Idén is részt vettünk a Porsche Performance Drive versenyén, és akárcsak tavaly, 2014-ben is sikerült elhozni az első helyet a magyar csapattal. A három éve futó sorozat a német márka rendhagyó, zseniális módszere az autók képességeinek bemutatására. Unalmas sajtótájékoztatók, steril pályák helyett a legkeményebb körülmények között, a való életben vizsgáznak típusaik, esetünkben a ráncfelvarráson átesett Porsche Cayenne S. Az autóról részletesen a Vezess.hu korábbi cikkében olvashatsz, ITT.

Az autók egy része hajón érkezett, a közeli országok csapatai pedig saját maguk vezettek el a rajt helyszínére, Törökországba.
Mindig izgalmas pillanat a mért szakaszok rajtja. A csapatok egy perces különbséggel indulnak, de ami ennél is fontosabb a pontos érkezés. Idén már másodpercet is mértek a beérkezéskor, így hajszálpontosan kellett időzíteni a befutót.
Hasonlóan megpakolt teherautókkal többször is szembekerültünk az 1550 kilométeres út során.
Az első nap célállomása Batumi volt, Grúzia elgondolkodtatóan kétarcú városa a Fekete-tenger partján.
59 fotó

A magyar csapat Trabzonban, Törökországban az első rajt előtt. Járművünk, akárcsak az összes, tizennégy csapat esetén egy Porsche Cayenne S, a ráncfelvarrással bevezetett V6-os biturbós motorral az orrában. 

Ez elődjének 400 lóereje helyett 420-at tud, a széria Tiptronic S sebességváltóval 5,5 másodperc alatt gyorsul százra az autó.

A magyar csapat Trabzonban, Törökországban az első rajt előtt. Járművünk, akárcsak az összes, tizennégy csapat esetén egy Porsche Cayenne S, a ráncfelvarrással bevezetett V6-os biturbós motorral az orrában.
Ez elődjének 400 lóereje helyett 420-at tud, a széria Tiptronic S sebességváltóval 5,5 másodperc alatt gyorsul százra az autó.


Mi újságírók pedig végletekig motiváltak voltunk, hiszen a körítés hamisítatlan verseny. Igazi kihívás, ahol technika, lelemény, tűrőképesség mérkőzik, és minden résztvevő lehetőséget kap arra, hogy megismerje, sőt átlépje saját határait.

Hogy mégis miről szól ez az egész, az a következő kiemelt részből kiderül, aki nem követte a tavalyi futam eseményeit, rágja át jól, hogy képbe kerüljön.

Kik, hol, miért és meddig?

A tíz országból érkező tizennégy csapatnak Törökországból, a Fekete-tengertől, Trabzon városából indulva, Grúzia vadregényes tájain át kellett elérni a kitűzött célt, Azerbajdzsán egzotikus, rendkívül látványos fővárosát, a Kaszpi-tenger partján fekvő Bakut.

Mindezt négy nap alatt, 1550 kilométeren keresztül, gyönyörű tájakra tett kitérőkkel.

Ebben a pillanatban könnyen beugorhat a félőrült milliárdosok veszélyes versengése, a Gumball 3000 névre keresztelt ágyúgolyó futam, ám itt az veszít a legtöbbet, aki hozzájuk hasonlóan ész nélkül tiporja a gázpedált. Nekünk a veterán ralik mintájára legfőbb cél a pontosság.

Megadott idő alatt kell megtennünk a kijelölt távot, és pontosan kell érkeznünk, akár az oszakai gyorsvonat. Tavaly még csak egy adott percen belül kellett érkezni, de ezt a szintet sokan tudták teljesíteni. Így idén már másodpercre ment a játék, aki az adott szakaszra kimért időhöz képest már egy másodpercet is késett, az plusz időnek minősült.

