



[bekkep]Ez egy monstrum. Egy tank. Szép darab, azt meg kell hagyni, de azért mégis csak elvetemülteknek való – gondoltam a hét elején. Na de sebaj, ha már ez jutott erre a hétre, legalább megismerem a nehézlovasság életét.
Nézzük, mennyit is nyom a szupertehén: 226 kiló. Na várjunk csak, ez nem is hangzik olyan vészesen soknak! (persze, mert azt még látom, hogy ezt szárazon mérték) Lehet, hogy mégiscsak tudnak valamit a japók, mert amúgy igen nagy darab a CB. Határozottan bazi nagy. És ahogy így nézegetem: határozottan egyre szebb is. Sőt, nagyon szép. Neo-retro, vagy mi: klasszikus formák mindenhol, mégis valahogy hi-tech feelinget sugároz – és nem, nem a PGM-FI felirat miatt.
Akkor hát rohamra! Rám segítik a csillogó lemezpáncélt, fejre az acélsisak, hónom alá a dárda és már emelnek is a csörlővel a csataló nyergébe. A valóságba nem az zökkent vissza, hogy az 1284 köbcenti pöccre életre kel alattam, még csak nem is a gyári kipufogó meglepően kellemes mormogása, hanem az, hogy amint a nyeregben ülök, gyakorlatilag megszűnik a CB súlya – amiről azóta már kiderült, hogy kicsit több is, mint 250 kiló menetkészen, teletankolva.
[bekkep]Egy nehéz dögöt toltam ki a garázsból, most meg mintha egy biciklivel kerülgetném a gödröket remek útjainkon. Nem mintha egyébként nagyon kéne, mert amelyiket mégis eltalálom, azon halál lazán suhanunk át – csak így, többes szám első személyben: mi ketten, a “gép” meg én. Nagyon gyorsan barátkozó egy verda! Pedig előítéletnek nem voltam híján, be kell vallanom. Még néhány kanyar, és annyira jól érzem magam a nyeregben, mintha már évek óta ezen ülnék. Tényleg tudhatnak valamit ezek a japók..
Ahogy így kedélyesen hasítom a levegőt ezen a szépségen, elgondolkozom, hogy minek is kellett ez az 1300 köbcenti, ha úgyis csak 100 lóerővel árulják az új “big one2-t? Már persze azon kívül, hogy nagy legyen, hiszen a többieknek is van ilyen, így a Hondának is kellett egy maxi-naked motort csinálni. Vagyis pontosabb úgy a kérdés, hogy mit hoztak ki belőle, ha már egy ekkora bazi nagy blokkot “kellett” használni?
Nos, a számok azt mutatják, hogy nem valami sokat: még a 117 Nm-es nyomaték sem számít valami aszfaltszaggatónak ebben a kategóriában, a teljesítmény meg egyenesen lehangolónak tűnik – papíron. Egész más azonban a helyzet a motoron. Hihetetlenül kezes és harmónikus ez a kényelmes “monstrum”, olyan könnyedén döntögethető egyik oldalról a másikra, ami még egy hatszázas géptől is jónak számítana.
[bekkep]Akár városban, akár szerpentinen szinte észrevétlen a CB negyed tonnás tömege – és a motor karakterisztikája is tökéletesen illik ehhez az image-hez. Abszolút lágyan, egyenletesen adja le a nyomatékát, olyan érzése, mintha egyforma erős lenne alapjárattól leszabályzásig. Elcsépelt jellemzés már az ilyen nagy gépekre, de tökéletesen igaz: szinte mindegy melyik fokozatban megy vele az ember, minden fordulatszámról simán és erőteljesen gyorsul.
Aztán ugyanúgy lassul is. Akár utassal is. Szélvédelme ugyan nulla, mégis klassz dolog vele túrázgatni – nem zavarja az egyébként minden paraméterében állítható futóművet sem ha jól megpakoljuk a gépet, a “big block” pedig tényleg mindent visz.
Nem gondoltam volna, hogy fájó szívvel adom vissza a legnagyobb CB-t. Néhány nap elég volt, hogy teljesen összenőjek vele, pedig alapvetően a sportos stílust szeretem inkább. Azt hiszem az kifinomultan hangolt high-tech belső és a klasszikusan gyönyörű külső összhangja az oka, hogy hét végére a hangsúly a tehénről teljes mértékben a szuperre tolódott. Tényleg tudnak valamit ezek a japók!
| Műszaki adatok – Honda CB1300S | ||||
| Motor | Motortípus: | 4-ütemű, négyhengeres, vízhűtéses | ||
| Lökettérfogat (ccm): | 1284 | |||
| Furat x löket(mm): | 78 × 67,2 | |||
| Max. teljesítmény (kW(LE)/ford.): | 85(116 LE)/7500 | |||
| Max. nyomaték (Nm/ford.): | 117/6000 | |||
| Keverékképzés: | PGM-DSFI befecskendezésr | |||
| Indítási rendszer: | elektromos | |||
| Erőátvitel | ||||
| Sebességváltó: | 5 fokozatú | |||
| Szekunder hajtás: | lánc | |||
| Váz/futómű | ||||
| Első felfüggesztés: | Ø 43 mm teleszkópvilla | |||
| Hátsó felfüggesztés: | Lengővilla, két rugóstag | |||
| Első fék: | Ø 310 mm dupla tárcsafék, négydugattyús, ABS opció | |||
| Hátsó fék: | Ø 256 mm tárcsafék, egydugattyús, ABS opció | |||
| Első/hátsó gumiméret: | 120/70 ZR17 – 180/55 ZR17 | |||
| Méretek | ||||
| Hosszúság/ Szélesség/ Magasság (mm): | 2220/790/1120td> | |||
| Ülésmagasság (mm): | 790 | |||
| Tengelytáv (mm): | 1515 | |||
| Saját tömeg (kg): | 234 | |||
| Üzemanyagtank kapacitás (liter): | 21 | |||
| Ár (forint): | 2 620 000 | |||