2010 végén az utóbbi évek egyik legnagyobb változása érte el a Rali-világbajnokságot. A 2010-es Wales-ralival lezárult a 2,0 literes motorral szerelt WRC-k korszaka. Mindenki csak találgatta, hogy vajon hogyan muzsikálnak majd az új autók. A több hónapos várakozásnak azonban vége. A hétvégén új szabályokkal, új autókkal, új csapatokkal elkezdődik a 2011-es szezon.



A Svéd-ralival startoló 2011-es idényben 1,6 literes autók váltják az eddigi versenyautókat. Marad a turbó és a négykerék-hajtás, de sokkal egyszerűbb kivitelben. Nincs rajtautomatika és kormányváltó sem. A Citroën a DS3-al, a Ford a Fiesta RS-sel lép ringbe, s egy új résztvevőt is üdvözölhetünk a MINI személyében, amely a MINI WRC Countryman típussal vág neki a 2011-es szezonnak, de csak felkészülési évnek szánja a mostanit és nem indul az összes versenyen.

Alapvetően maradt a pontozási rendszer a versenyeken, azaz az első nyolc pilóta kap pontot, viszont újdonság, hogy minden futamon lesz egy úgynevezett Power Stage. Ezt a verseny végén rendezett szakaszt élőben adják a rali-világbajnokságot közvetítő tévécsatornák, ugyanakkor az itt leggyorsabb három plusz pontokat is kap (3, 2,1). Ezzel arra ösztönzik a pilótákat, hogy a végén is keményen hajtsanak.

A hétvégi havas Svéd-rali szokás szerint az északi pilótáknak kedvez. A két élcsapat közül így a Ford a hétvége nagyobb esélyese, hiszen két finn pilótája van, Mikko Hirvonen 2010-ben, Jari-Matti Latvala pedig 2008-ban megnyerte ezt a ralit. Az immár hétszeres egyéni világbajnoki címmel rendelkező Sebastien Loeb is inkább riválisai sikerét jósolja a hétvégén.

“Természetesen a legjobb formánkat próbáljuk hozni, de ez nem a kedvenc ralim és a Fordok erősek lehetnek. Szeretek versenyezni itt, mikor jók a feltételek, de nem ezen a ralin érzem legjobban magam és nem hiszem, hogy pont Svédországban fogjuk tudni kihozni a legjobbat a Citroën DS3 WRC-ből” – szögezte le Loeb, aki 2004-ben az első nem északi pilóta volt, aki haza tudta vinni a győztesnek járó trófeát erről a versenyről. Loebbel egyetért idei új  csapattársa, Sebastian Ogier is, aki a Danis Sordót váltott az elsőszámú Citroën  csapatnál. Ogier szerint még Per Gunnar Andersson és Mads Ostberg is labdába rúghat majd, hiszen autójuk pontosan ugyanolyan, mint a gyári versenyzőké.
Új év, régi esélyesek a rali vb-n 7 Érdekesség, hogy Mikko Hirvonen, akinek nem sikerült túl jól a tavalyi éve (hatodik lett az egyéni ponttáblán), egyetlen győzelmét éppen Svédországban szerezte meg. “Szeretnénk egy győzelemmel nyitni a szezont. Jó csapatunk van és egy erős autónk, így szerintem sikerülni is fog” – nyilatkozta a 30 éves finn pilóta.

Kimi Räikkönen tanulóévét követően ismét rajthoz áll a Rali-világbajnokságban és ha nem is dobogós helyekért, de pontszerző helyekért már harcban lehet. A finn pilóta privát versenyzőként, saját csapatában ICE 1 név alatt versenyez, de a Citroën mérnökök és szerelők teljes támogatásával áll rajthoz 10 versenyen, mivel Mexikót, Olaszországot és Argentínát kihagyja.

