Eddig körülbelül másfél ezer embernek kellett elhagynia otthonát az ár- és belvíz miatt Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. A legsúlyosabb a helyzet a Bódva által fenyegetett Edelényben, Szendrőládon, Szendrőn, de hasonló a helyzet a Hernád mentén is. Edelénybe két katonai helikoptert vezényeltek, hogy be tudják zárni a töltésmagasításokat, amelyeket a Bódva áttört.


A megyében az elmúlt 24 órában körülbelül 12 ezren védekeztek a gátakon, a településeken. A katonák mellett tűzoltók, polgári védelmisek, rendőrök, a Bódva, a Sajó és a Hernád áradata által fenyegetett települések lakói dolgoznak a gátakon, erősítik, magasítják azokat. Edelényben a honvédség szállító helikoptereit is bevetették a védekezésbe péntek reggel.

Az éjszaka folyamán Edelényben a Bódva lesodorta a töltésmagasítást. Az ár egy méter magasan, mintegy 15 méternyi hosszon vitte le a homokzsákokat. A településről a Bódva és az Újtemplom utcáknál csónakokkal menekítették a lakókat.

A megyében sok út járhatatlan. Várhatóan pénteken kora délelőtt a Sajó áradása miatt lezárják Miskolc határában az M30-as autópálya csomópontját, ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a megyét kettévágja a víz.

A Duna is árad, ezért várhatóan napközben lezárják a budai és a pesti alsó rakpartokat a forgalom elől. Báthory Mariann az InfoRádióban elmondta: a Duna vízszintje már ma meghaladja a 650 centiméteres magasságot. Ennek nyomán Budapest közlekedése hétfőn igencsak megnehezülhet, tekintve, hogy a két alsó rakpart a fő közlekedési út észak-déli irányban.

Budapesten az ár – lezárják a rakpartot 7


A Fővárosi Csatornázási Művek megkezdte az árvízi védekezést a Duna fővárosi szakaszán. Az átemelőtelepeket már átállították árvízi üzemmódra, a kiömlők nagy részét pedig lezárják zsilipekkel, megakadályozva ezzel a város csatornákon keresztüli elöntését.

Budapest önkormányzata még 1946-ban a Csatornázási Művekre bízta a főváros árvízvédelmét. Ennek az a magyarázata, hogy árvíz esetén a csatornahálózat a legveszélyeztetettebb, hiszen a magas víz visszafolyhat a csatornákba, onnan pedig a lakott területekre. Egyrészről meg kell védeni a fővárosi csatornahálózatot a Duna vízének beáramlásától, másrészt folyamatosan biztosítani kell a szenny- és csapadékvíz zavartalan elvezetését. A csatornarendszeren keresztüli elöntésektől zsilipek, a folyó mederből való kilépése ellen pedig több mint 90 kilométernyi ún. fővédvonal védi Budapestet.

 Változatlan a helyzet az ország vasútvonalain, az áradások és vízátfolyások miatt van, ahol szünetel a forgalom és autóbuszok közlekednek, máshol pedig csökkenteni kell a szerelvények sebességét, ami miatt késnek a vonatok.

Forrás: MTI, Inforádió, Csatornázási Művek

A hír megjelenése után kaptuk olvasónktól: így néz ki a budai alsó rakpart pénteken 15:00-kor:

Budapesten az ár – lezárják a rakpartot 8
iPhone-nal fotózva, olyan is 8-)