Fél éven belül a Škoda lecseréli kisautóját és csúcsmodelljét is: most indul a Fabia III értékesítése, míg a Superb harmadik generációja várhatóan májustól lesz kapható a magyarországi szalonokban és ősszel megérkezhet az óriáskombi is.
Új Fabia, 3,3 millió db után
Méretes és alapáron ötajtós kiskocsi marad a Fabia, de tágassága mellé visszakapott egy korábbi értéket: esztétikusabbá vált. Míg az első generációból 1 730 408 db talált gazdára hét év alatt, utódából 1 358 340 darabot sikerült csak eladni. A csökkenést nem fognánk egyedül a pénzügyi válság éveire, márkakereskedőktől is hallottam, hogy az előző Fabia külseje sok vevőnek nem tetszett.
Ez a gond megoldódott a modellváltással. A Roomster-féle orr eltűnésével a Fabia szélesebb és alacsonyabb lett, nemcsak optikailag. Kilenc centivel szélesebb elődjénél és hárommal alacsonyabb. Furcsa, hogy műszerfala kemény műanyag, ami azért nagy visszalépés, mert 1999-ben emlékeim szerint pont a Fabia volt az első kisautó a mezőnyben, amely a minőségérzetet puha műanyaggal borított műszerfallal javította.Jól fogadja az okostelefont
Lényeges újdonság a mobiltelefon képernyőtükrözése és a Smartgate rendszer. Ezekről Kovács Miklós kollégám a videóban regél, olvasni pedig itt lehet a maroktelefon készülék fejlett integrációjáról.

A mobiltelefon integrációjában erős a Fabia, de meg kell venni a Bolero rádiót, mert csak akkor működik a képernyőtükrözés
Nagyrészt új, de nem csak MQB
Az autó részben az MQB technikára épül, részben a PQ25 padlólemezre, amelyre a Rapid vagy a Polo, mintegy 7 százalékos arányban pedig az elődtől átvett alkatrészeket tartalmazza. MQB a hajtáslánc, így a Fabia a láncos helyett szíjas szelepvezérlésre átállított benzines turbómotorokat kapja. A PQ25 padlólemez öröksége például a futómű, az üzemanyag-vezeték pedig az elődből került át – tudtuk meg Téringer Zoltántól, az importőr Škoda-termékmenedzserétől.

Városi forgalomban a radarral működő távolságmérés parancsára az autó képes magától állóra fékezni vagy nagyobb tempóról autoamtikus vészfékezéssel csökkenteni az ütközési sebességet. Persze nem alapáron
Egyelőre 90 vagy 105 lóerős teljesítménnyel rendelhető a dízelváltozat, az 1,4 TDI 75 lóerős változata májusban debütálhat itthon a takarékosabbra hangolt Greenline-kivitelben.
Kikupálódott a Combi is
Kevés autónak van olyan kis számú konkurense, mint a Fabia Combinak. A kategória gyakorlatilag a Renault Clio Grandtourból és a SEAT Ibiza ST-ből áll, amennyiben a Logan MCV-t a méretéhez passzoló alsó középkategóriába soroljuk.

26,5 centiméterrel hosszabb a Combi az ötajtósnál. Csomagtartója 530-1395 literes. Alapesetben tágasabb, lehajtott üléssel kisebb, mint az elődéé
A kombi súlya 55 kilogrammot csökkent, így alapváltozata, a 75 lóerős 1,0 háromhengeressel 1004 kilót nyom. Az autó motorválasztéka azonos az ötajtóséval, de a 60 lóerős szívómotor nem rendelhető hozzá. A Fabia Combi felára nagyjából 180 000 Ft, ami csekély mértékben eltérhet a különböző változatok esetében.

Mindenütt kemények a műanyagok. Felületük kialakításával és a dekorbetétekkel sikerült korrekt szinten tartani a minőségérzetet
Árak: 2,7-5,9 millió Ft
Változatlanul 2 699 300 Ft az autó alapára, akárcsak kifutó elődjéé, de ez az Easy kivitelre vonatkozik, amely egyetlen motorral rendelhető, a 60 lóerős benzinessel. A konkurenciától a belül igen tágas Kia Rio és az igen nagy csomagterű Hyundai i20 koncepciója hasonlít legjobban a Fabiáéra, de itthon az új Corsa és a Ford Fiesta a legfőbb ellenfél.
A vevőket várhatóan érdeklő modellek ára 3,5 millió Ft körül van. 90 lóerős 1,2 TSI benzinessel az alapáron légkondis Ambition a 400 ezres engedmény levonása után kerül 3 558 820 forintba. A felszereltségek közül a Clever tűnik a legérdekesebbnek, amely az Ambition szintet kiegészíti tolatóradarral, ülésfűtéssel, bőrbevonatú kormánykerékkel és Bluetooth-kihangosítós Swing rádióval, 3 633 700 forintért a 90 lóerős 1,2 TSI esetében. Hasonló konfigurációban az 1,0 75 Clever ára 3 348 270 Ft a magyarországi Skoda-kereskedőhálózatban.