Ezért a 150, de néhol 400 kilométeres etapokat precízen kell tervezni, elég egy városi dugó, vagy az útra tévedő tehéncsorda, hogy boruljon a remekbe szabott terv. Belegondolva, ezt a célt nem nehéz teljesíteni, későként végletekig kihasználva a KRESZ adta kereteket, még hozható az eredmény.

Csakhogy itt a fogyasztás is számít! Aki lámpától lámpáig tötymörög, majd eszét vesztve teper, komoly árat fizethet a kútnál. Így kétarcú versengés ez, kötélidegeket követelő, keretbe szorított, józan rohanás. A csapatok sorrendjét ez a két tényező határozza meg (plusz még a szintén idén bevezetett közösségi média csatornáin felmutatott teljesítmény), tehát aki pont időben érkezik, és a legtöbb benzin maradt a tankjában, valamint a facebook követői is szépen gyarapodnak, az dörzsölheti a tenyerét.

Mindenki egyenlő esélyekkel azonos technikai háttérrel indult. A csapatok alatt kivétel nélkül a Porsche Cayenne S V6-os benzinmotorral szerelt, több mint 400 lóerős kivitele dolgozott. Nem épp kifejezetten az a csomag, amit tojással a jobb lába alatt akarna vezetni a mezei autórajongó, de ez is a kihívás része.

Az autók egy része hajón érkezett, a közeli országok csapatai pedig saját maguk vezettek el a rajt helyszínére, Törökországba.

Az autók egy része hajón érkezett, a közeli országok csapatai pedig saját maguk vezettek el a rajt helyszínére, Törökországba.

Mindig izgalmas pillanat a mért szakaszok rajtja. A csapatok egy perces különbséggel indulnak, de ami ennél is fontosabb a pontos érkezés. Idén már másodpercet is mértek a beérkezéskor, így hajszálpontosan kellett időzíteni a befutót.

Mindig izgalmas pillanat a mért szakaszok rajtja. A csapatok egy perces különbséggel indulnak, de ami ennél is fontosabb a pontos érkezés. Idén már másodpercet is mértek a beérkezéskor, így hajszálpontosan kellett időzíteni a befutót.

Hasonlóan megpakolt teherautókkal többször is szembekerültünk az 1550 kilométeres út során.

Hasonlóan megpakolt teherautókkal többször is szembekerültünk az 1550 kilométeres út során.

Az első nap célállomása Batumi volt, Grúzia elgondolkodtatóan kétarcú városa a Fekete-tenger partján.

Az első nap célállomása Batumi volt, Grúzia elgondolkodtatóan kétarcú városa a Fekete-tenger partján.

Batumi egyfajta furcsa Las Vegas a török határ mellett. Rengeteg új kaszinó és hotel nőtt ki a földből a szegénynegyedek mellett. 

A török turistáknak útlevél sem kell, a közeli határátkelőn elég egy személyigazolványt felmutatniuk, hogy beléphessenek a szerencsejáték friss fellegvárába.

Batumi egyfajta furcsa Las Vegas a török határ mellett. Rengeteg új kaszinó és hotel nőtt ki a földből a szegénynegyedek mellett.
A török turistáknak útlevél sem kell, a közeli határátkelőn elég egy személyigazolványt felmutatniuk, hogy beléphessenek a szerencsejáték friss fellegvárába.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

Az első nap nem volt túl megerőltető menet, Trabzontól a határig végig kétszer háromsávos úton haladtunk, szinte senkitől sem zavartatva.

Az első nap nem volt túl megerőltető menet, Trabzontól a határig végig kétszer háromsávos úton haladtunk, szinte senkitől sem zavartatva.

A török-grúz határ a Fekete-tenger partjánál. Forgalmas átjáró, ahol hangos szóval, és heves kézmozdulatokkal irányítják helyi segítők az autósokat. Egyenruhájuk, rangjuk, besorolásuk nincs, de ki-be jártak a határőrbódékból, diktálták a rendszámot, mint hivatalos ügyintézők. Így megy ez.

