A lengyel származású, de Németországban élő Erich Zakowski 1968-ban alapította a motorsporttal foglalkozó Zakspeed vállalkozást, ami sikeresen növekedett az évek során, a német túraautó bajnokságban (Deutsche Rennsport Meisterschaft – DRM, a DTM elődje) a Ford gyári istállóját vitték, de ennél többre vágytak. 

Zakowski az 1980-as évek elején vakmerő döntéssel a Forma-1-et célozta meg, ráadásul önálló csapatként, saját fejlesztésű motorral, technikával. Ekkoriban csak a nagy gyártók, a  Ferrari, az Alfa Romeo és a Renault készített mindent házon belül, tehát a kihívás óriási volt. 

A nehézségek ellenére 1985-re kész lett a 841-es kódjelű konstrukció, a Norbert Kreyer által tervezett 1500 köbcentiméteres, 4 hengeres turbómotorral, ami több mint 900 lóerőt teljesített, a 3,1 bar nyomással töltő gigantikus turbónak köszönhetően. A maximális fordulatszáma 11 ezer volt percenként, a levegőt öt pillangószelep engedte a motorba, egy a turbó előtt, és négy hengerenként. 

Csoda hogy ez a motor elérte a Forma-1 szintjét a 80-as években 1

Jonathan Palmer a Zakspeed Racing 861-est vezetve a Hungaroringen 1986-ban (Fotó: Michael King/Getty Images)

Komoly teljesítmény, de ez sem volt elég az ezer lóerő felett járó korabeli motorszörnyek ellen. Ritka kincs a motorról készült felvétel, erről a technikáról kevés mozgógép van az interneten, de ezen az archív videón látható, hallható működés közben. 

A csapat legnagyobb eredménye végül annyi volt, hogy elérték az F1-es mezőny szintjét, de sikereket már a szűkös anyagi lehetőségek, és a háttér hiánya miatt már nem tudtak felmutatni. 1985-1989 között 74 futamon indultak, és mindössze két világbajnoki pontot gyűjtöttek, Martin Brundle  a San Marinói futamon érte el az ötödik helyezést. 

Csoda hogy ez a motor elérte a Forma-1 szintjét a 80-as években 2

1,5 literes négyhengeres motorral indult a Zakspeed, de nem tudták elérni a nagyok szintjét. (Fotó: Paul-Henri Cahier/Getty Images)