



Mahátmá Gandhi valaha azt mondta, hogy “a falvaiban él India”, és ehhez az utóbbi időben hozzá lehet tenni, hogy “az útjaikon halnak meg”. India ugyanis már 2006-ban megelőzte Kínát a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának tekintetében, és azóta is töretlenül halad előre annak ellenére, hogy lakosságának zöme falvakban él, kevesebb lakosa van, mint Kínának, és kevesebb gépkocsi az útjain, mint sok nyugati országban.
Míg más nagy, feltörekvő gazdaságú országban a halálos közúti balesetek száma az utóbbi években – a járműeladások megugrása mellett is – csökkent vagy stabilizálódott, addig Indiában szélsebesen növekszik. Öt év alatt 40 százalékkal lett több, és a legutóbbi, 2008-as adat szerint a számuk elérte a 118 000-et.
Az országot a rossz utak, a nem kielégítő jogi szabályozás, a sebesen gyarapodó járműállomány és a képzetlen sofőrök tömegének halálos elegye tette a közúti közlekedés szempontjából a legveszélyesebb hellyé. Kínában például, ahol szintén hirtelen megugrott a gépkocsik száma, az utóbbi évtized nagy részében a halálos közúti baleseteké folyamatosan zsugorodott, és 2008-ban már csak 73 500 ember vesztette életét az utakon.
Az ok: az új autópályák elválasztják a gépkocsikat a gyalogosoktól, a traktoroktól és egyéb lassan mozgó járművektől, a hatóságok pedig szigorúan büntetik az ittas vezetést és más szabálysértéseket.
Indiában ezzel szemben általános jelenség a gondatlan vezetés, a gyalogosok találkozása a gyorsan haladó járművekkel. A fővárosból, Újdelhiből délkeleti irányba vezető gyorsforgalmi út például ipari parkoktól és bevásárlóközpontoktól tarkálló mezőgazdasági területen keresztül vezet, és mindkét oldalán számos kis település található.

Szakértők szerint számos oka van annak, hogy a közúti közlekedés nagyon veszélyessé vált Indiában. A rendőrség egyrészt túlterhelt, nem mindig jut ereje a szabályok betartásának kikényszerítésére, másrészt a rendőrök hajlamosak rá, hogy kenőpénzért szemet hunyjanak a szabálytalanságok fölött. A szabálysértők elnéző bánásmódra, csekély büntetésre számíthatnak, amely rendszerint késik, sokszor pedig el is marad. Ha valakinek bevonják a jogosítványát, mert súlyosan vét a közlekedési szabályok ellen, kenőpénz ellenében könnyen visszaszerezheti.
A balesetektől frusztrált indiaiak sokszor nem várják meg, hogy a hatóságok lépjenek, maguk intézkednek. Gyakran előfordul, hogy spontánul összeverődött emberek szabálytalankodó sofőröket vernek meg, és gyarapszik a veszélyes vezetés ellen kampányt folytatók száma is.
Forrás: MTI