A török-grúz határ a Fekete-tenger partjánál. Forgalmas átjáró, ahol hangos szóval, és heves kézmozdulatokkal irányítják helyi segítők az autósokat. Egyenruhájuk, rangjuk, besorolásuk nincs, de ki-be jártak a határőrbódékból, diktálták a rendszámot, mint hivatalos ügyintézők. Így megy ez.

A grúz ábécé feltehetően a IV. században született – örmény krónikák szerint ugyanaz az örmény pátriárka: Meszrop Mastoc alkotta újjá, aki a ma is használatos új örmény ábécét létrehozta. 

Igazi kultúrkülönlegesség a globalizálódó világban, míg a kínai, japán írásjeleket százmilliók ismerik, ezt a rendszert csak a 4,5 milliós grúz nép tudja magáénak.

A grúz ábécé feltehetően a IV. században született – örmény krónikák szerint ugyanaz az örmény pátriárka: Meszrop Mastoc alkotta újjá, aki a ma is használatos új örmény ábécét létrehozta.
Igazi kultúrkülönlegesség a globalizálódó világban, míg a kínai, japán írásjeleket százmilliók ismerik, ezt a rendszert csak a 4,5 milliós grúz nép tudja magáénak.

Bár 14 csapat vett részt a megmérettetésen, sokan már az első nap feladták, és inkább élvezték az utazást, keményen bejáratva a Cayenne S új V6-os motorját, és kiélvezve a biturbós blokk minden erőtartalékát.

Bár 14 csapat vett részt a megmérettetésen, sokan már az első nap feladták, és inkább élvezték az utazást, keményen bejáratva a Cayenne S új V6-os motorját, és kiélvezve a biturbós blokk minden erőtartalékát.

Kazbegi mint elnevezés még a szovjet idők emléke, ma a település neve Sztepancminda. Igaz a Kazbeg a képen látható 5047 méteres csúcs neve is, tehát nem véletlen, hogy a Kazbegi név is él a köztudatban.

Kazbegi mint elnevezés még a szovjet idők emléke, ma a település neve Sztepancminda. Igaz a Kazbeg a képen látható 5047 méteres csúcs neve is, tehát nem véletlen, hogy a Kazbegi név is él a köztudatban.

A Cminda Szameba (Szentháromság), Kazbegi jelképe, egy hegytetőn (2200 m) épült templom. Innen minden irányban olyan látványt nyújtanak a hegycsúcsok, amit még a legdrágább óriás poszterek sem tudtak a nyolcvanas évek nappalijának falán. Órákig, napokig lehetne bámulni, ahogy a rozsdabarna, szürke, kékes vonulatok fehérrel zárt csúcsain táncol a fény.

A Cminda Szameba (Szentháromság), Kazbegi jelképe, egy hegytetőn (2200 m) épült templom. Innen minden irányban olyan látványt nyújtanak a hegycsúcsok, amit még a legdrágább óriás poszterek sem tudtak a nyolcvanas évek nappalijának falán. Órákig, napokig lehetne bámulni, ahogy a rozsdabarna, szürke, kékes vonulatok fehérrel zárt csúcsain táncol a fény.

Cayenne falka útban a szentháromság templom felé, háttérben a Kazbeg-csúcs

Cayenne falka útban a szentháromság templom felé, háttérben a Kazbeg-csúcs

Ha arra megyünk, azzal spórolunk két decit átlagban. Sosem lankadtunk, de azért itt fenn a templomnál már mi sem a fogyasztáson agyaltunk, csak próbáltuk befogadni a látványt.

Ha arra megyünk, azzal spórolunk két decit átlagban. Sosem lankadtunk, de azért itt fenn a templomnál már mi sem a fogyasztáson agyaltunk, csak próbáltuk befogadni a látványt.

