) osztozik az első helyen.




Az egyéni ponttábla első helyén álló Loeb már háromszor állhatott fel a dobogó legfelső fokára Szardínián, igaz csak régebben. Nem lesz könnyű dolga megismételni sikerét, hiszen elsőként rajtol, ami murván nem nyerő. “Ha jól állsz a világbajnokságban, rossz helyről rajtolsz a következő ralin. Elsőnek lenni nem igazán a legkedvezőbb pozíció. Nem mi igazgatjuk a sorsunkat, hiszen a többiek tudják az időnket és ehhez tudják igazítani a tempójukat” – szögezte le keserűen Loeb.
“Ezen a versenyen 100 százalékosan kell koncentrálni, mivel nagyon trükkös az útvonala. Az itinernek nagyon pontosnak kell lennie és a tisztán kell vezetned” – tette hozzá a hétszeres világbajnok francia.
A Ford is bizakodó, a legutolsó itteni versenyen, 2009-ben abszolút győzelmet ért el Szardínián, Jari-Matti Latvala győzött, Mikko Hirvonen pedig második lett. A finn pilóta tehetségét bizonyította, hogy rajt-cél győzelmet szerzett a versenyen, pedig számára nagyon hátrányos helyzetből rajtolt el szombaton és vasárnap is. Ami pedig az idei évet illeti, Mikko Hirvonentől Jordániában átvette az egyéni ponttábla első helyét Sebastien Loeb, így a finnek már nem kell többé tisztítania az utat az utána következők előtt:
“Előny számomra, hogy idén most először nem én indulok murván elsőként, Jordániában szenvedtem ettől az első nap, miközben próbáltam megtalálni a megfelelő autóbeállítást is. A Fiesta fantasztikus, a sebesség, amit laza talajon mutat, képessé tesz rá minket, hogy bárhol nyerhessünk.”
Csapattársánál is jobb helyről, a negyedikről rajtol Jari-Matti Latvala, aki eddig az összes versenyen dobogóra állhatott, tehát a tempója megvan. Legutóbb a vb legszorosabb befutóját produkálva 0,2 másodperccel szorult a második helyre. “Nagyjából 230 kilométert vezettem a teszt során (a múlt héten). Elégedett vagyok a beállításokkal. Az út, amit használtunk erősen megszenvedte a télen hullott esőt, kíváncsi vagyok, hogy a verseny pályái is ugyanígy változtak-e” – mondta Latvala, aki arra készül, hogy 2009 után ismét nyerjen.
Ám a jelenlegi formáját látva, Sebastien Ogier az első számú esélyes. Mexikóban az első helyről esett ki, azóta pedig mindkét murvás versenyt megnyerte.
Bár eddigi minden verseny valami gondja volt, Petter Solberget sem szabad leírni, 2011-ben csak Loeb nyert nála több szakaszt. Gyors, csak még nem futott tiszta versenyt.
Nemcsak a bajnokság jelenlegi mezőnye szempontjából lesz kiemelten fontos az Olasz-rali, de a hétvégén mutatkozik be a MINI WRC is, amely pilótáival, a brit Kris Meekével és a spanyol Dani Sordóval spanyolországi teszteken tökéletesítette autóit.
“Senki nem tudja, hogyan fogjuk felvenni a versenyt a Citroënekkel és a Fordokkal. Annyit tudunk, hogy nem leszünk kilométerenként egy másodperccel se gyorsabbak, se lassabbak a többieknél. Valahol a kettő között.” – nyilatkozta Meeke, aki 2008 októbere óta nem indult világbajnoki futamon. ugyanakkor tavaly két kisebb versenyen is indult Szardínián, így van tapasztalata.
Ismét szurkolhatunk magyaroknak is, Turán Frigyes Zsiros Gáborral az oldalán, Ifj. Érdi Tibor pedig Táborszki Attila navigálásával vág neki a versenynek. Előbbiek Ford Fiesta S2000-essel, utóbbiak Mitsubishi Lancer Evo IX-essel.
“Az új autónk nagyon jó, a sebességünkkel nincs gond. A Jordán versenyen a hajó késése miatt a tesztünk elmaradt, de így is tartottuk a harmadik helyet, ami nagyon szép eredmény volt. Szardínián már két tréningen is részt tudunk venni, ami különösen navigátori szempontból fontos” – mondta Turán Frici, akinek csapat ezúttal is a dobogót vette célba.
Az Olasz-raliról
A 2011-es Olasz-rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 339,7 km-t tesz majd ki. Mivel tavaly nem rendezték ezt a versenyt, így a szervezők egy kicsit átvariálták az útvonalat és beraktak új gyorsasági szakaszokat is. A szombati és vasárnapi gyorsaságik azonban már ismertebb terepen zajlanak Olbia közelében, amely idén is otthont ad a rali főhadiszállásának, a szervizparknak és a parc fermének. A rali utolsó szakaszaként rendezik meg a 8,24 km-es Gallura Power Stage-et, ahol a sikeresebbek pluszpontokhoz juthatnak.
2004-ben az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával, s így egy nagyon nehéznek bizonyuló ralit kellett teljesítenie a pilótáknak. Az Olasz-rali és az utána következő két kedvelt verseny, az Argentin- és az Akropolisz-rali a szezon talán három legnehezebb versenye, így ezek nagy izgalommal kecsegtetnek.
A szardíniai szakaszok gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Így fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is. Murvás verseny lévén az elért időeredményeket erősen befolyásolhatja az indulási sorrend, hisz az élről startoló versenyzők fogják megtisztítani a pályát a felső laza rétegtől. Érdekes módon Jari-Matti Latvala mégis nagyban annak köszönhette 2009-es győzelmét, hogy az utána jövőket lassította az autója által felvert sűrű porfelhő.
A 2011-es Olasz-rali hivatalos programja a csütörtöki shakedownnal kezdődik, a rajtceremónia csütörtök este, az első szakasz pedig pénteken lesz.
Forrás: Amber PR
