Megszületett a döntés: a Nissan LEAF a 2011-es Év Autója az európai újságírók szerint. Eredetileg negyvenegy típus indult a címért, közülük az első szavazáson hét jutott a döntőbe, majd 23 ország 58 európai újságírója választotta a legjobbnak a Nissan LEAF-et.


Ez az első villanyautó, amely elnyerte az Év Autója díjat. A LEAF-et 107 lóerős elektromos motor mozgatja. Végsebessége 145 km/óra, hatótávolsága pedig 160 kilométer. Telepeit hálózati árammal lehet feltölteni, az akkumulátorok feltöltéséhez 8 órára van szükség. A kompakt autó alapára több, mint nyolcmillió forintnyi euró.
“A mai napon a zsűri elismerte, hogy a LEAF valódi áttörés az elektromos autók között. A Nissan LEAF az első elektromos jármű, amely sok szempontból összemérhető a hagyományos autókkal” – mondta Hakan Matson, a Car of The Year zsűrijének elnöke.
Nissan modellt eddig egyszer választott legjobbnak az Év Autója zsűri: 1993-ban a Micra nyerte el a tetszésüket.
A mostani szavazás végeredménye:
1. Nissan LEAF – 257 pont
2. Alfa Romeo Giulietta – 248
3. Opel Meriva – 244
4. Ford C-Max/Grand C-Max – 224
5. Citroën C3 / DS3 – 175
6. Volvo S60 / V60 – 145
7. Dacia Duster – 132
A cím odaítéléséhez a zsűritagoknak titkos szavazáson 25 pontot kell szétosztaniuk a hét jelölt között, de maximum két autó kaphat nulla pontot. Az újságíróknak értékelniük kell az egyes járművek környezetvédelmi megoldásait, a biztonságot, a vezethetőséget, a kényelmet, az ár-érték arányt, valamint a kínálatban szereplő motorok és karosszériatípusok választékát is.
Az Év Autója díjat 1963-ban indította útjára a holland Auto Visie lap szerkesztője, Fred van Vlugt, felkérve számos más lap újságíróját, hogy értékeljék az autókat. Az első elismerést 1964-ben a Rover 2000-es kapta.
Az alábbiakban társlapunk, az autóMAGAZIN újságírója, Gajdán Miklós, az Év Autója zsűri egyik magyar tagja mondja el gondolatait az idei eredményről.
Ha pisztolyt szegeztek volna a homlokomnak, és úgy kérdezték volna, akkor sem tudtam volna megjósolni, hogy a döntőbe jutott hét típus közül végül melyik nyeri el a 2011-es Év autója címet.
Tippem persze volt; én hármat éreztem különösen esélyesnek, az Alfa Romeo Giuliettát, a Nissan LEAF-et és az Opel Merivát. Az Alfát azért, mert teljesen új, elődje képességeit messze felülmúló típus, a LEAF-et azért, mert 160 kilométeres hatótávján belül a hétköznapi használatra tökéletesen használható, közlekedése közben nulla káros anyagot kibocsátó villanyautó. A Merivát pedig kategóriáján túlmutató képességei és kivitele mellett azért a hátrafelé nyíló hátsó ajtótól kezdődő és az ülések közötti sínrendszernél végződő ötletbörzéért, amit belesűrítettek. De ez mégiscsak a tippem volt, miközben én kicsit másképp szavaztam.
Az első helyen az adható tízből nyolc ponttal én is a LEAF-et emeltem ki, de nemcsak a már említett okok miatt, hanem amiatt is, ahogy a Nissan bevezeti a piacra. A LEAF “csomagjának” része, hogy abban az öt országban, ahol az Év Autója szabályainak megfelelően piacra dobják, töltőállomások ezreit állítják fel, hogy megkönnyítsék a mindennapi használatot. És ugyanez történik majd a többi országban is, ahol 2011-ben, 2012-ben vagy később kezdődik a forgalmazása.
A második helyre a Volvo S60/V60-at tettem, mert jó és biztonságos autónak tartom, amely az autóMAGAZIN összehasonlító tesztjén megszorongatta a Mercedes C-osztályt és a BMW 3-ast. Nálam a harmadik volt a Giulietta, a negyedik a Meriva, ötödik a Ford C-Max/Grand C-Max, hatodik a Citroën C3/DS3 és hetedik a Dacia Duster. A Duster ár-érték arányát utolérhetetlennek tartom, de elsősorban környezetre fokozottan káros hatásuk miatt nem vagyok feltétlen híve a szabadidő-autóknak.
Úgy fest, a többi zsűritag közül is sokan így gondolkodhattak, mert a Duster végül az utolsó helyen végzett. Szintén többre tartották a Ford párost, míg a Volvót valószínűleg a prémiumkategóriás pozicionálásából következő magasabb ára miatt sorolták hátrébb. Persze nem mindenki egyként, hiszen ahány zsűritag (egyébként 58), annyiféleképpen szavazott. Biztos volt aki a LEAF-et tette az élre, de olyan is lehetett, aki a Dustert. Majd az eredményeket összesítették, és ez lett belőle.
Korábbi Év Autója győztesek:
2010 – VW Polo
2009 — OPEL INSIGNIA
2008 — FIAT 500
2007 — FORD S-MAX
2006 — RENAULT CLIO
2005 — TOYOTA PRIUS
2004 — FIAT PANDA
2003 — RENAULT MÉGANE
2002 — PEUGEOT 307
2001 — ALFA ROMEO 147
2000 — TOYOTA YARIS


