Ha hiszitek, ha nem, rengeteget tanulunk olvasóinktól. Még akkor is, ha valaki eredetileg tőlünk kér segítséget, például az az úr, aki autóvásárlási tanácsért fordult hozzánk. Íme, első levele:
“Tisztelt Szerkesztőség!
Segítségüket kérem új autó vásárlásában. A rendelést a napokban le kellene zárnom, így várnám szíves válaszukat. Két autó között választhatok:
– új Volkswagen Passat a 190 lóerős TDI motorral. Kézi váltós, elsőkerekes, Highline-felszereltséggel
– Opel Insignia, az új 170 lóerős CDTI motorral, 4×4 hajtással, kézi váltóval és Cosmo-felszereltséggel.
Mindkettőben adottak lennének a hasonló extrák, többek között a navigáció, az adaptív lengéscsillapítás és a sportülés. Opelből már két Insigniát használtam, az autóval alapvetően meg vagyok elégedve, de ismerem hibáit is, amik inkább minőségi jellegűek. Ugyanakkor nagyon jókat írtak a felújított 170 lóerős dízelmotorról. Volkswagenem soha nem volt. Alaposan megnéztem és kipróbáltam a Passatot. Szép és minőségi, de a kettő között hatalmas különbséget nem érzek és ehhez képest a Passat nekem kicsit túlárazott. Melyiket javasolják?
Köszönettel, hű olvasójuk”
Mivel az illetőnek kisgyermeke van, nem azt válaszoltuk neki, hogy kilencmillióból vegyen Toyota GT86-ot vagy várjon az új kétliteres MX-5-re, sperrdifivel. Hanem ezt:Kedves Olvasónk!
Úgy látszik, ez többeket érintő dilemma. Legutóbb egy felhasználónk az Insignia, az új Mondeo és az új Passat közötti döntéshez kérte véleményünket. Ő végül a 150 lóerős Passat 2,0 TDI-t rendelte meg Comfortline kivitelben egy Škoda Octavia 1,8 TSI után, mert a harmadik generációs Superb Combit nem kívánta megvárni.
Ebben a kategóriában választani valóban édes teher. Szerencsére csak jól tud járni: az Insigniával jól, a Passattal még jobban. Ha a 4×4 létszükséglet, akkor fordul a kocka, de normál használatra a Passat valamivel jobb autó, mert frissebb fejlesztés, takarékosabb és tágasabb. De a két típus között valóban nincs hatalmas különbség.
Üdvözlettel, Szörényi András

170 lóerővel és 400 Nm-rel az Insignia átdolgozott motorja erősebb a 340 Nm nyomatékú és 150 lóerős 2,0 TDI-nél. A Passat jóval csekélyebb súly kiegyenlíti a lóerőhátrányt
Kevesebbe kerül a Focus és a 308?
Mivel ez egy magánhasználatú céges autó lesz, a beszerzése előtt olvasónk az Opelen és a Volkswagenen kívül más szalonokban is járt. Kisebb méretű, de nagyobb teljesítményű, élvezetesebben vezethető autókban gondolkodott, a Ford Focus ST kombi jött szóba az új dízelmotorral illetve a Peugeot 308 SW GT tetszett meg neki, szintén kétliteres turbódízellel, amely csak hatgangos automatikus váltóval kapható.

919 500 forintos kedvezménnyel 8,3 millió forintból jött volna ki a kompakt kombi az erős dízelmotorral és a szériában járó automatikus váltóval
| Típus | Motor | Alapár, Ft | Listaár+extrák, Ft | Árajánlat, Ft |
|---|---|---|---|---|
| Ford Focus ST 2,0 TDCi kombi ST3 | 185 LE, 400 Nm | 9 070 000 | 9 870 000 | 8 550 000 |
| Peugeot 308 SW GT 2,0 Blue HDi aut. | 180 LE, 400 Nm | 8 855 000 | 9 195 000 | 8 275 500 |
| Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI AWD Cosmo | 170 LE, 400 Nm | 10 120 000 | 11 607 000 | 8 911 000 |
| Volkswagen Passat 2,0 TDI Highline | 190 LE, 400 Nm | 9 887 330 | 11 488 800 | 9 233 191 |
Listaáron jóval nagyobb az eltérés a középkategóriás és a sportos kompakt autók között, de a kedvezményszint összekuszálja a viszonyokat. Az Insignia hetedik éve van piacon, nem meglepő a nagyvonalúan kalkulált listaár több mint ötödét jelentő, 2 696 000 forintos akció.