Grúziában az autópark jelentős részét a szovjet korszak típusai adják, a tömegközlekedést javarészt 20-30 éves Ford Transitokkal intézik, a tehetősek pedig V8-as Toyota Landcruiserrel járnak.

Grúziában az autópark jelentős részét a szovjet korszak típusai adják, a tömegközlekedést javarészt 20-30 éves Ford Transitokkal intézik, a tehetősek pedig V8-as Toyota Landcruiserrel járnak.

A kemény sziklás földbe komoly büntetés lett volna leásni a gázvezetékeket, ezért mind a levegőben fut, furcsa csőhálót alkotva ezzel az utcákon.

A kemény sziklás földbe komoly büntetés lett volna leásni a gázvezetékeket, ezért mind a levegőben fut, furcsa csőhálót alkotva ezzel az utcákon.

Az egyre több turista által elköltött pénz mellett még mindig az állattartás az egyetlen megélhetési lehetőség Grúzia vadregényes tájain.

Az egyre több turista által elköltött pénz mellett még mindig az állattartás az egyetlen megélhetési lehetőség Grúzia vadregényes tájain.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

A háziállatok minden válfaja előfordult az országutakon, tyúkok, disznók, bárányok, tehenek és lovak mellett kellett lavírozni.

Jól titkolt meglepetésprogram volt a sportautók vezetése a Kaukázus kétezer méter felé kanyargó szerpentinjein, közel Kazbegi városához.

Jól titkolt meglepetésprogram volt a sportautók vezetése a Kaukázus kétezer méter felé kanyargó szerpentinjein, közel Kazbegi városához.

 A Porsche 911 Targa mellett igazi csemegét a kéziváltós Cayman S jelentett, de a GTS is úgy üvöltött végig az alagutakon, hogy majd kiugrottunk a hajunk alól.

A Porsche 911 Targa mellett igazi csemegét a kéziváltós Cayman S jelentett, de a GTS is úgy üvöltött végig az alagutakon, hogy majd kiugrottunk a hajunk alól.

Kazbegi bár kisváros, nekünk mégis sikerült hamisítatlan dugót mutatnia, köszönhetően egy rendőri lezárásnak.

Kazbegi bár kisváros, nekünk mégis sikerült hamisítatlan dugót mutatnia, köszönhetően egy rendőri lezárásnak.

Egy ezerötös Lada érdekes rakománnyal a tetején.

Egy ezerötös Lada érdekes rakománnyal a tetején.

A tehéncsordák kerülgetése mindhárom országban része a mindennapi közlekedésnek.

A tehéncsordák kerülgetése mindhárom országban része a mindennapi közlekedésnek.

Az utak állapota meglepően jó Grúziában csakúgy, mint Törökországban, ezért a szervezők pár építés alatt álló hegyi útvonalat is beiktattak a versenybe.

Az utak állapota meglepően jó Grúziában csakúgy, mint Törökországban, ezért a szervezők pár építés alatt álló hegyi útvonalat is beiktattak a versenybe.

Ezek az aszfalttól mentes szakaszok sem jelentettek megerőltető kihívást a Cayenne S számára, csak az éles sziklákkal kellett vigyázni. Itt épp a török csapatot előzzük nagy igyekezettel, mert tudtuk, hogy a pontos érkezéshez ezen a részen is szükséges a 40 km/órás átlagsebesség.

Ezek az aszfalttól mentes szakaszok sem jelentettek megerőltető kihívást a Cayenne S számára, csak az éles sziklákkal kellett vigyázni. Itt épp a török csapatot előzzük nagy igyekezettel, mert tudtuk, hogy a pontos érkezéshez ezen a részen is szükséges a 40 km/órás átlagsebesség.

A beérkezés idén is kulcsfontosságú momentum volt. Minden a jó időzítésen múlt, még látóhatáron kívül álltunk meg, ahonnan a célba érés pontos ideje előtt egy, másfél perccel indultunk neki az utolsó egy kilométernek, hogy a megfelelő átlagsebességet tartva másodpercre pontosan érkezzünk.