Nála azért jóval komolyabb esélyeket támaszthat Petter Solberg. A norvég hiába volt gyorsabb privát versenyzőként is több gyári versenyzőnél nehezen talál tőkeerős szponzort. Egyelőre még nincs meg a csapata teljes költségvetése, de teljes idényre tervez. A 2003-as Rali-világbajnok Loebével megegyező Citroën DS3 WRC-t bérel a Citroën-től.

“Otthon érzem magam az új Citroën DS3 WRC-m volánja mögött, már az első pillanattól kezdve. A dobogóért fogok harcolni ezen a hétvégén. A DS3-at könnyű vezetni és nagyon jó az egyensúly. Már nagyon várom a rajtot” – mondta Solberg.
Új év, régi esélyesek a rali vb-n 8 A Svéd-rali teljes hossza 2059,89 kilométer, ebből 351 kilométer a gyorsasági szakaszok hossza. A résztvevőknek 22 gyorsaságit kell teljesíteniük. A verseny csütörtökön délelőtt kezdődik a közös bemelegítéssel, a shakedownnal, majd az este nyolckor kezdődő hivatalos rajt után rendezik az első gyorsaságit. Ezután pénteken hat, szombaton kilenc, majd vasárnap újabb hat szakasz vár a mezőnyre.

Egy igazi új szakasz van, a negyedikként és hetediként szereplő Lovhaugen, amely ezért is különleges, mert Svédországban indul, majd átvezet Norvégiába, de a célja ismét Svédországban van.

Új év, régi esélyesek a rali vb-n 9

A Ford egyébként a privát csapatoknak szállítottakkal együtt kilenc autóval vág neki a ralinak, s a sikeresség érdekében a legutolsó pillanatig (múlt hét végéig) vártak az autó homologizációjával annak érdekében, hogy maximális legyen annak versenyképessége a csapat számára oly fontos Svédországban.

Új év, régi esélyesek a rali vb-n 10


A Ford gyári csapat harmadik pilótája 2011-ben is Khalid Al Qassimi. A tavalyi felkészülési év után, idén már kilenc vb-futamon rajthoz áll az amerikai Ken Block, aki továbbra is Forddal versenyez. Nem hiányzik majd Henning Solberg és Matthew Wilson sem a mezőnyből, akik idén is a Stobart csapatban indulnak, hozzájuk csatlakozik harmadikként 2011-re Mads Ostberg.

A Ford armadát erősíti a privátként induló Dennis Kuipers, míg a Citroënnél Peter van Mersteijn bérel egy DS3-at tíz futamra. Bár korábban bejelentette, hogy felhagy a versenyzéssel, visszatér Jevgenyij Novikov is, igaz csak a második mexikói versenytől vesz részt.  Idén tehát a korábbiaknál jóval bővebb a WRC-s mezőny, ami azt bizonyítja, hogy az új autók valóban olcsóbbak lehetnek, amiért a váltást történt.

A pálya mellett álló nézők biztosan profitálnak a több WRC-ből, de a bajnokságdobogós helyei biztosan a két gyár pilótái plusz Petter Solberg között dőlnek el.

A versenynaptár 2010 után idén is rövid, hiszen csak 13 futamot rendeznek, s négy verseny kivételével ugyanazok a helyszínek, mint tavaly. A Török, Új-Zélandi, Bulgár, Japán ralik helyett azonban idén az Olasz, Argentin, Akropolisz és Ausztrál Rali kapott lehetőséget.

RALI-VB 2011-ES VERSENYNAPTÁR

február 11-13.         Svéd-rali
március 4-6.            Mexikó-rali
március 25-27.         Portugál-rali
április 15-17.            Jordán-rali
május 6-8.               Olasz-rali
május 27-29.            Argentin-rali
június 17-19.            Akropolisz-rali
július 29-31.             Finn-rali
augusztus 19-21.      Német-rali
szeptember 9-11.      Ausztrál-rali
szeptember 30.- október 2. Francia-rali
október 21-23.           Katalán-rali
november 10-13.        Wales-rali

(Forrás: Amber PR)