Masszív árengedmények
Váratlanabb, hogy a vadonatúj, kategóriájában a legjobb autónak mondható és hasonlóan erős arculatú Passat árának 19,6 százalékát elengedi a márkakereskedés meg az importőr. Mivel a flottavevők számára a kedvezmény mértéke legalább olyan fontos, mint a tényleges ár, a középkategóriában elméleti listaárak uralják a piacot, jókora engedményekkel. Ez általában nem használ a márka presztízsének, rontja a típus értéktartását és serkenti a vevők alkudozási hajlamát, de ez van.
Céges autók – Multicégnél sok a tilalom
Egy magyar magánvállalkozásnál, amit a tulaj igazgat, a főnök olyan autót vehet magának, amilyet nem szégyell. Legfeljebb a talpasok morognak az új kocsi láttán, hogy ezt is ők hordták össze. Egy multinacionális cégnél a – többnyire flottabérleti konstrukcióban beszerzett – vállalati autóknak tucatnyi szempontnak kell megfelelniük.
A tenderkiírók kiköthetik, hogy a flottakezelők nem tehetnek ajánlatot SUV-ra vagy kabriókra. “Gyakori a szén-dioxid-emissziós korlát is, például 150 g/kilométer, amivel indirekt módon limitálható az autó teljesítménye, és ha az automatikus váltó vagy négykerék-hajtás a határérték fölé vinné a fogyasztást, egyben felszereltsége is” – említ példákat Tekse Kálmán, az Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A kocsi többnyire nem lehet kétajtós (kupék és kabriók eleve kiesnek), nem engedélyeznek négyülésest (ezzel pl. a facelift előtt Volkswagen Passat CC-t is kizárva). A tenderkiírások kiköthetik, hogy a flottakezelők nem tehetnek ajánlatot SUV-ra. Természetesen döntő szempont a havi flottabérleti költség is.
Végül Passat vagy Insignia?
Antal mérlegelte a lehetőségeket. A mezőny az Insigniára és a Passatra szűkült, mert hasonló áron a 190 lóerős Passat és a fejlett négykerék-hajtású Insignia vonzóbbnak tűnt a sportosabb kompakt kombiknál. Az Opel, konkurensével szemben, ötajtós modellt is gyárt, ami a lépcsőshátúval kapcsolatos használhatósági és a kombikhoz kötődő esztétikai aggályok miatt rokonszenves volt Antal számára.
Opeles család sarjaként Antaléknál két lépcsőshátú Astra F 1,6, az 1,8-as Astra G, összesen öt C Vectra előzte meg 2009-ben 160 lóerős CDTI Insigniát, majd a 2011-ben vásárolt 4×4-es Insigniát. A kötődés és az Opel remek futóműve ellenére Antal végül a Passat mellett döntött, de tart tőle, hogy ez az elágazás nem lesz-e zsákutca is egyben.
Készül a teszt is
Nálunk hamarosan összehasonlító teszt követi az autóvásárlós sztorit. Terveink szerint a kategória meghatározó autóit, a Ford Mondeót, a Mazda6-ot, az Opel Insigniát és a Volkswagen Passatot hasonlítjuk össze.
Egyikből a másikba átülve kiderül, hogy 180 lóerős dízelként a Mondeo képes-e meglepetést okozni, miként áll helyt új motorjával az Insignia, és mire elegendők a Mazda6 kvalitásai a Passat ellenében.