A beérkezés idén is kulcsfontosságú momentum volt. Minden a jó időzítésen múlt, még látóhatáron kívül álltunk meg, ahonnan a célba érés pontos ideje előtt egy, másfél perccel indultunk neki az utolsó egy kilométernek, hogy a megfelelő átlagsebességet tartva másodpercre pontosan érkezzünk.

Sokatmondó tábla még Grúziában, az Azerbajdzsáni határátkelő előtt. Sok szerencsét kívánnak, és tény, hogy minden utazónak szüksége van rá.

Sokatmondó tábla még Grúziában, az Azerbajdzsáni határátkelő előtt. Sok szerencsét kívánnak, és tény, hogy minden utazónak szüksége van rá.

A grúz-azeri határ egy olyan világot idéz, amit én már szerencsére nem éltem át. Gombóc a torokban, autók és utasaik külön kelnek át, hatalmas tányérsapkák árnyékában fürkésző tekintetek döntenek a sorsunkról. Pecsétekre, papírokra, apró kilépést biztosító cetlikre várunk órákon át, és fogalmam sincs, mire megy ki ez az egész.

A grúz-azeri határ egy olyan világot idéz, amit én már szerencsére nem éltem át. Gombóc a torokban, autók és utasaik külön kelnek át, hatalmas tányérsapkák árnyékában fürkésző tekintetek döntenek a sorsunkról. Pecsétekre, papírokra, apró kilépést biztosító cetlikre várunk órákon át, és fogalmam sincs, mire megy ki ez az egész.

Már az azeri oldalon készült a kép, a határátkelő területén tilos volt a fényképek készítése.

Már az azeri oldalon készült a kép, a határátkelő területén tilos volt a fényképek készítése.

Legkomolyabb ellenfelünk a román csapat volt, végig vezettek, csak utolsó nap tudunk fordítani, és a legfontosabb pillanatban átvenni a vezetést.

Legkomolyabb ellenfelünk a román csapat volt, végig vezettek, csak utolsó nap tudunk fordítani, és a legfontosabb pillanatban átvenni a vezetést.

Ez már Baku, az utolsó, döntő tankolás. Két úton lehetett eljutni a tengerparti fővárosba, egy ismeretlen hegyi út északon, vagy a síkon haladó déli országút tartott ebbe az irányba. 

Mi kockáztattunk, és a hegyek lábánál, északon haladva rövidítettünk, míg a többiek több útépítés miatt kerülve, nagyobb forgalomban jutottak el a célig. Ez volt a kulcsmomentum, fogyasztásunk ennek köszönhetően messze verte a többi csapatét.

Ez már Baku, az utolsó, döntő tankolás. Két úton lehetett eljutni a tengerparti fővárosba, egy ismeretlen hegyi út északon, vagy a síkon haladó déli országút tartott ebbe az irányba.
Mi kockáztattunk, és a hegyek lábánál, északon haladva rövidítettünk, míg a többiek több útépítés miatt kerülve, nagyobb forgalomban jutottak el a célig. Ez volt a kulcsmomentum, fogyasztásunk ennek köszönhetően messze verte a többi csapatét.

Egy fáradt, de boldog, győztes magyar csapat. Balról-jobbra: Szabó Péter, Kovács Miklós, Árvay Péter, Pásztor Máté. 

Mire Bakuba értünk 11 órányi vezetés volt a hátunk mögött, egy gyomorremegtető Grúz-Azerbajdzsáni határátkeléssel.

Egy fáradt, de boldog, győztes magyar csapat. Balról-jobbra: Szabó Péter, Kovács Miklós, Árvay Péter, Pásztor Máté.
Mire Bakuba értünk 11 órányi vezetés volt a hátunk mögött, egy gyomorremegtető Grúz-Azerbajdzsáni határátkeléssel.