Állítólag úgy kezdődött az AUTOnomy fejlesztése, hogy Rick Wagonernek, a General Motors elnök-vezérigazgatójának különös ötlete támadt: “Mi lenne, ha teljesen eltérnénk a jelenleg alkalmazott autóépítési filozófiától, és így alkotnánk meg egy üzemanyagcellás tanulmányautót.”
A válasz megszületett az ötletre, és az eredménye látható is volt a nemrégiben zárult Detroiti Autókiállításon. A klasszikus autóépítési sémát, miszerint külön motorteret, utasteret, és csomagteret kell kialakítani, sutba dobták a tervezők. Új elv szerint tervezték meg az autót. Kiindulási alapnak nem a külsőt, vagy más módszer szerint az utasteret vették, hanem az üzemanyagcellás rendszert és a hozzá kapcsolódó kiegészítő berendezéseket. A sok újításnak köszönhetően viszonylag szabad kezet kaptak a tervezők. Nem voltak korlátok közé kötve, szabadon engedhették fantáziájukat. Ami megszületett, az egy elsőre sokkolónak ható, autóra csak körvonalakban emlékeztető csoda-jármű.
A drive-by-wire rendszer szerint a kormányzást, a gázadást illetve a fékezést nem mechanikus kapcsolaton keresztül, hanem elektronikus jel formájában továbbítja a vezető a kerekek felé. Az AUTOnomy-ban X-Drive névre keresztelt rendszer kiegészül azzal, hogy mindent egy repülőgép kormányára hasonlító kormányról vezérel a vezető, így nincsenek pedálok, és a volán pozíciója is szabadon állítható.
Padlólemez helyett egy “skateboard” (gördeszka) elnevezésű alvázra épül az autó, amely ütközéskor felemészti a mozgási energiát. A skateboard és a drive-by-wire révén belül teljesen sík a padló, kardánalagút-szerű képződmény nem nehezíti az elhelyezkedést.
Az AUTOnomy elektronikus rendszere nem 12 Voltos, ahogy a jelenlegi autóknál megszokott, hanem 42 Voltos. Ennek bevezetését a szériagyártású autóknál is tervezik. Ez azért fontos, mert a sok elektromos fogyasztónak nagyobb az áramfelvétele, és ezt 12 voltos rendszernél csak jóval vastagabb vezetékekkel lehetne kompenzálni. A 42 voltos rendszernél maradhatnak a korábbi vastagságú kábelek és tovább elektromos fogyasztók is illeszthetők.
Az AUTOnomy hajtási rendszere már-már hagyományosnak mondható, hiszen számos GM modell rukkolt már elő az üzemanyagcellás technológiával. A belső égésű motorok valós alternatívájaként szereplő motor előnye, hogy az átalakítási folyamat végterméke víz és hő, így nem bocsát ki káros anyagot. Az AUTOnomy-ban mind a négy kerékre jut hajtás.
