Mely modellek a legmegbízhatóbbak, és melyek kevésbé azok? Növekszik-e a meghibásodás kockázata az autó korával? A Német Autóklub (ADAC) napjainkban is évente több tízezer esetben segít lerobbant autókon és sofőrjeiken, a hibákat pedig fel is jegyzik.​ Adataik sok kérdésre választ adnak. 

A meghibásodások fő oka: akkumulátor

Évek óta az akkumulátor a leggyakoribb meghibásodási ok: 2015-ben például az esetek 35,7%-áért volt felelős a 12 voltos, indításért felelős „hagyományos” telep.

A koronavírus-járvány csúcspontján, 2020-ban az akkumulátorhibák aránya 46,3%-ra ugrott, mivel az autókat gyakran egyáltalán nem, vagy csak nagyon keveset használták. Az akkumulátor ugyanis inkább a használat hiánya miatt szenved, mintsem a sok futástól.

A legfrissebb, 2024-es adatok szerint is az akku áll a meghibásodási lista élén, a hívások 44,9%-át lemerült akkumulátor okozta.  

Motorproblémák

A második helyen a motorral kapcsolatos problémák állnak, beleértve a motorelektronikát is, amelyek az esetek 22,1%-át teszik ki. A belső égésű motoroknál ez az üzemanyag-befecskendezést és a gyújtást jelenti, míg az elektromos autóknál a nagyfeszültségű rendszert. Jelentősen lemaradva következnek az indítómotorral, generátorral, fedélzeti rendszerekkel vagy világítással kapcsolatos meghibásodások (10,6%). Ezt követik a gumiabroncsok (8,8%) és a zárak (6,9%) hibái.​

A kétéves autók mezőnyében a megbízhatósági statisztikák élén a belső égésű motorral szerelt MINI (0,3) és Audi A4 (0,4) állnak az ADAC legfrissebb értékelése szerint, szorosan mögöttük a Tesla Model 3 (0,5) következik, mint a legjobban szereplő elektromos modell.

Itt a lista: ezért robbannak le leggyakrabban a fiatal autók 1

Fotó: urbazon/Getty Images

A teljes palettáról, vagyis minden kategóriából összesen tizenkét típus ért el kiváló eredményt, 1 alatti meghibásodási indexszel. A már említett Toyota modellek (16,4 és 40,0 közötti meghibásodási index) mellett a Hyundai IONIQ 5 is komoly gyengeségeket mutat, utóbbi meghibásodási indexe 22,4. Az IONIQ 5 fő problémája az integrált töltésvezérlő egységhez (ICCU) köthető.

Így mér az ADAC

Összesen 159 típust értékeltek a legfrissebb meghibásodási statisztikában, mintegy 20 autómárkától. Az elemzés a 2024-es év során bekövetkezett meghibásodásokra terjedt ki, olyan járművekre vonatkozóan, amelyek kora két és kilenc év közötti (azaz 2015 és 2022 közötti első forgalomba helyezésűek).​

Csak a jelentős számban futó autók kerülnek fel a listára, szélsőséges ritkaságok nem. Az alacsonyabb számban futó modelleket alapvetően nem értékelik. Az egyértelműen önhibából eredő okokat, mint például az üres üzemanyagtartály, nem veszik figyelembe.

A Toyoták rossz szereplésének oka

Már második éve feltűnően rosszul szerepelnek a Toyota egyes modelljei. A negatív tendencia szinte az összes vizsgált évjáratot érinti a Toyota C-HR és a RAV4 esetében, míg a Yaris és Yaris Cross modelleknél főként az újabb évjáratok produkálnak gyenge eredményeket. Ezek a meghibásodási gyakoriságok meglepőek, hiszen a Toyota évtizedeken át volt a megbízhatóság első számú mintaképe.

A gyártó az eredményekre reagálva az ADAC-nak elismerte, hogy ezeknél a modelleknél akkumulátorproblémák fordultak elő. A 12 voltos indítóakkumulátor nem volt képes megfelelő mértékben töltést felvenni. A Toyota tájékoztatása szerint az érintett járművek akkumulátorait időközben nagyobb teljesítményű verziókra cserélték – vagy díjmentesen a hároméves gyári garancia keretében, vagy egyedi méltányossági alapon. Az újonnan gyártott modellekbe már nem kerül be ez a korábban problémás akkumulátor.