Itt süt a nap
Szemből
Áll
Nem kellett restaurálni
Okos dísztárcsa
50 fotó
Szemből

Szemből

Szemből

 

 

Nem is akármilyen példányt fotóztunk le nemrég, az öreg 353W szinte tökéletes állapotban vészelte át az elmúlt néhány évtizedet, kis híján hármat. A garázs mélyén, békében szunnyadva talán még arról sem értesült, hogy szülőhazája, az NDK már régen köddé foszlott, mint valami rossz álom.

Szemkontaktus

Befutok Kókán a családi ház elé, ahol már vár a kisuvickolt öreg kétütemű, míg a kertben vaskerekű érdekességek várják, hogy rájuk kerüljön a sor. Rémülten, hunyorogva  néz körbe az autó, hiszen legutóbb november táján látott utoljára napot és valami teljesen másra emlékezett, mint amit ezen a dögmeleg júniusi napon érzett.

Króm

Króm

Króm

 

 

Az autó valóban olyan állapotban van, mint amilyet a gazdája a látogatást megelőző levelezésben felvázolt. Eredeti fényezés, színben passzoló makulátlan kárpit és a műanyag ablaktömítéseken, műszerfalon nem látni még nyomát sem a repedésnek, öregedésnek és a rozsdafolt is ismeretlen dolog. Persze úgy nem is nehéz, ha még most is megvan a króm alkatrészekre a gyárban felkent konzerváló anyag.

A hihetetlen állapotban lévő, meghatározhatatlan színű festék fénye, – amit gondosan a szocialista vásárlók igényeit kutatva kevertek ki az eisenachi fehérköpenyesek (haha) – csak elhanyagolható mértékben kopott meg. Ez is inkább a hanyagul felszerelt tetőcsomagtartó számlájára írható, nem az idő és a vasoxid támadásának esett áldozatul. Szóval szép a garázsban tartott autó élete, az nem vitás.

Röpdolgozat

Gyermektáborok helyszíne

Gyermektáborok helyszíne

Gyermektáborok helyszíne

 

 

Körbejárás és a típusra jellemző parányi részletek szemrevételezése után hamar az autóban találtam magam. Szerencse, hogy vendéglátóm nem vizsgáztatott, mert mindenre nem emlékszem. Az megmaradt, hogy a “W” a tárcsafékes kivitelt jelöli, a De Luxe pedig néhány apróság mellett a nyitható tetőt kódolja és hogy az idő előre haladtával egyre egyszerűbbé, dísztelenebbé vált a kocsi, de hogy mely évjáratokon volt fémből, illetve ezüst, vagy fekete műanyagból a márkajelzés, azt már ne kérdezze senki.

Az első percben kiderült, meg kell hogy cáfoljak egy városi legendát, ami a Wartburg és az ajtóbecsapás témakörében keletkezett. Ugyanis a jól beállított Wartburg ajtónak nem kell úgy nekiesni, mint a szólásban szereplő tót az anyjának, majd röhögni a kongó bádoghangon, hanem egészen valószínűtlenül finom mozdulattal is becsukható. Kipróbáltam egymásután többször is, még nekem is ment.

Korábbi Wartburgos élményeimnek hála az elképesztő ajtónyitó mechanizmus – fiatalabbak kedvéért: az ajtózár gombja lenyomva van nyitva, felhúzva zárva – sem tudott túljárni az eszemen.

Ugye kíváncsi rá, hol, hogyan lehet hasonló autót szerezni. Elkeserítő hírek a következő oldalon.


Körbejárva a járgányt még rácsodálkozom a hatalmas, de roppant bután pakolható csomagtartóra, elképedve nézem a szinte kongó, óriási helytartalékkal rendelkező motorteret is.

Igazán könnyen hozzá fért a szerelő bármihez, egyedül a gyújtásállításhoz kellett nőgyógyászi előképzettség, ha az orr szétbontása nem volt tervbe véve.

De Luxe

De Luxe

De Luxe

 

 

Állítható háttámlájú üléseit és a kormányváltót nézve elgondolkodunk azon, vajon miért nem készítettek előre egyetlen, széles ülőlapot a kormányváltós amerikai autók példájára. Indítás után a motornak is kellemes hangja van, valahogy szép.

Korábban sosem hallottam még ilyet, mert az eddigiek hangja vagy a motorolajtól eldugult kipufogó, vagy a szerencsétlenül beállított gyújtás miatt volt teljesen más.

Lappangási idő

Az öreg 353W tulajdonosát már a szülői házban utolérte a fertőzés. Nem elég, hogy a családban szinte mindenkinek Wartburgja volt, még ő is ugyanilyen modell távirányítós típusa után szaladgálhatott gyerekként. Így ne is csodálkozzunk rajta, ha ő is ezt nézte ki magának.

Állítgatható

Állítgatható

Állítgatható

 

 

Az első példány jutányos áron – ingyen – került hozzá, de azon a fékek és a motor kivételével nagyjából mindennel baj volt. A kasztni rendbetétele komoly beruházást igényelt volna.

Népmesei fordulat

Ekkor, a kilátástalanság határán jött a fordulat, egy alig használt – nem volt benne 30 ezer km sem – autóhirdetés képében. A személyes találkozót elhatározás, majd üzlet követte, később mázsányi alkatrésszel együtt megérkezett a kocsi a mostani tulajdonoshoz. Útközben átlépte a 30 000 kilométeres álomhatárt is a kilométeróra.

Ahogy lenni szokott, az autó állapotáért egy idős bácsit illet a köszönet, aki végig garázsban és jó karban tartotta az öreg kétüteműt és a szükségesnek tartott alkatrészek felhalmozása is az ő műve.

Ha nagy leszek, OT-s rendszámom lesz

Ott a duplavé

Ott a duplavé

Ott a duplavé

 

 

Jövőre, ha lesz rá elegendő idő és energia, akkor a tulajdonos belevág a veterán vizsga megszerzésének kemény munkájába.

Persze neki várhatóan nem lesz nehéz dolga, hiszen egyetlen csavart sem kellett felújítania, az pedig, hogy az eredeti gumik helyett újakat tett fel a gépre és hogy az 1979-es gyújtótrafók mellett meglapul egy öregebb kivitelből származó példány is, az nem lehet kizáró ok.

Talán a bakelitre cserélt fém gyertyapipákat is vissza lehet rakni?