Így autózott Kádár elvtárs
31 fotó

1970 után a magas rangú pártkáderek a Zil 111 és Csajka monstrumokból elkezdtek átülni modernebb autókba. Helyükre a feladattól függően Ladák és különböző Mercedesek kerültek. A diktatúra elitjének, így természetesen a pártfőtitkárnak S-osztály dukált.

Törköly, grenadírmars, S-osztály

Kádár János puritán ember volt, italban a törköly, ételben a krumplistészta volt a kedvence, amit a legenda szerint hokedlin kanalazott a rózsadombi villában. Kádár nem rajongott az autókért, a repülést meg ki nem állhatta, mert a légnyomásváltozástól fájt a füle. Legjobban a különvonatán szeretett utazni, amiben volt szalon és hálószoba is.

Ennek ellenére sokszor kényszerült autóval utazni, amihez egy W 116-os kódú S-osztályt biztosított magának. Kényelme miatt szerette ezt a Mercedest, amelyből több is szolgált a háznál. Kádár János magánutakra is használt, fekete W 116-os Mercedesében az ajtóba szerelt ólombetétek védték az utasokat a lövésektől.

Elöl a törőautó

A Kádár konvoj a szoc.reál információi szerint három autóból állt. Elöl ment a golyóálló, kilőtt kerekekkel is mozgásképes törőautó, középen a Kádárt fuvarozó jármű, a sort pedig szintén egy W 116-os S-osztály zárta. Úgy tudni, magánhasználatú autójával járt az időnként orgiákba torkolló hírhedt vadászatokra.

Pap János hírhedt belügyminiszter és Veszprém megyei párttitkár saját maga járt bevásárolni szolgálati Mercedesével. Mivel autója nem állami, hanem magánrendszámos volt, előfordult, hogy valaki alkudni kezdett vele a fényes Mercedesre. Az ő alapelve volt, hogy “Sokkal tisztességesebb dolog, ha meglegyintem a gumibottal az állampolgárt, mintha mindjárt keresztüllövöm vagy ellövöm a lábát.”

Honecker Volvóban

A béketáborban más pártvezetők sem vetették meg a hanyatló nyugat gépcsodáit. Az NDK-ban regnáló Erich Honecker 264-es Volvókkal reprezentált, de vadászatokra jól jött a kabrióvá átépített egyedi Range Rover. Jozef Cyrankiewicz, egykori lengyel miniszterelnök arról volt híres, hogy 200 alatt sosem járt Jaguar limuzinjával. Ő nem a sofőrjét hajszolta, hanem maga vezetett.

Mercedes, tolmácsüléssel

Itthon az állampárt a W 123-as sorozatú Mercedesekből szerzett be a legtöbbet, főként 2,3 literes benzines motorral vásárolták. Ezekből az amerikai lökhárítós, kék plüssbelsős 230-as modellekből még ma is látni egyet-egyet Budapesten.

A nyugati exporttal nehezen megtermelt valuta egy részét Pullmann kivitelekre költötték, ami a delegációs parkban volt divatban. A hosszított W 123-ban felcsapható tolmácsülésen kuporgott a fordító. Ezek 15-16 évet is megéltek a Kormányőrségnél, és nem azért adták el őket, mert sokat futottak volna, egyszerűen túl öregek voltak delegációs használatra.

Igen, érdekel az ajándék BMW Grósz Károlynak, a teknősbékán lovagoló államelnök és Gyurcsány Audija. Szándékomat megerősítem a 2. oldalra kattintással.


Piros-kék villogó

Nem egy delegációs kocsi miniszterek kiemelt szolgálati autójaként kezdte, majd onnan csúszott le a másodvonalba. Ebben a minőségükben a magas rangú külföldi vendéggel utazó attasékat, üzletembereket fuvarozták velük. Közülük többet átfényeztek fehérre, a tetőre piros-kék villogót szereltek és az oldalára ráírták, hogy Rendőrség. Kész is volt a reprezentatív rendőrautó.

A 123-asok már kikoptak, de az utódmodellből még ma is van néhány az Őrezrednél. A 124-esnek vagy púpos Mercinek hívott típusból is kapott hosszított, hatajtós kiviteleket a Kormányőrség, majd az Őrezred, de ezeket ma már nem használják. Rendőrségi színekben napjainkban is látni párat belőlük konvojok részeként.

Merciből Ladába

1982-ben beütött hazánkban a valutaválság, magyarul a hitelezők kivonták pénzüket az MNB-ből. Ekkor az állam összes valutabevételét az adósságok törlesztésére költötték és sok pártkádernek le kellett adnia 123-as Mercijét, mert a nyugati kocsikat az állam demonstratívan kocka Ladákra cserélte.

