Idén tizenötödik alkalommal állította össze a bolygó legértékesebb márkáinak rangsorát, a BrandZ Top 100 listát a Kantar Millward Brown piacelemző szervezet.

A 2020. évi felmérésre alapvetően rányomta a bélyegét a globális koronavírus-járvány. A pandémia világgazdaságra gyakorolt hatása ugyanakkor nem volt tisztán negatív. A Kantar Millward Brown kutatásai a széles gazdaság viszonylatában is megerősítették azt, amit sokan személyesen is tapasztaltak: minden korábbinál nagyobb mértékben nőtt az online kiskereskedelem jelentősége, az emberek tudatosabban törekedtek arra, hogy a lehető legjobb értéket kapják a pénzükért, illetve minden eddiginél szélesebb körben részesítették előnyben a helyben előállított termékeket és szolgáltatásokat.

Kik nyertek a legtöbbet a koronavíruson? 1

A világ 10 legértékesebb vállalata a BrandZ Top 100 lista szerint (márkaérték milliárd dollárban)
(1) A márka hozzáadott értéke (0-5) arra utal, hogy minden egyéb szemponttól (ár, piaci tényezők stb.) függetlenül milyen mértékben képes a márkanév önmagában vásárlásra ösztönözni a fogyasztókat – magyarul: mennyire tekintik kívánatosnak a márkát az emberek.

Ennek nem mond ellent az, hogy a BrandZ Top 100 listán szereplő márkák – a világ száz legértékesebb piaci szereplője – további hat százalékkal növelték összértéküket 2019-hez képest. Ez a 277 milliárd dolláros gyarapodás elegendő volt ahhoz, hogy a világ száz legértékesebb vállalatának az értéke együttesen megközelítse az 5 billió dollárt.

Feltűnő az internetes kereskedelemmel (Amazon, Alibaba, Tencent), illetve az elektronikus fizetéssel (Visa, Mastercard, PayPal) foglalkozó vállalatok értékének emelkedése. Nem meglepő a legjobb tízben szereplő gyorsétterem-lánc visszaesése – talán csak a tavaly még a lista hatodik helyén szereplő Facebook térvesztése mond ellent a mindennapokban tapasztalható trendeknek.Kik nyertek a legtöbbet a koronavíruson? 2

Ha túltekintünk a tíz legértékesebb márkán, és egyetlen globális trenddel szeretnénk jellemezni az elmúlt egy évet, a digitális technológiai és szórakoztató platformokat működtető vállalatok növekedését lehet kiemelni: a középmezőny élén az Instagram 47 százalékkal, a Netflix 34 százalékal, a LinkedIn 31 százalékkal erősödött 12 hónap alatt.

Kik nyertek a legtöbbet a koronavíruson? 3

Ugyanakkor az sem véletlen, hogy az autóipar, amelynek fajsúlya már tavaly is gyengült a globális gazdaságon belül, tovább veszített jelentőségéből. A Covid-19 járvány a közlekedési és beruházási kedv csökkenése, illetve az ebből adódó gyártásbeszüntetések miatt különösen kedvezőtlen hatást gyakorolt a szegmensre. Öröm az ürömben, hogy a tíz legértékesebb autómárka jelenleg 130 milliárd dollárt ér. Közülük azonban csak hárman olyan nagyok és jelentősek, hogy felkerülhettek a Top 100-as listára: a Toyota a 48., a Mercedes-Benz az 56., a BMW pedig a 61. helyen. Ha részletesebben is érdekel, melyek az autóipar legértékesebb szereplői, kattints ide!

Forrás: Brandz, Smarter Media
Kapcsolódó címkék: BrandZ márkaérték