A megvonásnak alig volt értelme, mert az autók kiválóan működtek, aki viszont a tűzhöz közeli elvtársként kimutyizott magának egyet, az biztosan jól járt. Az autók egy részéről azt hallottuk, hogy évekig pusztultak telepeken, részben nyitott ablakkal, aztán az elvtársak ezeket is elpasszolták egymás között. Ujjgyakorlat volt a spontán privatizációhoz?

Kádár utolsó autója

Az Őrezrednél utolsóként megmaradt luxusautó, amelyet a rendszerváltás előtti védett személy használt, Kádár János 420-as Mercedes S-osztálya volt. Ezt a fekete limuzint a teljhatalmú pártfőtitkár utolsó éveiben használta, a W 126-os sorozatba tartozó kocsit 2005-ben, 16 évvel Kádár halála után értékesítették a Köztársasági Őrezredtől.

Hasonló típusú autó járt Grósz Károlynak, az MSZMP utolsó előtti főtitkárának és hazánk miniszterelnökének. Rajtuk kívül még az államelnöknek dukált nagy Mercedes. Az államelnök akkoriban az Elnöki Tanács elnöke volt, a teknősbékán lovagoló Losonczi Pálra már csak azért is emlékszünk, mert 20 évig volt ebben a pozícióban. Egyszerre összesen hat volt a nyolchengeres S-osztályokból, ami a három fő méltóságból és a kocsik kiesésére tartogatott 1-1 csereautóból jön ki.

BMW ajándékba

Itthon a felső káderek között sokáig egyeduralkodók voltak a Mercedesek, majd Grósz Károly 1987-es németországi látogatásakor megtekintette a BMW gyárat és nyomban kapott is egy hetes BMW-t. Grósz, az utolsó keményvonalas pártfőtitkár-miniszterelnök, tényleg használta egy ideig az autót. Egyszer állítólag egy trabantost árokba is szorítottak vele, és mit tesz Isten, az illető épp egy 56-os forradalmár unokája volt.

Hattyúdal a Bálnával

A BMW-ből nem lett udvari szállító, az Audi viszont később be tudott törni a Mercedesek helyére. Addig azonban sok Mercedes futott állami limuzinként, még a rendszerváltás után is, de már a Bálnának csúfolt szériából. A tavalyi 13 darabos beszerzésből egyértelmű, hogy az Őrezred időközben átállt A8-as Audikra. Ennek több oka is van, az Audi presztízsben nagyot lépett előre, nyilván jó árat adtak a kocsikra, ráadásul az egyik legnagyobb hazai befektetőként kvázi járt is nekik ez a kiemelt szerep. Gyurcsány Ferenc épp ezért már A8-ban parádézik. A csillagos márka azért is szorult vissza, mert a köztudatba bevésődött a méregdrága luxus Mercedesben pöffeszkedő politikusok képe. Az amúgy is népszerűtlen közszereplők szívesebben költik ugyanazt a pénzt bármilyen más luxuskocsira.

A rendszerváltás előtt nem a Köztársasági Őrezred, hanem a Kormányőrség védte és szállította a legmagasabb rangú személyeket. A régóta ott szolgálók úgy emlékeznek, hogy akkoriban nem öregedtek rájuk az autók. Az időben történő váltás nem jelenti azt, hogy pár évente újat kaptak, mert csak 200 000 kilométer felett érett cserére egy-egy limuzin.

Néha horpad egy kicsit

Lerobbanás ritkán fordult elő, az viszont megesett, hogy a konvojon belül összeütköztek a kísérő autók. Egykori külügyes ismerősünk szerint Losonczi Pál és Grósz Károly konvojában is összecsúsztak egyszer a kocsik. Hiába, a tervutasításos rendszerben sem ment mindig minden a terv szerint.

Olvasói levelek

“Szia, annyi észrevételem volna az “Így autózott Kádár elvtárs” cikkedhez, hogy az 1980-as évek közepétől a BRFK reprezentatív felvezető autóként több fekete 124-es Mercedest is vásárolt. A Kárpát utcai szalonból kihozva, nyomban rájuk is “festették” a szép kék-fehér színt. Ezeket a gépjárműveket az idő múlásával már csak biztosító, aztán posztoló autóként használták delegációk haladásánál. Üdv: Balázs”

“Tisztelt Szörényi Úr! Tudtommal a 3 közjogi méltóság már 96-97-ben A8-assal járt. Őszintén szólva meg is lepődtem, amikor megláttam az Őrezrednél az első W140-est, mert nem tudtam, hogy ilyet is használnak. Szerintem nem a Kádár-éra autóhasználata miatt nem preferálják a Mercedest, mert a köztudatban Kádár inkább a Csajkával (vagy Zil?) forrt össze. A Mercedesről viszont pl. 53 éves édesanyám azt mondja viccesen, neki azért nem kéne, mert azt felrobbantják. Szerintem inkább a kilós aranyláncos, kopasz “vállalkozók” imázsa miatt nem szeretik kormányzati körökben a Mercedest. Üdvözlettel, Balogh László”